Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 14:31:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oord 1710 luik  (gelezen 1449 keer)
maarten16
Senior lid

Geslacht: Man

dit forum is echt gaaf!

« Gepost op: 06 December 2008 - 17:01:57 »

Ik heb deze zelf gevonden, maar heb geen idee wat is. Wie heeft een idee? een oord misschien?

Groetjes,

Maarten
« Laatste verandering: 06 December 2008 - 19:01:00 door maarten16 » Gelogd

Koningkrijk verzamelaar!
tweety
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 06 December 2008 - 18:03:23 »

lijkt mij een oord van Namen te zijn
 Roll Eyes
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 06 December 2008 - 18:13:38 »

Het wapen duidt er op dat dit in ieder geval een munt van de Zuidelijke Nederlanden is. De topic zal worden verplaatst naar de juiste rubriek, mogelijk komen er dan nog wat meer reacties.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Munthunter
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 06 December 2008 - 18:14:32 »

Hallo Maarten,

Het volgende gevonden op www.duiten.nl

NAM.6: oord.(GH.372.3b - AvK.141)

VOORZIJDE: Gekroond vuurijzer omgeven door drie wapenschildjes met hierin de wapens van Oostenrijk, Bourgondië en Brabant.

TEKST: PHIL. V. D.G. HISPAN. ET. INDIARVM. REX (of variant). Dit is voluit: Philippus V Dei gratia Hispaniarum et Indiarum rex, en betekend: Philips, bij Gods gratie koning van Spanje en de Indiën.

KEERZIJDE: Gekroond Spaans wapenschild welke in meerdere vlakken is verdeeld. Aan weerszijden van het wapenschild staan de cijfers van het jaartal.

TEKST: DVX. BVRGVN. ET. BRABANT . (of variant). Dit is voluit: dux Burgundie et Brabant, en betekend: hertog van Bourgondië en Brabant.

Tweety gaf het antwoord al zodat ik hem zo had gevonden, klopt het? Is het dezelfde munt? Overigens een erg handige en mooie website www.duiten.nl

Gr. Jeroen

maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #4 Gepost op: 06 December 2008 - 19:00:36 »

Hallo Maarten,

Het volgende gevonden op www.duiten.nl

NAM.6: oord.(GH.372.3b - AvK.141)

VOORZIJDE: Gekroond vuurijzer omgeven door drie wapenschildjes met hierin de wapens van Oostenrijk, Bourgondië en Brabant.

TEKST: PHIL. V. D.G. HISPAN. ET. INDIARVM. REX (of variant). Dit is voluit: Philippus V Dei gratia Hispaniarum et Indiarum rex, en betekend: Philips, bij Gods gratie koning van Spanje en de Indiën.

KEERZIJDE: Gekroond Spaans wapenschild welke in meerdere vlakken is verdeeld. Aan weerszijden van het wapenschild staan de cijfers van het jaartal.

TEKST: DVX. BVRGVN. ET. BRABANT . (of variant). Dit is voluit: dux Burgundie et Brabant, en betekend: hertog van Bourgondië en Brabant.

Tweety gaf het antwoord al zodat ik hem zo had gevonden, klopt het? Is het dezelfde munt? Overigens een erg handige en mooie website www.duiten.nl

Gr. Jeroen

Dankje Jullie allemaal voor jullie snelle reactie's! Ik heb nog 2 vragen. Is die zeldzaam? Is die in deze Zg staat nog iets waard? 

Groetjes,

Maarten

Koningkrijk verzamelaar!
Munthunter
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 December 2008 - 19:46:30 »

Aanvullende informatie van de duitensite.

Ikzelf heb al diverse oorden uit Namen opgegraven en neem aan dat, gezien de onderstaande informatie, het geen hele zeldzame munt is. Echter zijn er nogal wat varianten en dan kan er natuurlij wel eens een minder gangbare variant tussen zitten en misschien is die van jou er 1...

Hier de info, op de site staat onder de link '1710'  ook nog een foto, alleen kan ik deze niet plaatsen omdat hij te groot is.

VZ: A: (leeuwtje) PHIL. V. D.G. HISPAN. ET. INDIARVM. REX
    B: (leeuwtje) PHIL. V. D.G. HISPANIAR. ET. INDIARVM. REX
    C: (leeuwtje) PHIL. V. D.G. HISPANIAR. ET INDIARVM. REX

KZ: a: DVX. BVRGVN. ET. BRABANT Z.
    b: DVX. BVRGVND. ET. BRABAN Z
    c: DVX. BVRGVND. ET. BRABANT. Z
    d: DVX. BVRGVND. ET. BRABANT Z.
    e: DVX. BVRGVND. ET. BRABANT Z

I : Jaartal met Arabische 1
    II: Jaartal met Romeinse I

Info:

Variant AaI (1710), (zie afbeelding) particuliere collectie.
Variant AeI (1710), particuliere collectie.
Variant BdI (1710), particuliere collectie.
Variant ?dII (1710), particuliere collectie.

Voorschrift 64 stuks uit een mark, dit geeft een gewicht van ca. 3,84 gram per stuk. Geen oplage cijfers bekend.

Gr. Jeroen
tweety
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 06 December 2008 - 19:57:36 »

zelfs in staat ZF+ niet zeldzaam;  Undecided geen illusies te maken.
maar dat belet niet van het stuk te houden als je wil
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #7 Gepost op: 07 December 2008 - 10:47:36 »

zelfs in staat ZF+ niet zeldzaam;  Undecided geen illusies te maken.
maar dat belet niet van het stuk te houden als je wil
Ja ik houd hem zelf wel, vind wel leuk. Zo heb ik ook stukje van duit uit kampen. Met de toren en CAMPEN er onder. Voor de rest heb ik wat duiten van holland, gelderland, stad-utrecht in fr. Ik heb wel 150 bodemvondsten in 1 koop te koop staan marktplaats.

Groetjes,

Maarten

Koningkrijk verzamelaar!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: