Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:12:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is dit gouden tientje 1897 echt?  (gelezen 5233 keer)
Tientje
groentje
*

« Gepost op: 02 Oktober 2008 - 09:36:54 »

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij helpen? Ik heb een gouden tientje uit 1897, ik twijfel aan de echtheid. Zie de foto.

Alvast bedankt voor de moeite,

Gr. Peter
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Oktober 2008 - 11:30:04 »

@ Tientje,
Dit tientje 1897 is even vals als het gebit van mijn opoe.
Bij een echt gouden tientje 1897 staat links van het jaartal een hellebaard, en rechts van het jaartal het muntteken (caduceus) van de Utrechtse Munt.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Tientje
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Oktober 2008 - 12:17:17 »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie, ik vreesde al dat hij vals is. Ik heb echter nog een munt waarvan ik dacht dat hij echt is. Is deze ook vals?
Munthunter
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Oktober 2008 - 14:31:57 »

Op het eerste oog denk ik dat het hier om een echt gouden tientje gaat.
Muntmeestertekken is 'bijl' en het door Rob genoemde muntteken 'mercuriusstaf met slangen' zijn aanwezig.

Uit ervaring weet ik echter dat nawegen geen overbodige luxe is, er zijn bedriegelijk echte vervalsingen bekend.
Deze munt lijkt ook wat gesleten te zijn terwijl het niet vaak voorkwam dat gouden tientjes gebruikt werden in het nomale betalingsverkeer. Maar ja er zijn altijd uitzonderingen.

Dus is hij echt? ik zou zeggen ja, maar toch sta ik er niet van te kijken wanneer blijkt dat ook deze vals is. Op de reguliere veilinsites stikt het van de valse excemplaren, met name van het jaartal 1897.

Munt 1. is inderdaad overduidelijk een valse, is dit weer zo'n bekende herslag van een 'postorderbedrijf' Rob?

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Oktober 2008 - 09:04:51 »

Munt 1. is inderdaad overduidelijk een valse, is dit weer zo'n bekende herslag van een 'postorderbedrijf' Rob?
@ Jeroen,
Denk van niet, die recente herslagen van postorderbedrijven zijn doorgaans als zodanig wel te herkennen. Maar in de loop van de vorige eeuw zijn door groepen van juweliers met enige regelmaat goedkopere "imitatie gouden tientjes" aangemaakt om in sieraden te verwerken. Munt 1 zou daarvan een voorbeeld kunnen zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: