Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 06:40:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wat zijn deze gouden munten waard?  (gelezen 11937 keer)
Matthias
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 16 September 2008 - 19:06:36 »

Hallo iedereen,

Wat zou de verzamel waarde van deze gouden munten zijn? Indie je het gewicht wilt weten ik heb maar een keuken weegschaal Roll Eyes Maar ik kan altijd eens kijken op dat weegscaaltje als je wilt. In totaal van deze 20 gouden munten hebben ik en mijn peter er eentje in een hangertje en deze andere 18 worden onderverdeeld in 17 Engelse en 1 Franse. Hieronder plaats ik de voor en achterzijde van de munten.

Voorzijde:

Achterzijde:

Alvast bedankt mensen!

,mvg Matthias
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 16 September 2008 - 20:50:32 »

De Engelse munten lijken mij souvereigns. Deze munten hebben behalve in FDC geen meerwaarde dan de goudwaarde, die zo'n 125 euro is. Of de munten in FDC nog meer waard zijn weet ik niet, daar mijn KM catalogus een waarde lager dan de huidige goudkoers geeft... maar ik denk niet of nauwelijks. Misschien dat de oudste munt (linksboven) wat meer waard is (afhankelijk van jaartal en kwaliteit.

Ook de franse munt is niet of nauwelijks meer waard dan de goudprijs: zo'n 100 euro.

Met de hoge goudprijs al met al toch een behoorlijk waardevol lotje munten...

Bernard

P.S. Het lijkt me dat dit onderwerp naar "Buitenland" verplaatst mag worden.
« Laatste verandering: 16 September 2008 - 20:52:36 door Bernard3 » Gelogd
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 16 September 2008 - 21:07:01 »

Hallo Bernard,

Heel erg bedankt voor het snelle antwoord. Dus de verzamelwaarden van de munten zijn dus eigenlijk niet meer dan de goudkoers prijs? Het is wel een mooi verzamelingetje vind ik.

,mvg Matthias
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 16 September 2008 - 21:30:17 »

@ Matthias,
Bernard heeft gelijk: Dit zijn allemaal munten die tegen de goudwaarde verhandeld worden. De prijs gaat omhoog of omlaag met de goudkoers.
Aangezien de goudkoers de laatste dagen weer wat gezakt is zijn de munten momenteel circa € 10 per stuk minder waard dan Bernard aangaf.
Je kunt de prijzen in de gaten houden via
http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/documenten/Botersloot_numEdelmetaal.pdf
Voor jouw munten kijk je bij Pondje Gr.Brit. en 20 Francs / 8 Florin.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 September 2008 - 12:57:33 »

Geachte medeleden,

De 17 Britse stukjes die jullie zien zouden jullie die verkopen voor de volledige munten van Monaco 2001-2007 te kunen kopen? Ik zit met dit dilemma, wat zouden jullie doen?

,mvg Matthias
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 18 September 2008 - 13:48:11 »

Hallo,

Dat zou ik niet doen. De waarde van de munten van Monaco is met name gebaseerd op verzamelwaarde. Intrinsieke waarde is 0 en omgerekend is de waarde ook niet al te groot. De vraag is of de verzamelwaarde die ze nu vertegenwoordigen het ook blijven houden. Ik zou sowieso nooit dit soort munten ruilen tegen euro ´s tenzij ze natuurlijk meer dan de goudprijs bieden.

Maar als je echt graag euro ´s wil verzamelen dan zou je kunnen kijken of je niet ergens deze munten goedkoper kunt krijgen. De ervaring is toch dat als je maar goed zoekt en enigszins geduld hebt ze wel weer voorbij komen. En de munten van monaco zijn niet echt zeldzaam.

Mvg

Francois
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 September 2008 - 15:01:51 »

Antwoord is eigenlijk heel eenvoudig.

Wil je graag de serie Monaco volledig, hou dan rekening met een flinke duit centen die je zal moeten spenderen :

Voorzichtige schatting, en ik weet dat ik er wel wat zal naast zitten, daarom zeg ik ook erbij "schatting" :

2001 - UNC : 120-150 Euro / BU 200-250 Euro
2002 - UNC (van 10 ct tot 2 Euro) : +/- 45 Euro / BU 220-250 Euro
2003 - UNC 5 munten : 30-40 Euro
2004 - Proofset : 250-300 Euro
2005 - Proofset centjes : 40-50 Euro
2006 - Proofset : 340-380 Euro
2007 - Grace Kelly : 480-520 Euro
2007 - 1 Euro : 10-15 Euro / zonder muntmeestertekens 250-300 Euro (maar dit is enkel te bekijken als een variant)

Dus tel maar op, en beslis dan of je dit geld ervoor over hebt.

En dan beslis je hoe je aan dat geld kan geraken - als je daarvoor die gouden munten wil verkopen moet je dat doen. Hecht je teveel waarde aan die gouden munten om ze om te zetten in geld, doe het dan niet.

Uiteindelijk is het geen ruil van goud naar Monaco.....eerst zet je de gouden munten om in geld, en dan beslis je wat je met dat geld wil doen.

Je zou ook kunnen vragen, ruil ik die gouden munten om in een nieuwe fiets, brommer, TV, GSM......

Frank

Matthias
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 18 September 2008 - 17:47:50 »

Hallo,

Bedankt: Lauras_dad en spaarvarken. Nu nog even diep nadenken met de nadruk op "diep". Grin

,mvg Mattias
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 18 September 2008 - 18:08:48 »

hallo Mattias,

De goudmunten hebben waarschijnlijk ook een hogere verkoopwaarde dan de gehele lijst van munten van monaco. Maar goed dat is natuurlijk ieder voor zich.

Mvg

Francois
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: