Betreft de afwijking in diameter, daar had ik even niet naar gekeken.

Er bestaat in dit type munten een variatie in afmeting (zoals Krause ook meegeeft), maar die is inderdaad niet zo groot. Jouw munt is dus waarschijnlijk geen 8 kharub, zoals eerst gezegd, maar een piaster KM#72.2. Die heeft een diameter van ongeveer 32 mm. Je kan ook het gewicht nagaan: een piaster heeft een gewicht van 14,9 tot 16 gram, terwijl een 8 kharub munt een gewicht heeft van 7,1 tot 7,7 gram.
(PS. een omgekeerde V is een 8, de Arabische 9 ziet er praktisch uit als 'onze' 9).
Voor het determineren van Arabische en Aziatische munten: dit leer je gaandeweg (tenminste voor de moderne munten). Je leert aan het schrift te zien uit welk deel van de wereld ze komen: Arabisch schrift (Noord-Afrika, Arabische wereld, Iran, India), Chinees of Japans schrift (China, Japan, Korea, Taiwan,...). Myanmar en Laos gebruiken ook een specifiek schrift, evenals Ethiopië en Israël. Je weet dan in welke hoek je moet gaan zoeken en je leert uit ervaring bepaalde types te herkennen.
Bij oudere munten (vooral bij munten die niet machinaal vervaardigd zijn, zoals bvb. munten uit de Indische prinsdommen) kan het verschrikkelijk lastig zijn om aan een determinatie te geraken. Je kan het schrift niet lezen, een deel van de legende (of het jaartal) staat niet eens op de munt..., dan heb je echt wel een expert nodig. Ik ontving bvb. onlangs een pakketje munten dat 10 munten bevatte met als beschrijving: paisa uit het Sikh-rijk, KM#7.1 tot 12 (18de eeuws). Op een ander forum vertelde Oesho, een echte Azië-expert, dat er slechts één paisa uit het Sikh-rijk tussenzat, met referentie KM#7.1 en dat de rest paisas waren uit Jammu en Kashmir (19de eeuw). Daar zou ik zelf helemaal niet toe gekomen zijn.
bart