Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 08:22:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Andorra en de Diner  (gelezen 749 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 05 November 2008 - 09:46:36 »

Hallo,

Even een korte vraag.

Ik meen al vaak gelezen te hebben dat Andorra géén aanspraak kan maken op eigen Euro's, vermits ze ook voor de invoering van de Euro geen eigen munten hadden (dit in tegenstelling met ander mini-staatjes zoals Monaco...)

Nu zie ik echter aanbiedingen op E-bay en ook in mijn Krause dat Andorra toch wel eigen munten heeft, genaamd de Diner. Als ik er mijn Krause op nasla zelfs een heel aanzienlijk aantal verschillende...

In Krause staat wel vermeld dat de Diner eigenlijk enkel geslagen wordt voor de verzamelaar, terwijl (nu) de Euro daar enkel als betaalmiddel circuleert (vroeger Peseta en FF).

Betekent dit nu dat Andorra dus toch wel degelijk een eigen munt heeft, maar gewoon verkiest deze niet te gebruiken ? Wat is de verdere juiste bedoeling dan die nationale munt ?

En....indien die Diner dan toch de officiële munteenheid blijkt te zijn in Andorra, waarom zouden ze deze dan niet mogen omzetten naar de Euro EN hun eigen Euro's mogen uitbrengen ?

(misschien past dit beter in de afdeling Euro's, maar mijn vraag gaat eigenlijk over de Diner)

Bedankt,

Frank

reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #1 Gepost op: 05 November 2008 - 10:04:12 »

Zoals in de krause staat vermeld zijn de munten enkel gemaakt voor verzamelaars.
Veel van deze munten zijn zelfs alleen in proof uitgegeven.
Hoe ze aan de aanduiding dinar zijn gekomen is me zelfs al een grote vraag want zoals je zelf al aangaf ze betaalden met de spaanse peseta of de franse frank.
De officiële munteenheid was overigens de peseta voor zover ik weet
Nu betalen ze met de euro en verder niets meer.

Hoe het komt dat ze zelf de euro niet mogen slaan daarvoor denk ik dat we beter even kunnen wachten op een antwoord van Robkooy die is daar stukken beter in thuis.

Rene
« Laatste verandering: 05 November 2008 - 10:07:01 door reneke » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 05 November 2008 - 13:25:15 »

Vóór de invoering van de euro waren de Franse Franc en de Spaanse Peseta allebei gangbaar als betaalmiddel, sinds 2002 is dat de euro.
Andorra heeft geen enkele instantie met voldoende wettige bevoegdheden om eigen munten met de status van wettig betaalmiddel uit te kunnen geven.
De Diner-munten zijn pseudomunten die uitsluitend worden aangemaakt terwille van de winst die men er bij verkoop op maakt. Ze worden uitgegeven voor rekening van een semi-overheidsbedrijf en, zoals gezegd, ze zijn alleen bedoeld voor de verkoop aan toeristen en verzamelaars.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 05 November 2008 - 14:53:24 »

Bedankt voor de reactie, maar ik blijf het dan toch zéér opmerkelijk vinden dat een gerenomeerde catalogus als Krause deze zogezegde "pseudo-munten" (lees : toeristenrommel) dan toch opneemt.

Daardoor kreeg ik het vermoeden dat ze misschien toch wel ergens officieel te noemen zijn, en in principe ook een officiële betaalwaarde hebben binnen de grenzen van Andorra, zoniet vind ik het echt bizar dat ze in de Krause vermeld worden, zelfs zéér uitvoerig.

Of moet ik deze munten misschien een beetje beschouwen in de categorie van de vele Euro-gelegenheidsmunten van allerhande waardes ? Die zijn ook officieel uitgebracht, hebben ook en (wel of niet) theoretische waarde als betaalmiddel binnen de grenzen van het uitgifteland, maar komen zelden tot nooit in het betalingsverkeer voor.

Heel graag nog verdere reacties hierop,

Ik vond een aanbieding op E-bay (Duitsland) onder nummer 280281051404 die ik wel leuk vond - maar niet als het om waardeloos toeristenmetaal gaat  Angry
Prägefrisch und unzirkuliert staat erbij - lijkt me dan ook logisch als je ze nergens kan laten zirkulieren   Grin

Frank

bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #4 Gepost op: 05 November 2008 - 16:53:34 »

Krause neemt munten op vanaf het moment dat er een "wettiging" voor bestaat, al zijn de munten in kwestie zeer discutabel als munt te noemen. Dit zijn de zogenaamde NCLT = non-circulating legal tender. Ze gaan daar zeer ver in: de diner munten uit Andorra zijn een voorbeeld, maar bvb. ook de ecu-munten uit Gibraltar (als Britse kroonkolonie nooit een ecu-land geweest) en de munten uit o.a. Liberia, die nooit in het land van uitgifte verkrijgbaar geweest zijn. Andere voorbeelden zijn de uitgiften voor obscure Britse bezittingen (St Helena en Ascension, South Georgia en South Sandwich eilanden en ga zo maar door) door de Pobjoy Mint. Al deze munten zijn "gewettigd" door een of andere officiële instantie, maar werden uitsluitend uitgegeven om de beurzen van verzamelaars lichter te maken. Zoals al eerder gezegd zijn veel van deze munten in het land van uitgifte niet eens verkrijgbaar geweest.

Toch is er een zekere (lichte) verbetering zichtbaar: de uitgiften van de Orde van Malta zijn verhuisd van de "officiële" Krause naar de catalogus met "vreemde en rare uitgiften". Ze hebben daar het gezelschap van de "munten" van niet-bestaande of niet-erkende landen zoals Sealand, Hutt River Province, Lundy e.d.
Je kan op die manier ook een catalogus maken met alle "pattern-euro's".  Angry Even waardeloos.

De Standard Catalog of World Coins van Krause Publiucations is verreweg de beste catalogus van wereldmunten op de markt, maar dit maakt hem zeker niet de "perfecte" catalogus. Er staan jammer genoeg veel fouten in; in de boeken 17de en 18de eeuw zijn er (nog) heel wat hiaten, en hun definitie van wat een munt mag genoemd worden is voor heel wat discussie vatbaar. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden bij gebruik van deze catalogus.
Anderzijds is het als verzamelaar van wereldmunten niet haalbaar van elk land de specifieke catalogus aan te schaffen.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: