Hallo Bernard,
Gezien het gewicht zou ik mij geen zorgen maken, hoewel ik ze het liefste op de geschreven 10 gram heb. Maar ja 0,13 gram lijkt mij te verwaarlozen. De kwaliteit van de gulden uit 1914 zou ik Prachtig willen noemen, misschien met een klein minnetje maar dan zou ik hem in het echt moeten zien.
De gulden uit 1892. Was die ook 9.87 gram? Van deze zijn vele valse in de 'omloop' heb ik gemerkt. Een weegschaaltje is echt onmisbaar, zeker bij de gouden munten! Een goed cadeau van de Sint dus. De kwaliteit van deze gulden uit 1892 schat ik gezien de portretzijde en de diepere krassen daarop op Zeer Fraai.
Ikzelf maak munten met een mooie aanslag (patina) niet schoon. Echter munten zoals deze zou ik wel schoonmaken. De munt is met of zonder aanslag niet minder of meer waard en word (door mij in ieder geval) niet in kwaliteit minder ingeschaald. Ik gebruik zelf voor het reinigen Hagerty Silverclean (ook bekend als silverdip) Dit is een bakje waarin een vloeistof en een mandje zit. Je gooit de munt in het mandje en dompelt het even onder in de vloeistof (ca 1 minuut, langer bij meer vuil) Hierna is de aanslag er vaak al af. Zit er nog wat vuil dan pak ik een beetje maagzout/zuiveringszout en wrijf de munt en het zout inclusief nog wat van de silverclean wat er nog op zit tussen mijn vingers. Hiermee haal je al het vuil er af en is de munt schoon. De silverdip en het zuiveringszout zijn bij de drogist te koop. De munt hierna wel goed naspoelen met schoon water en goed laten drogen. Eventueel kun je met een zilverdoek nog de munt wat opwrijven.
Heel veel verzamelaars vervloeken deze schoonmakerij en ik snap dat wel want je maakt soms meer kapot dan dat de munt er beter op wordt. Echter zie ik bij de bovenstaande wijze geen krassen, ook niet onder een microscoop. Heb een goedkoop zilveren kwartje zonder krassen namelijk zo gereinigd en voor en na de behandeling onder een microscoop gehad en ik zag dus geen krassen. Voor mij een test en een antwoord op mijn angst. Maar een mooie egale aanslag geeft vaker en beter beeld van de munt dan een glimmende schone munt.
Zeker Provinciale munten: NOOIT OP DEZE WIJZE REINIGEN!!!
Succes en wacht wel even wat reacties van andere verzamelaars / forumleden af voordat je de munt gaat reinigen. Ik raad het namelijk eerder af als aan want ze zien er op zich netjes uit. Ik heb munten in mijn album zitten die er vele malen minder schoon uitzien. Ik wil niets op mijn geweten hebben

Gr. Jeroen