Beste mensen van nomisma,
Ik ben nieuw hier, mijn naam is Niels v/d Brink.
Ik ben al sinds lange tijd aan het verzamelen,
ik heb (nog) niet een heel bijzondere verzameling, vooral veel munten van na de oorlog.
Ik probeer de laatste tijd zoveel mogelijk munten te kopen van voor de oorlog, aangezien mijn verzameling daar nog het meest onvolledig is.
Nou kwam ik laatst via marktplaats een rijksdaalder tegen uit 1840. Deze wou ik erg graag in mijn verzameling hebben, en dus besloot ik als eerste alle topics m.b.t. deze munt op jullie forum te lezen.
Hier kwam ik er al snel achter dat er ontzettend veel vervalsingen van gemaakt zijn.
Waaraan je deze vervalsingen in het algemeen kan herkennen, heb ik zeer goed in mij opgenomen.
Vervolgens ben ik naar de bewuste persoon gegaan, om de munt te bekijken.
De meest voor de hand liggende dingen kloppen, de diameter van de munt is i.d.d. 38 mm en de kleur is naar mijn idee ook goed.
Het enige wat ik vreemd vond, en waardoor ik vermoed dat hij alsnog vals is, is het feit dat in het randschrift de letter D in het woord GOD ietsje scheef gedrukt staat! (ik heb een aantal valse munten, indonesische uiteraard!, uit die periode in mijn bezit dus ik had enig vergelijkingsmateriaal!)
Is dit dan per definitie te beschouwen als vals, of komt dit bij de echte munten ook voor?
Ik ga morgen naar muntveiling Rietdijk in Den Haag, om mijn munt te laten controleren op echtheid!
Maar als jullie mij zouden kunnen helpen zou dat erg fijn zijn.
Ik heb uit voorzorg goede afspraken gemaakt met de verkoper van de munt, mocht hij niet echt zijn,
dan krijg ik mijn geld terug en hij de munt!
Ik zal vanavond even wat foto's op het forum plaatsen.
Alvast bedankt voor het meedenken!