Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:03:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gouden stater Alexander III  (gelezen 4228 keer)
jocaris
groentje
*

« Gepost op: 13 November 2008 - 17:20:47 »

Hallo ik heb van de week een gouden stater uit de periode van Alexander de Grote gekocht. Nu vroeg ik me af of dit soort munten nog regelmatig gevonden worden in Griekenland en omstreken? Is het mogenlijk om ze zelf ook te gaan zoeken met een metaaldetecor al je bijvoorbeeld op vakantie daar bent. Of praat ik nu onzin? Huh
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 13 November 2008 - 18:23:53 »

Hallo Jocaris,
Allereerst van harte Cheesy welkom op dit gezellige en informatieve muntenforum.
Voor wat betreft je vraag:
De kans dat je in Griekenland en omstreken met de detector nog gouden staters van Alexander zult kunnen vinden is gering. En de plaatsen waar ze mogelijk nog te vinden zouden zijn, zijn beschermde archeologische vindplaatsen waar het absoluut verboden is om met metaaldetectors aan de gang te gaan.
Je moet ook niet vergeten dat Alexander de Grote vrijwel de gehele toenmalig bekende wereld ten oosten van Griekenland heeft veroverd en dat het meeste op zijn naam aangemunte goud eerst moest worden veroverd op de verslagen vijanden (b.v. de Perzen). Dat goud werd ter plekke vermunt door met zijn legers meereizende munters.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #2 Gepost op: 14 November 2008 - 15:06:38 »

ik ben benieuwd naar de gouden stater, ze zijn niet heel erg zeldzaam maar wel zeer gewild en daarom vrij duur. En duur lokt vervalsingen uit.
Ik hoop dat je de munt bij een gerenomeerd bedrijf hebt gekocht, dat instaat voor de echtheid.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
jocaris
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 14 November 2008 - 16:53:45 »

Ik krijg de munt dinsdag thuis,ik heb hem via www.knmnumismatiek.nl bestelt. Dus ik ga er wel van uit dat het allemaal correct is. Heb er een kleine 1400 euro voor betaald en anders ben ik goed opgelicht hahaha Grin.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #4 Gepost op: 15 November 2008 - 21:22:26 »

dat klinkt prima!

gelukkig ben je geen s#@%ert die op een marktje, op vakantie, de geweldige vondst doet en zo'n munt aanschaft. Dan is de kans meer dan 100% op teleurstelling.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
jocaris
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2008 - 20:41:46 »

Hoi, vandaag mijn stater binnen gekregen. Heb wel even een vergelijkbare munt van wilwinds gehaald, omdat dan de details beter uitkomen dan dat ik een zelf gemaakte foto toevoeg.

Eerlijk gezegd, was hij in gedachte groter dan dat hij in het echt is Wink Maar ik ben er in ieder geval heel blij mee.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #6 Gepost op: 20 November 2008 - 12:12:14 »

dit zijn fantastische munten. Erg mooi, en veel geschiedenis.
Ik weet dat er pogingen zijn gedaan om na te gaan waar, welke serie geslagen is. Want zoals Rob Kooy al zij werd buitgemaakt goud gebruikt om de munten te slaan.

numis1
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 27 November 2008 - 10:42:01 »

Dit zijn de foto's van de originele gouden stater welke in het bezit is van Jocaris.
« Laatste verandering: 27 November 2008 - 13:53:00 door numis1 » Gelogd
jocaris
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 27 November 2008 - 15:06:51 »

Hee hoe heb je die zo gevonden? Toen ik ze wilde down loaden waren ze al uit het bestand gehaald Huh
numis1
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 27 November 2008 - 15:12:32 »

We bewaren alle foto's van munten die wij in ons bezit hebben of hebben gehad in een archief Smiley
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 27 November 2008 - 18:24:10 »

Wat een schitterende munt Jocaris!

Ik heb zojuist een catalogus van een grote Zwitserse veiling bekeken, en daar worden dezelfde munten op 3000-5000 Zwitserse frank geschat (2000-3500 euro). Dus volgens mij nog een goede koop ook!

Proficiat met deze munt.

Bernard
jocaris
groentje
*

« Antwoord #11 Gepost op: 28 November 2008 - 14:35:49 »

Numis1,

werk je bij numismatiek? Zo ja, kopen jullie zulke munten in via verzamelaars of komen ze uit zo uit het land van herkomst Huh
numis1
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 28 November 2008 - 15:32:41 »

Ik werk idd bij Numismatiek. Er zijn verschillende manieren waarop wij dit soort munten in ons bezit krijgen. Verzamelaars die stoppen en hun verzameling ter verkoop aanbieden, (inter)nationale veilingen, enz. Maar voordat wij ze op de website plaatsen laten we ze altijd controleren door een beëdigd taxateur of door mensen van het Geldmuseum. Altijd makkelijk als dat je buren zijn Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: