Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 08:22:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: USA KM130 10 dollar 1913  (gelezen 1630 keer)
---
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 16 Juli 2003 - 21:26:01 »

Een kennis van mij heeft gevraagd of ik een manier wist om achter de waarde van een amerikaanse 10 dollar uit 1913 te komen, en dit leek mij (uiteraard) de beste manier, ik heb helaas geen foto of scan van de munt, maar hij is niet in een perfecte staat heb ik gehoord wat mij doet vermoeden dat hij zijn goudwaarde waard is en niet meer.

Wie kan uitsluitsel geven? Bij voorbaat dank

Thijs

PS: Wat doe je met zo'n munt als hij alleen zijn goudwaarde waarde is?

« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 10:44:57 door Figleaf » Gelogd
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Juli 2003 - 22:20:18 »

De waarde weet ik zo niet (ook geen Krause bij de hand) maar de P.S. is makkelijk: verkopen als de goudprijs hoog staat! Wink
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juli 2003 - 22:37:53 »

Volgens mijn Krause 2000:
Gouden 10 dollar (Indian Head)1913:442071 geslagen
F = goudwaarde
VF = 310 dollar
XF = 320 dollar
1913 S : 66000 geslagen
F en VF zie boven
XF = 650 dollar
Daar hij 0.4839 ounce goud bevat zal de goudwaarde dus ook ongeveer rond de 150 euro liggen (cfr 1/2 krugerrand en het 50-eurostuk van België)

wereldmunten van 1750 tot nu!
---
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Juli 2003 - 18:26:33 »

Ik heb de munt zelf nog niet gezien, maar ik vermoed dat hij gewoon F is, dus dat wordt verkopen op senior zijn manier.

Maar verkoop je zoiets bij de bank of een juwelier, of waar moet ik aan denken?

Thijs

PS: Die S bij 1913 staat voor een mintmark denk ik, zo ja waar staat hij?
« Laatste verandering: 17 Juli 2003 - 18:29:55 door BlackIce » Gelogd
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Juli 2003 - 21:34:21 »

De  S moet alleszins op de kant van de adelaar staan.Spijtig genoeg heb ik geen enkele afbeelding van een Indian Head met muntteken, dus ben ik niet zeker van de juiste plaats. Persoonlijk zou ik de S zoeken ofwel onder de adelaar, boven de "Ten dollars", ofwel net onder of boven de staartveren.
Voor je naar de bank of een juwelier gaat, die gegarandeerd enkel de goudwaarde geven (en daarop waarschijnlijk nog willen beknibbelen) zou ik toch even bij een munthandelaar binnenspringen. Zeker als je een S vindt, kan je misschien een iets hogere prijs krijgen, omdat die vrij zeldzaam zijn. Vergeet echter niet dat ook een handelaar een prijs zal geven in functie van wat hij er op kan verdienen.
mvg bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Augustus 2003 - 11:23:59 »

Als je echt een S hebt dan 's ie iets meer waard:

Fraai = goudwaarde
VF-20 = 350
XF-40 = 615
AU-50 = 775
MS-60 = 3.150
MS-63 = 9.500
MS-65 = 85.000

Allemaal euro prijzen he Grin

Niet echt meer bezig op het forum
---
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 06 Augustus 2003 - 22:30:53 »

zegge Ard wat versta jij onder ms - 65 , zit ie dan in een gouden doosje ofzo?

Thijs
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Augustus 2003 - 22:45:22 »

MS is mintstate.
MS-65 duidt op een bijna perfecte slag.

ik geloof dat het tot 70 gaat, maar 65 is het maximum dat je tegenkomt

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
dubbeltje
groentje
*

History is often the answer to mystery....

« Antwoord #8 Gepost op: 01 Oktober 2003 - 04:14:56 »

Hi Thijs en mede forum-leden,
Wat muntgeschiedenis : even interessant als de munt zelf (al zal mijn mening niet door iedereen gedeeld worden).
Eigenlijk is de "Indian Head" gouden eagle (10$) het resultaat van een ongeziene samenwerking tussen een groot Amerikaans beeldhouwer (Augustus Saint-Gaudens) en een nieuw verkozen president (Theodore Roosevelt).
Toen Roosevelt in 1904 als president werd verkozen was hij eerder ongelukkig met de afgezaagde "installatie"-penning die hij ging ontvangen naar een ontwerp van de toenmalige US Mint graveurs Charles E. Barber (die van de "Barber" quarters) en van George T. Morgan (die van de wondermooie Morgan-Dollar).   Roosevelt's artistieke vrienden stelden voor dat Saint-Gaudens maar eens voor wat vernieuwing moest zorgen. Saint-Gaudens stemde daarin toe, maakte een ontwerp op een servet op de trein naar Washington en vroeg zijn naaste medewerken Adolphe A. Weisman (die van de "Mercury" dimes en van de 'Walking Liberty" halve dollar) dit verder uit te werken.
Roosevelt was zo in z'n nopjes met het resultaat dat hij in 1905 Saint-Gaudens de opdracht gaf een "nieuwe look" te creeren voor de Amerikaanse gouden munten, dit dik tegen de goesting van dwarsligger C.E.Barber, de hoofd-graveur van de Amerikaanse munt.
Na overleg met Roosevelt in de loop van 1906, was begin 1907 Saint-Gaudens reeds met z'n ontwerp klaar : de nieuwe gouden eagle.   De "kop" toonde het hoofd van Miss Liberty getooid met de oorlogsveren van de indianen (nu "native Americans" genoemd).   De muntzijde vertoonde een fiere adelaar bovenop een bussel pijlen.   Daar is ook het muntmerkje terug te vinden links van deze bussel pijlen).   Op de rand van de munt stonden 46 verhoogde sterren, eentje voor elk van de staten van de toenmalige federatie.   Dit werden er 48 na 1912 toen New Mexico en Arizona de federatie vervoegden.
Gedurende het eerste 2 jaren van aanmunting ontbrak het motto "In God We Trust", en dit op persoonlijk verzoek van Roosevelt zelf.   Nadat gans puriteins Amerika hierover op z'n kop stond, werd in de loop van 1908 dit klassieke motto links van de adelaar bijgevoegd.
Deze munt werd in relatief lage oplagen aangemunt, en gedurende de grote depressie van 1933 werden deze munten opgevraagd door de Amerikaanse schatkist om een roemloos einde te sterven in de smeltovens.   Miljoenen munten werden gesmolten wat de huidige schaarste uitlegt.   In MS60/63 gaan deze munten op de markt tussen de 400 en 90.000 Euro afhankelijk van het jaar en het muntmerk....
Take care,
 ;)Dubbeltje
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: