Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:17:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: halve guldens en kwartjes Willem 3  (gelezen 699 keer)
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: Man

coins are cool!!!

« Gepost op: 04 Oktober 2008 - 12:05:22 »

Hallo luitjes,

Na alweer wat bijgekomen te zijn  van de koopgekte in Assen stel ik een nieuwe vraag...

Waarom zijn de kwartjes van Willem 3 zo gewild en duurder dan de halve guldens er van?

Neem als voorbeeld 1849 en 1850. Deze oplages van de kwartjes zijn echt niet schaarser dan de halve guldens 1857, 1859 en 1866. Zijn de kwartjes maar heel kort in omloop geweest?

Dutchcoin
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Oktober 2008 - 12:57:49 »

@ Dutchcoin,
De kwartjes Willem III hebben juist heel lang gecirculeerd en zijn in de meeste gevallen uit de circulatie gehaald wanneer ze tot op de draad versleten waren.
Daarom zijn ze tegenwoordig relatief schaars, zelfs in de mindere kwaliteiten.
De halve guldens, daarentegen, waren veel minder populair en circuleerden minder intensief. Vele halve guldens hebben tal van jaren in de bankkluizen gelegen omdat er voor de circulatie geen vraag naar was en zijn zodoende ook minder gesleten. Het aantal exemplaren van de halve guldens in de handel, zelfs in de betere kwaliteiten, is daarom veel groter dan dat van de kwartjes.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
dutchcoin
Senior lid

coins are cool!!!

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 12:46:48 »

Rob,

bedankt voor je uitleg. Het wordt me steeds meer duidelijker hoe het geldsysteem en het verzamelen van koninkrijksmunten werkt.

Dus de 2 jaartallen die ik in mijn bezit heb moet ik koesteren? Allebei fr+, te weten 1849 en 1890

Dutchcoin
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: