Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:03:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: waarde valse knaken  (gelezen 970 keer)
zwaardvis77
groentje
*

« Gepost op: 28 September 2008 - 13:56:21 »

ik ben ook in indonesie geweest en heb mij bij terugkomst even twee duizend euro rijker gewaand met de aankoop van een paar rijksdaalders en een 3 guldenmunt. Ik baalde al dat ik de hele rol niet heb gekocht... De oude dame had een hele serie knaken van 1820 tot 1945 in allerlei stadia van slijtage. Maar goed, na een paar plaatjes te bestuderen en dit forum moet ik concluderen dat ook mijn munten waarschijnlijk vals zijn. De 3 gulden munt (1820) en de knaak uit 1840 hebben een slechte parelrand en van de knaak uit 1863 heeft willem puisten. Hoewel deze voor de rest erg echt lijkt. Ook staan bij elke munt een of meer letters in de rand scheef.... Ik ben een leek maar gezien de verscheidenheid munten die de dame had en de verschillende toestanden waarin zij verkeerden dat de munten wle in omloop zijn geweest. Wat blijft er over van de waarde van dergelijke oude valse munten?
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 28 September 2008 - 14:11:09 »

Hallo Zwaardvis,
Allereerst van harte Cheesy welkom op dit muntenforum al blijkt uit jouw posting dat je hier al wat langer hebt rondgekeken. Maar dit was dan je allereerste posting Wink
Voor wat betreft je vraag: Daar is zonder meer niets over te zeggen.
Zijn jouw valse knaken gemaakt van goed zilver van een redelijk hoog gehalte dan is er in ieder geval altijd de smeltwaarde van het zilver ..
Ook zijn er zowel handelaars als verzamelaars die een referentiecollectie van valse munten bijhouden. Zij zullen er in ieder geval ook wel iets voor willen betalen zelfs al zouden de munten zijn gemaakt van verzilverd lood.
Maar op veel meer dan enkele tientallen euro (voor de drie munten tesamen) zul je waarschijnlijk niet mogen rekenen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
near40
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Oktober 2008 - 13:46:19 »

Ik heb in 1992 drie "zilveren" rijksdaalders meegenomen. De vraagprijs was f. 100,- uiteindelijk gekocht voor f. 7,- (na een openingsbod van f. 1-). Heb niet de illusie dat je in Indonesië zilveren munten kun kopen voor weinig. Ook daar wordt door de handel de muntalmanak gehanteerd.

Wel een leuke tip: Deze munten zijn uitstekend geschikt om een kennis met een metaaldetector in het ootje te nemen. Een collega van mij heeft een week rondgelopen met de gedachte dat een andere collega 3 zilveren knaken had gevonden! En nog wel op zijn eerste zoektocht én met een slechte metaaldetector. Hij had nog slechts 1 zilveren duppie gevonden! Het leven is oneerlijk!

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: