dag torongo,
ik bezit zelf recentelijk 2 stuivers met klop kasteeltje (één van filips de schone en één van karel V). dit interesseert me dus ook. ik hecht niet te veel geloof eraan dat dit van doornik zou zijn. anderen nog zeggen van nederland. waarom van doornik? omdat er een torentje op staat? waarom dan niet van middelburg?
eerste vaststelling: bij mijn weten staat deze klop enkel op stuivers, waarom?
tweede: al die stuivers zijn bij mijn weten sterk versleten, wat voor het zelfde type munt zonder klop niet het geval is, waarom? waren de munten reeds versleten toen de klop werd aangebracht? of zijn de munten met klop lang in omloop geweest? ik denk dat laatste en misschien ook invloed van de eerste mogelijkheid.
tweede vraag: waarom werd er een klop op aangebracht? kloppen waren er om twee redenen denk ik: 1) de waarde van een munt te verhogen als ze geklopt is (nominale waarde verhogen), 2) volwaardige munten onderscheiden van minderwaardige. ik zou eerder de tweede reden toegedaan zijn.
waarom zou karel V als in 1521 doornik van hem wordt zijn eigen stuivers kloppen? hij zou eerder het frans geld dat er in omloop was hebben moeten kloppen. en vooral, waarom zou hij zich beperkt hebben tot de stuivers, waarom zou hij die eerst er uitgepikt hebben.
ik denk dus dat ze helemaal niet van doornik zijn en heb een idee, maar het is nog niet rijp om het naar buiten te brengen.