Beste muntenforumbenutters,
dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van het forum. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Enige tijd geleden kocht ik een gulden 1843 en toen ik de munt vergeleek met een ander exemplaar in mijn verzameling viel het me op dat het muntmeesterteken (lelie) op beide munten verschillend is van vorm en formaat. Ik schreef alweer meer dan een jaar geleden aan een paar experts en de muntkoerier, die prompt het berichtje overnam (uitgave van mei 2007).
Ik kreeg van Marcel van der Beek van het muntmuseum de volgende toelichting:
"Op uw detailfoto van het kleine teken blijkt de 'staart' van het middelste lelieblad al grotendeels van het muntstempel verdwenen; van het uiteinde resteert nog maar een stipje. Blijkbaar kwam dat niet door het dichtslibben van een stempel, maar was er een fragment afgebroken van het ponsoentje waarmee het muntmeesterteken in het moederstempel voor de keerzijde werd aangebracht. Zodra in de loop van 1843 nog een moederstempel met dat jaartal nodig bleek (of mogelijk toen het defect werd ontdekt en het stempel werd afgekeurd ?) moest een nieuw ponsoentje worden gemaakt, lijkt de reconstructie te zijn.
Zulke zaken werden in het archief van 's Rijks Munt niet bijgehouden; het was een privé aangelegenheid van 's Rijks Stempelsnijders. Het is dus niet na te gaan hoeveel muntstempels van het oude en van het nieuwe teken voorzien werden of hoeveel munten met elk van de tekens werden geslagen. Het bepalen van de zeldzaamheid moeten we dus aan de verzamelaars en de munthandel over laten."
Maar dit was de enige toelichting die ik kreeg. ik vraag me daarom nog steeds af, of iemand anders dezelfde varianten in zijn verzameling heeft en natuurlijk hoe zeldzaam welke variante is? Weet hier iemand meer over?
Met beste groeten,
Karl Föllmi (Neuchâtel, CH)
PS. Het is me niet gelukt de scans in dit bericht te importeren (Safari, MacBook Pro-benutter)