Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 07:02:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Gouden 10 gulden muntstukken koningin wilhelmina  (gelezen 6223 keer)
Flix
groentje
*

« Gepost op: 26 September 2008 - 12:32:56 »

Ik had al een tijdje een hoop munten liggen en wou vandaag eens rustig opzoeken hoeveel ze eigenlijk wel waar zijn
Ik heb hier 26 tien gulden muntstukken uit 1917 in zeer fraaie staat .
Iemand een idee wat verzamelaars/handelaars betalen ?
Bernard3
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 26 September 2008 - 13:42:54 »

In de staat "zeer fraai" zal de waarde van deze munten zeker niet meer zijn dan de goudwaarde. De goudwaarde is elke dag anders, afhankelijk van o.a. de vraag en de dollarkoers. Op dit moment is de prijs die een goudhandelaar hiervoor betaalt zo rond de 110 euro.

Er zijn verschillende handelaren in edelmetalen die elke dag hun prijzen bijwerken en het gouden tientje al voorgerekend hebben. Kijk maar eens op www.coins-stamps-rotterdam.nl of www.prakkenedelmetaal.nl .

Bernard
Munthunter
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 27 September 2008 - 17:19:42 »

Je kunt ze ook proberen per stuk te verkopen aan verzamelaars, dan worden ze dus niet omgesmolten.
Dit kan op de bekende veilingsites maar ook op een muntenbeurs, zoals die van de MPO...

De inkoopprijs van een gouden tientje ligt denk ik iets lager dan €110,-, eerder €100,-. Uit ervaring weet ik dat ze altijd proberen er wat af te praten en krijg je minder dan dat ze werkelijk op hun site aangeven. http://www.goud-zilver-diamant-inkoop.nl/koersen_edelmetaal.html , deze vind ik het 'eerlijkste' als het gaat om een duidelijk prijs die ze ook echt betalen, zonder aftrek van verwerkings, smelt of wat voor kosten dan ook.

Als je ze per stuk verkoopt kun je er misschien €120 voor krijgen bij een verzamelaar, met 26 stuks toch wel de moeite om die extra centen in je zak te steken.

Gr. Jeroen
« Laatste verandering: 27 September 2008 - 17:24:32 door Munthunter » Gelogd
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 27 September 2008 - 18:54:36 »

De inkoopprijs van een gouden tientje ligt denk ik iets lager dan €110,-, eerder €100,-. Uit ervaring weet ik dat ze altijd proberen er wat af te praten en krijg je minder dan dat ze werkelijk op hun site aangeven. http://www.goud-zilver-diamant-inkoop.nl/koersen_edelmetaal.html , deze vind ik het 'eerlijkste' als het gaat om een duidelijk prijs die ze ook echt betalen, zonder aftrek van verwerkings, smelt of wat voor kosten dan ook.

Ik wist niet dat zulke metaalhandelaren zo te werk gingen, ik had er geen ervaring mee, maar het was eigenlijk wel te verwachten...
Bovendien is het toch altijd zonde om munten om te laten smelten. Echter ik betwijfel of er veel verzamelaars van gouden tientjes in zeer fraai zullen zijn; daar deze munten nooit hebben gecirculeerd en alleen in "van bankkluis naar bankkluis" gingen, hebben bijna alle aangeboden munten toch een kwaliteit van minstens prachtig (en ook een prijs die niet ver boven de goudwaarde is). Vandaar dat ik de optie van een edelmetaalhandelaar gaf.

Bernard
Munthunter
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 28 September 2008 - 08:47:47 »

@Bernard,

Tsja ik ben er ook achter gekomen toen ik op pad ging met een flink aantal zilveren tientjes, rijksdaalders, guldens en enkele gouden tientjes, die uit hangers en zo kwamen en wel erg waren gesleten.
De 'actuele' prijs die ze op hun website aangaven bleek in eens niet te kloppen en ze begonnen over smeltkosten en 'gesleten' munten...? Ik voelde mij wel wat bedonderd want het scheelde aanzienlijk. Ik had van verschillende mensen wat guldens, knaken en tientjes opgekocht (inclusief hele mooie andere oudere munten voor de verzameling) en durfde er best wat voor te geven aangezien ik wist wat ik er voor zou kunnen krijgen. Ik zou ongeveer per munt €0,20 cent verdienen, maar dat viel dus veel lager uit, gemiddeld €0,10...

Ondanks dat ik de munten niet heb gezien denk ik dat Flix de kwaliteit wellicht wat te laag heeft ingeschaald. In 1917 werden de gouden tientjes  steeds minder in het betalingsverkeer gebruikt aangezien men begon te wennen aan het papieren biljet. Vandaar denk ik ook dat deze 26 tientjes wellicht ook via bankkluizen en geheime opbergplaatsen netjes zijn getransporteerd naar 2008.

Toch zijn er in het jaar 1917 4.000.000 gouden tientjes geslagen en zwerven er nog veel van over de wereld. In de catalogus van het NVMH 2008 geven ze de volgende waarde aanduidingen:

Zeer Fraai       Goudwaarde
Prachtig          €120,00
Fleur De Coin   €135,00

@Flix,
Misschien kun je wat foto's maken. Op dit forum zijn zat mensen te vinden die jou tientjes goed in kunnen schatten op kwaliteit en waarde. Ik ben benieuwd.

Gr. Jeroen
jp
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2008 - 09:52:51 »

ik heb eigenlijk nog nooit een gouden 10 gulden of 5 gulden stuk gezien uit de jaren 1850 t/m 1933 wat versleten was door het gebruikt als betaalmiddel. wel als het gebruikt was als sieraad. de verhalen die ik hoor van mijn moeder en mijn oma waren dat die ook niet echt veel voorkomend waren al betaalmiddel. bij mijn moeder thuis hadden ze er ooit 1 ontvangen en later in de oorlog toch verpast. de munten werden volgens mijn toen ook als belegging/spaarmiddel gebruikt. de bekende oude sok.

als je ze nu verkoopt aan de goud handel, worden ze ook als belegging gebruikt en niet gelijk omgesmolten, ze verdwijnen in een kluis. dus omsmelt kostne is gewoon om wat meer winst te behalen.

als je het geld niet gelijk nodig heb, leg de gouden munten in een kluis, als ik zie dat ik voor de invoering van de euro(1999/2002) ze gekocht heb voor 100 a 125 gulden, bij de bank krijg je die rente niet.

lid van de 288 club
Flix
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 28 September 2008 - 16:38:02 »

tja ik belde een verzamelaar/winkel in Brugge , die wou mij 103 eur betalen per munt maar die zei zelf dat de goudprijs nu relatief laag lag en dat ik er binnen zoveel tijd wel enkele euro's meer voor zou kunnen krijgen , maar de munten zijn volgens mij nooit gebruikt geweest want ze zijn echt wel in goeie staat , sommigen minder goeie omdat ze alle 26 in hetzelfde koffertje liggen
Gr Flix
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: