Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 14:43:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: cent 1941 in twee kleuren koper ???  (gelezen 2315 keer)
sgtravel
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 20 December 2008 - 19:51:53 »

Heb vandaag een aantal centen ontvangen hierbij zaten twee centen van 1941.
De ene is in donkerrood koper en de andere in geel koper, iemand bekend met deze variant (als het er één is).
Ben wel bekend met de gele cent van 1943.

Alle €2 cc compleet, euro's Nederland compleet incl €5 €10 Zilver.
Verzamelaar van koningkrijksmunten in FDC vanaf 1891 tot 2001
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #1 Gepost op: 20 December 2008 - 20:14:12 »

de laatste genoemde is gewoon 100 % kleur en de ander iets minder 60% voor de rest zijn ze allebei FDC!

Koningkrijk verzamelaar!
sgtravel
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 20 December 2008 - 20:29:41 »

He Maarten,
bedankt voor je reactie.

De linker cent is inderdaad donkerder van verkleuring, maar deze heeft ook nog een gedeelte orginele kleur welke echt donker rood is inplaats van de gele kleur van de cent  aan de rechterzijde.
Zelfs als ik hem schoon zou maken( wat ik natuurlijk niet zal doen) zal hij zeer donker rood blijven.

Gebruikte ze tijdens het slaan van deze munten verschillende kleuren koper???

rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Januari 2009 - 19:22:34 »

Zoals bekend werden de muntplaatjes van centen in de periode 1913 - 1930 opzettelijk zwart gemaakt om verwisseling met gouden vijfjes te voorkomen.

Dit wil echter niet zeggen dat er nooit fouten werden gemaakt, met de aanlevering van nieuwe rondellen voor de aanmunting.

Ter illustratie;
Een leeuwencent 1917, waarbij de legering van het muntplaatje niet goed is gemengd.
Te zien aan de streperigheid en een enorme horizontale vlek in het metaal.

Op de tweede afbeelding een juiste blanco rondel, welke aan het slagproces is ontsnapt.
Munthunter
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Januari 2009 - 20:17:10 »

de laatste genoemde is gewoon 100 % kleur en de ander iets minder 60% voor de rest zijn ze allebei FDC!

Kun je zomaar zeggen vanaf een foto dat het hier gaat om FDC munten? Ikzelf heb diverse centen van deze jaartallen en deze zien er ook FDC uit maar aangezien ze los in een bakje lagen en nog liggen lijken het mij geen FDC munten meer maar eerder UNC. Of zit ik er nu helemaal langs?

Gr. Jeroen
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Januari 2009 - 18:54:42 »

Kun je zomaar zeggen vanaf een foto dat het hier gaat om FDC munten? Ikzelf heb diverse centen van deze jaartallen en deze zien er ook FDC uit maar aangezien ze los in een bakje lagen en nog liggen lijken het mij geen FDC munten meer maar eerder UNC. Of zit ik er nu helemaal langs?

Gr. Jeroen
klopt maar, ik ken SG, die koopt kwaliteit Wink
Zoals bekend werden de muntplaatjes van centen in de periode 1913 - 1930 opzettelijk zwart gemaakt om verwisseling met gouden vijfjes te voorkomen.

Dit wil echter niet zeggen dat er nooit fouten werden gemaakt, met de aanlevering van nieuwe rondellen voor de aanmunting.

Ter illustratie;
Een leeuwencent 1917, waarbij de legering van het muntplaatje niet goed is gemengd.
Te zien aan de streperigheid en een enorme horizontale vlek in het metaal.

Op de tweede afbeelding een juiste blanco rondel, welke aan het slagproces is ontsnapt.
heb ook een voorbeeld van Grin

Groetjes, maarten
« Laatste verandering: 05 Januari 2009 - 19:01:29 door maarten16 » Gelogd

Koningkrijk verzamelaar!
sgtravel
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Januari 2009 - 20:57:41 »

He Maarten,

nu zie ik dat jij centen hebt in verschillende kleuren koper, het komt dus vaker voor.
Ik had deze vraag gesteld omdat ik wel eens bij veilingen centen zie die ook in een andere kleur koper zijn gemaakt dan normaal en dan soms €500,- opleveren ( en dat is dan niet die cent van 1943).
Dus dat ik dat het mishien iets bijzonders zou zijn Wink

maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Januari 2009 - 21:04:29 »

He Maarten,

nu zie ik dat jij centen hebt in verschillende kleuren koper, het komt dus vaker voor.
Ik had deze vraag gesteld omdat ik wel eens bij veilingen centen zie die ook in een andere kleur koper zijn gemaakt dan normaal en dan soms €500,- opleveren ( en dat is dan niet die cent van 1943).
Dus dat ik dat het mishien iets bijzonders zou zijn Wink
tja 1941 kom ook nog wel vaak tegen. Maar tussen 1913 en 1931 zijn echt schaars!!! heb er nog 1. maar je vindt ze niet zo maar

Koningkrijk verzamelaar!
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 07 Januari 2009 - 02:16:28 »

Ik schrok laatst van de opbrengst van een cent volgens mij 1941 in gele kleur bij de Nederlandse munten en postzegelveiling. Dit stuk bracht 1250 euro ex commissie op!.

MVg

Francois
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Januari 2009 - 09:05:34 »

Ik schrok laatst van de opbrengst van een cent volgens mij 1941 in gele kleur bij de Nederlandse munten en postzegelveiling. Dit stuk bracht 1250 euro ex commissie op!.

MVg

Francois
1942;)

Koningkrijk verzamelaar!
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 07 Januari 2009 - 15:28:03 »

@maarten16 1942 eigenlijks is voor mij het jaartal niet eens zo belangrijk als wel dat iemand schijnbaar 1250 euro over heeft voor zo 'n munt. Lijkt mij een topopbrengst voor zo 'n munt. Zeker als je kijkt dat uitermate zeldzame stukken voor 10 of 20000 gaan.

Mvg

Francois
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Januari 2009 - 15:30:36 »

@maarten16 1942 eigenlijks is voor mij het jaartal niet eens zo belangrijk als wel dat iemand schijnbaar 1250 euro over heeft voor zo 'n munt. Lijkt mij een topopbrengst voor zo 'n munt. Zeker als je kijkt dat uitermate zeldzame stukken voor 10 of 20000 gaan.

Mvg

Francois
ja precies, ik ken nog iemand die hem heeft. Ik zelf twijfel aan de mijne, hij is ligt doorschijnend geel, zal zo foto laten zien! Maar als je hem ligt draait zie het nog beter. Hij is toch wel RRR deze variant hoor Wink

groetjes,

maarten

Koningkrijk verzamelaar!
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #12 Gepost op: 07 Januari 2009 - 15:39:35 »

hier is mijn twijfel geval! Hij is fdc!!

Koningkrijk verzamelaar!
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 07 Januari 2009 - 18:07:33 »

@maarten16 volgens mij was het stuk bij de NMV duidelijk een geel exemplaar. Het jouwe heeft volgens mij toch nog de donkere patina. MAar dit is niet mijn specialiteit dus laat ik dat graag aan de echte experts op dit gebied over.

Het zal ongetwijfeld een R3 zijn, echter voor mijn gevoel is de prijs in dit geval toch veel te hoog.  Zeker in vergelijking tot de grote stukken. Ik denk dat er een paar mensen tegen elkaar hebben lopen opbieden.
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #14 Gepost op: 07 Januari 2009 - 20:40:45 »

@maarten16 volgens mij was het stuk bij de NMV duidelijk een geel exemplaar. Het jouwe heeft volgens mij toch nog de donkere patina. MAar dit is niet mijn specialiteit dus laat ik dat graag aan de echte experts op dit gebied over.

Het zal ongetwijfeld een R3 zijn, echter voor mijn gevoel is de prijs in dit geval toch veel te hoog.  Zeker in vergelijking tot de grote stukken. Ik denk dat er een paar mensen tegen elkaar hebben lopen opbieden.
denk het ook hoor, heb ooit gekocht op ebay, deze komt uit de prive collectie van Drik Neutkens(DIWI) tis echt hele mooie fdc, met stempglans. Is al lastig zat om goed te vinden.

Groetjes,

maarten

Koningkrijk verzamelaar!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: