Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 06:27:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rijksdaalder 1840  (gelezen 4639 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #30 Gepost op: 05 Oktober 2008 - 22:20:46 »

Hallo Taurus,
Zie ook mijn reactie in het topic over Muntmanifestatie-aankopen 2008.
Op beurzen als de Muntmanifestatie kun je in het algemeen veilig aankopen doen.
Er staan daar veel handelaars die lid zijn van de NVMH en die de echtheid van hun munten garanderen. Ook vele andere handelaars zijn door en door betrouwbaar.
Helaas kan het voorkomen dat er ook een ietwat louche scharrelaar op een dergelijke beurs staat. Maar dat behoort gelukkig tot de uitzonderingen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
andres
full lid

« Antwoord #31 Gepost op: 06 Oktober 2008 - 13:49:59 »

heej,

ik heb een tip! Neem voortaan een weegschaaltje mee! Doe ik af en toe, een munthouder weegt ongeveer 2 gram, de rijksdaalder wegen in de oorspronkelijke houder, en klaar is je verklaring: vals/echt.
En neem een loepje mee, ik bekijk de munt heel nauwkeurig, neem de tijd, bij twijfel: NIET KOPEN!

Dutchcoin

Deze nep rijksdaalder weegt 25,2 gram, als ie dan ook nog in een munthouder zit, kan je dus niet bepalen of ie echt is , afgaande op 't gewicht.
en als je niet weet hoe een echte riks uit 1840 er uit hoort te zien, heb je aan een loupe ook niet veel.

@Taurus,
aan de hand van de foto durf ik wel te stellen dat de handelaar al wist dat het een vals exemplaar was,
hij heeft je dus bewust opgelicht, en neemt 'm daarom ook niet terug.

een betere tip is wellicht om voor jouw ""onbekende munten "" alleen te kopen bij een handelaar die:

A. goed bekend staat  B. Lid is van de NVMH  C. en met een factuur en beschrijving / foto erbij

het voordeel van zo'n grote muntenbeurs is dat je verschillende exemplaren eerst goed had kunnen bekijken en vergelijken, en dan daarna pas een exemplaar aanschaffen.

m.i. ben jezelf voor een klein gedeelte medeschuldig, omdat je je huiswerk niet goed gedaan hebt,
en van een onbekende en niet bij de NVMH aangesloten ""handelaar"" hebt gekocht.

benieuwd wat je nou voor deze nep riks eigenlijk betaald hebt Huh

the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #32 Gepost op: 06 Oktober 2008 - 17:54:47 »

Hoor en wederhoor wordt hier niet goed toegepast.

De verkoper van deze knaak, mij wel bekent, heeft de knaak op een eerder moment aan een NVMH-lid laten zien en daarop afgaand als echt verkocht.

Ook zou de knaak al in Assen uit de munthouder gehaald zijn?! Omdat er bij de aankoop al discussie was. Reden temeer om hem even aan een ander te laten checken.

Al met al. Dit verhaal kent waarschijnlijk wat nuances. Dus stroop de mouwen nog niet op Rob. Verkoper is mijns inziens niet onbetrouwbaar.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
Taurus
nieuw lid
**

« Antwoord #33 Gepost op: 06 Oktober 2008 - 20:39:02 »

Ik ga deze handelaar niet betitelen als oplichter maar ik vind het wel erg slecht hoe hij dit geschil oplost, of beter gezegd, niet oplost. Er was inderdaad een discussie over de echtheid van de munt maar deze handelaar heeft mij duidelijk toegezegd dat de munt echt was. Dat is ook de reden dat ik niet met de munt bij anderen ben geweest. Verder vind ik het dan wel vreemd dat de munt op een eerder moment door een NVMH-lid wel als echt is aangemerkt, zeker gezien jullie reacties op de foto's van de munt. Hoe dan ook, deze munt nooit de verkoop in gemogen, tenminste niet als zijnde echt.

Vandaag heb ik ook even telefonisch contact opgenomen met onze rechtsbijstandsverzekering. Ik heb het verhaal kort samengevat en het was volgens hem zeker niet kansloos vooral omdat de handelaar mij heeft toegezegd dat de munt echt was. Ik heb een dossiernummer gekregen en de volgende stap is dat ik het verhaal per mail naar mijn rechtsbijstand stuur en die gaat het verder beoordelen. De strijd is in ieder geval nog niet gestreden.

Ik heb voor mezelf nu in ieder geval wel geleerd dat soort stukken niet zomaar bij een handelaar te kopen ook al lijkt hij nog zo betrouwbaar en garandeert hij dat de munt echt is. Dit is voor mij ook de reden om zo'n munt niet op marktplaats of ebay te kopen. Ik ga in het vervolg wel kijken bij handelaren die goed te boek staan en lid zijn van de NMMH.
the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #34 Gepost op: 06 Oktober 2008 - 22:15:27 »

Ik zou het lidmaatschap van de NVMH niet overschatten.

Ik heb weleens eerder ergens geschreven dat een relatie van mij aan het 'leuren' was met een rijksdaalder 1863 op de Holland Coin Fair (paar jaar terug). Mooi ding op het eerste oog, maar niemand wilde de munt kopen, geen interesse of ze hadden er nog genoeg. Maar ook niemand vertelde die man dat dat ding vals was. En het was zo simpel. Enkel de diameter was al niet goed. Dat waren zo al 5 leden van de NVMH..................mooi hoor die code en wat een reclame.

Ook Patrick is blind gevaren op de kennis van een NVMH-lid. Koopt daar ook munten. Dus dan komt de vraag: hoe betrouwbaar is dat lid dan wel? Volgens mij moet hij wel de kennis hebben. Heb hem ook weleens een munt laten zien voor een second opinion.

Ik wil niemand tekort doen van de overige leden, maar voor mij is dhr. Drouven van Civitat (Zwolle) wel de topper onder de NVMH leden.

Maar terug naar jouw geval. Als je die munt nu koopt en je hebt al discussie over de echtheid dan is dat toch al reden genoeg om juist wel even te raden te gaan bij een andere handelaar/verzamelaar? Ik vind dat onbegrijpelijk. Bij twijfel is het niet gokken lijkt mij.
Stel ik zou de verkoper zijn dan kan ik na een week nog nagaan of die munt wel of niet bij mij is gekocht. Ik heb overal een scan van. Maar als PMCE dat nu niet heeft kan het zomaar zijn dat hij een andere munt retour krijgt. En misschien had hij wel een scan en stond deze munt op zijn website. In dat geval kan hij bij gebleken valsheid direct de munt terugnemen.

Misschien wil Rob wel als Mediator voor je optreden als onafhankelijke partij.
Succes.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #35 Gepost op: 07 Oktober 2008 - 09:24:41 »

Komen dit soort gevallen vaak voor? Of is dit echt sporadisch? Het lijkt me in ieder geval erg jammer als je zoiets mee moet maken.
Mischien een tip voor als je ooit iets gaat kopen: tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobiele telefoon met fotocameratje erop. Wellicht kun je dan ter plekke een foto maken van de munt samen met de verkoper?

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #36 Gepost op: 07 Oktober 2008 - 16:18:32 »

@ Iedereen,
In deze thread is ondertussen al veel meer geschreven dan nuttig en wenselijk is.
Daarom stel ik voor dat (eventuele) verdere reacties worden gepost in één van de beide threads over deze rijksdaalder die in het Muntcafé lopen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar: