Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:30:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onbekende munt Tunis/Tunesië ??  (gelezen 1377 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 08 Oktober 2008 - 00:12:30 »

Wie kan mij verder helpen met deze munt ?
Ik kwam heel aardig in de buurt bij Tunis/Tunesië, de KM 84 lijkt er enorm op, en ik dacht hem gevonden te hebben - een 8 Kharub 1813-1817.....tot ik de diameter controleerde - de Krause catalogus spreekt over 27 mm diameter, mijn munt heeft 32 mm diameter.... Huh

Bedankt alvast, dit zijn echt geen makkelijke munten om te determineren, komt beetje door de taal vermoed ik.... Wink

Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 12:15:49 »

En toch was je vermoeden terecht, alleen de KM-nummer klopt niet. Na wat zoeken met behulp van Numismaster (www.numismaster.com) op het jaartal 1219, heb ik volgende hit tegengekomen:

Tunisia/Tunis, 8 Khurab, KM 73, Ottomaans rijk, Selim III (1789-1807), gewicht varieert van 7,1 tot 7,7 g, diameter varieert tussen 27 en 28 mm. materiaal is "billon", wat volgens mij naar het nederlands vertaald "laaggehalte zilver" is

Even de prijzen opgesnord in mijn Krause:
Goed: 15, Zeer Goed 25; Fraai: 60; Zeer fraai 110 US$

Tot uwe dienst,
Jupke
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 14:40:03 »

Hallo Jupke,

Bedankt, dan had ik het toch "bijna" bij het rechte eind.
Ik heb ook gezocht via numismaster, vermits ik de Krause 1800-1900 nog niet in mijn bezit heb - moet ik toch dringend een keer aanschaffen...

Je schrijft te hebben gezocht via jaartal 1219 ? Wat bedoel je daarmee ?

En vanwaar ben je zo zeker dat het gaat om de 73 en niet de 84 - ik vind persoonlijk meer gelijkenissen bij de 84 dan de 73.....niet dat ik je mening betwist of in twijfel trek hoor, ik wil enkel maar leren.

Betreft die diameter....hoe kan zoiets verklaard worden ? Ik heb zelfs de indruk dat er bij mijn munt een heel deel afgesleten is, hij is op sommige plaatsen eerder ovaal dan rond, en toch meet ik een diameter van 32 mm, terwijl dit volgens Krause slechts 27-28 mm kan/mag zijn.

Betreft de waarde, is niet zo van belang, ik vind het wel een mooi stuk, maar ik vermoed, in deze toestand dat er van de waarde weinig overblijft....vooral de randen lijken wel afgeschraapt.....misschien het werk van een zilverdief ? Ik weet dat mensen dit vroeger ook wel met gouden munten deden....

Dan nog een waarschijnlijk "domme" vraag, maar ik stel em toch.....voor deze munt had ik een tip gekregen dat het ging over ééntje uit Tunesië, zo kwam ik snel bij Tunis/Tunesië uit en kon ik em vrij eenvoudig vinden. (iemand had em op een markt tijdens een reis gekocht ter plaatse, lang geleden)
Nu, wat met zovele andere (vooral) Aziatische munten ? Dat is toch onbegonnen werk die terug te vinden als je geen letter kan lezen van wat erop staat ? Of is hier gewoon kennis van zake en ervaring dat kan helpen ?

In ieder geval reeds fantastisch bedankt voor de uitgebreide reactie.

Frank
« Laatste verandering: 08 Oktober 2008 - 14:43:25 door Lauras_dad » Gelogd
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 14:57:49 »

Nog even een kleine bijdrage aan Jupke :

Eventjes opgezocht wat billon nu precies is en wat je vertelde is grotendeels correct - zie hier wat ik vond als uitleg op Wikipedia :

Billon is an alloy of a precious metal (most commonly silver, but also gold) with a majority base metal content (such as copper). It is used chiefly for making coins, medals, and token coins.

The word originates from the middle Latin billo, meaning "a coin containing mostly copper", or just "unit of payment".

Use of billon coins date through Middle Ages to ancient Greece. During 6th and 5th century BC, some cities on Lesbos island used coins made of 60% copper and 40% silver. In both ancient times and the Middle Ages, leaner mixtures were adopted, with less than 2% silver content.

Hieruit kan ik opmaken dat dit materiaal gebruikt werd tot en met de Middeleeuwen. Mijn munt echter zou uit billon gemaakt zijn maar volgens Krause dateren tussen eind 1790 - begin 1800 - niet echt nog de Middeleeuwen lijkt me.

Frank

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 17:08:02 »

@ Frank,
De beschrijving in Wikipedia is (alwéér!) te beperkt.
In West-Europa raakte biljoen inderdaad in onbruik aan het einde van de Middeleeuwen. Zelfs bij het lage zilvergehalte werden de muntjes te klein om goed te kunnen hanteren en daarom werden ze vervangen door wat grotere muntjes van zuiver koper.
Maar in de rest van de wereld gelden/golden dikwijls andere regels en overwegingen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 18:44:19 »

Je schrijft te hebben gezocht via jaartal 1219 ? Wat bedoel je daarmee ?En vanwaar ben je zo zeker dat het gaat om de 73 en niet de 84 - ik vind persoonlijk meer gelijkenissen bij de 84 dan de 73.....niet dat ik je mening betwist of in twijfel trek hoor, ik wil enkel maar leren.

1219 AH (Anno Hegira) is het jaartal dat Jupke meende te lezen op je munt. Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk 1218 te lezen (met een omgekeerde V op het eind). 1218 volgens de mohammedaanse maankalender komt overeen met ons jaartal 1803 AD (Anno Domini).KM#84 is geslagen tijdens de regering van sultan Mahmoed II (1808-1839 of 1223-1235AH), terwijl KM#73 geslagen werd tijdens de regering van Selim III (1789-1807 of 1203-1222 AH).

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 22:26:12 »

Beste Bart,

Op de munt zelf is het idd duidelijk - het laatste teken is een omgekeerde v, wat volgens Krause duidt op een 9.
Dankzij uw uitleg weet ik nu ook waar te zoeken naar het jaartal.....

Zo leert een mens elke dag weer bij....

Heeft er nog iemand een tip of een bepaalde werkwijze bij het determineren van Aziatische munten (of andere die ook met een ander schrift werken), wanneer men het land niet kent ?

Txs aan allen die tot nu toe reageerden.

Frank
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Oktober 2008 - 22:31:53 »

En nog even iets vergeten, wat moet ik denken bij die diameter die niet klopt ?
Een foutje in Krause misschien ? Of zouden er werkelijk munten zijn met zo'n enorme afwijking in afmeting ?
Of kan dit een andere reden hebben ?
Het verbaast me enorm dat deze munt niet kleiner is dan opgegeven, vermits er duidelijk een stuk van de rand ontbreekt.

Frank
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #8 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 07:46:47 »

Betreft de afwijking in diameter, daar had ik even niet naar gekeken. Embarrassed Er bestaat in dit type munten een variatie in afmeting (zoals Krause ook meegeeft), maar die is inderdaad niet zo groot.  Jouw munt is dus waarschijnlijk geen 8 kharub, zoals eerst gezegd, maar een piaster KM#72.2. Die heeft een diameter van ongeveer 32 mm. Je kan ook het gewicht nagaan: een piaster heeft een gewicht van 14,9 tot 16 gram, terwijl een 8 kharub munt een gewicht heeft van 7,1 tot 7,7 gram.
(PS. een omgekeerde V is een 8, de Arabische 9 ziet er praktisch uit als 'onze' 9).

Voor het determineren van Arabische en Aziatische munten: dit leer je gaandeweg (tenminste voor de moderne munten). Je leert aan het schrift te zien uit welk deel van de wereld ze komen: Arabisch schrift (Noord-Afrika, Arabische wereld, Iran, India), Chinees of Japans schrift (China, Japan, Korea, Taiwan,...). Myanmar en Laos gebruiken ook een specifiek schrift, evenals Ethiopië en Israël. Je weet dan in welke hoek je moet gaan zoeken en je leert uit ervaring bepaalde types te herkennen.
Bij oudere munten (vooral bij munten die niet machinaal vervaardigd zijn, zoals bvb. munten uit de Indische prinsdommen) kan het verschrikkelijk lastig zijn om aan een determinatie te geraken. Je kan het schrift niet lezen, een deel van de legende (of het jaartal) staat niet eens op de munt..., dan heb je echt wel een expert nodig. Ik ontving bvb. onlangs een pakketje munten dat 10 munten bevatte met als beschrijving: paisa uit het Sikh-rijk, KM#7.1 tot 12 (18de eeuws). Op een ander forum vertelde Oesho, een echte Azië-expert, dat er slechts één paisa uit het Sikh-rijk tussenzat, met referentie KM#7.1 en dat de rest paisas waren uit Jammu en Kashmir (19de eeuw). Daar zou ik zelf helemaal niet toe gekomen zijn.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 07:59:30 »

Hallo Bart,

Bedankt, ik kijk straks even naar het gewicht als ik thuiskom.
Lijkt er dan inderdaad sterk op dat het om een piaster zal gaan.
Toch inderdaad niet zo eenvoudig, dit soort munten.... Undecided

Heeft zo'n munt in deze toestand (zie scans bovenaan) nog enige verzamelwaarde ? (Krause 1800-1900 nog niet in mijn bezit) De eigenaar hecht er waarde aan wegens reissouvenir, maar heeft geen idee of er werkelijk een waarde aan vasthangt. Gezien de toestand van de munt twijfel ik er sterk aan.

Txs,

Frank
Jupke
Volledig lid

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #10 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 14:06:09 »

Inderdaad, mijn excuses voor de verkeerde determinatie in het begin. Ik zat in mijn hoofd met die 27mm, vandaar de verwarring.

Het is inderdaad een piastre KM 72.2 uit Tunesië/Tunis met jaartal 1218, nog steeds uit Tunis tijden het Ottomaans Rijk van Selim III (AH1203-1222, 1789-1807). Niettemin blijft het een stuk in het zogenoemde biljoen, wat in dit geval een lage zilverlegering is (minder dan 50% zilver). In krause zelf wordt een gewicht aangegeven tussen de 14,9 en 16,0 gr. Via numismaster vind je dan weer dat het gaat om zogenaamd "Hammered coinage", wat wil zeggen dat de munten artisanaal gemaakt zijn door de twee stempels met het muntplaatje een tik van een hamer te geven. Dit verklaart waarom de meeste munten hiervan heel erg veel afwijkingen kunnen vertonen.

Waardes van deze munt (de waardes zijn trouwens onafhankelijk van het jaartal): Goed: 18, Zeer goed: 40; Fraai: 80 en Zeer fraai 120 US$.

At your service,
Jupke

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 14:13:04 »

Van harte bedankt voor alle info....

Als je spreekt over de waarde dan zal mijn munt niet veel voorstellen gezien de staat....niettegenstaande vind ik het een prachtig stuk - nu maar hopen dat de eigenaar zegt dat ik hem mag houden  Grin

Frank
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: