Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:18:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: poolse zlotys  (gelezen 1288 keer)
tony.c
nieuw lid
**

« Gepost op: 05 Oktober 2008 - 11:34:11 »

Tijdens het sorteren van een lot poolse munten kwam ik tot de vaststelling dat een aantal munten een gladde rand hebben ipv. een kartelrand. Dit zowel bij de stukken van 5 als 10 Zt. In mijn Krause vind ik hierover geen melding. Mijn vraag : is het huisvlijt, of valt het in de categorie misslagen ?
Alvast bedankt voor je reaktie.

Tony
jp
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 11:38:18 »

welke stukken? zijn zoveel 5 en 10 zl, graag km nummers en jaartal

lid van de 288 club
tony.c
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 11:49:21 »

Sorry.
Het gaat om de 5Zt. 1987 en 1988, Y 81.2, en de 10Zt. 1989 en 1990, Y 152.2

Tony
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 13:44:31 »

Dit klopt inderdaad. Echter staat hier niets van in de krause.
Ik heb er zelf ook een paar van bijde in mijn map zitten.

Alleen nooit bij stil gestaan.

Overigens heb ik er ook al eens gehad die afgedraaid waren met een draaibank of iets dergelijks.
Dat was te zien aan de draairichting
Rene
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 13:48:01 »

@ Tony,
Wanneer het om huisvlijt of om misslagen zou gaan dan zou je mogen verwachten dat men deze als zeldzaamheid en tegen een veel hogere prijs zou proberen aan de man te brengen.
Aangezien je meerdere munten met een gladde rand in een gewoon lot hebt aangetroffen mag je er van uit gaan dat dit een normale slag is.
Één vraagje nog: Heb je van de door jou genoemde munten Y#81.2 en Y#152.2) exemplaren met zowel een kartelrand als een gladde rand?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 18:45:40 »

Ik heb dit fenomeen ook al gemerkt: ik heb van de 20 zloty KM#153.2 een exemplaar met gladde rand en een met geribde rand in de map zitten.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 18:54:44 »

@ Tony,
Wanneer het om huisvlijt of om misslagen zou gaan dan zou je mogen verwachten dat men deze als zeldzaamheid en tegen een veel hogere prijs zou proberen aan de man te brengen.
Aangezien je meerdere munten met een gladde rand in een gewoon lot hebt aangetroffen mag je er van uit gaan dat dit een normale slag is.
Één vraagje nog: Heb je van de door jou genoemde munten Y#81.2 en Y#152.2) exemplaren met zowel een kartelrand als een gladde rand?
Rob Kooy

Ik doorzoek elk jaar zoń 300 kilo muntjes (een kilo is ongeveer 200 muntjes) en dan kom je veel huisvlijt tegen.
Het wil niet altijd zeggen dat het dan lukt om ze tegen hogere waardes te verkopen.
Dan beland het uiteindelijk wel ergens in een lot.

Rene
tony.c
nieuw lid
**

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 19:03:43 »

ik heb zowel van de 5 als van de 10 Zt exemplaren met gladde als met kartelrand. In aantal zijn er echter slechts 5 tot 10% stukken met gladde rand. Bij de stukken van 5Zt zijn er echter wel enkele die duidelijk een kleinere doormeter hebben, waardoor ik vermoed dat deze opzettelijk zijn gladgemaakt. Bij de stukken van 10Zt is dit niet het geval.

groeten
Tony
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: