Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 06:22:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro munten tekst op zijkant  (gelezen 1688 keer)
McPhone
groentje
*

« Gepost op: 10 September 2008 - 08:55:00 »

Worden deze ook door jullie gespaard of hebben deze geen meerwaarde.

De Euroteller staat op 836
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 10 September 2008 - 09:17:52 »

Worden deze ook door jullie gespaard of hebben deze geen meerwaarde.
@ McPhone,
Je bedoelt waarschijnlijk Positie A en Positie B van de randschriften? Het zijn voornamelijk Belgen die zich hiermee bezig houden. Gebaseerd op het feit dat bij de oude Belgische munten (in Francs) er soms een prijsverschil bestaat tussen beide.
Maar bij de 2 euro munten is dit absoluut niet het geval.
De rondellen worden tevoren al voorzien van het randschrift, vaak zelfs al bij de rondellenfabrikant. De voorgerande rondellen worden toegevoerd aan de muntpers die deze met een snelheid van 700-800 stuks per minuut tot munten verwerkt.
Omdat men echt niet vooraf alle rondellen keurig rechtop gaat leggen is het resultaat een evengroot aantal van beide posities. Geen van de beide posities is daarom zeldzamer (en dus waardevoller) dan de andere.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #2 Gepost op: 10 September 2008 - 09:36:32 »

Angry
« Laatste verandering: 18 Juni 2010 - 13:47:30 door M. » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 September 2008 - 09:46:32 »

Rob, na het lezen van jou opmerking heb ik de volgende vraag:

Werden de munten in Belgie (Franc's) dan anders geslagen? Oftewel waren er daar grote aantallen verschillen met de zijkant omhoog of omlaag??
@ Mikkey,
Ik zou het je echt niet kunnen zeggen. Mijn kennis van de oudere Belgische muntslag is daarvoor te gering. Wat ik hierover in de bovenstaande posting meldde is gebaseerd op wat ik van anderen (Belgen) bij herhaling heb gehoord. Undecided
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 10 September 2008 - 10:19:41 »

Hallo Rob,

Als ik je uitleg goed begrijp is er dus uiteraard totaal geen zicht op het % in positie A of B.
Volgens de wiskundige regel zal dit dan wel aardig de 50/50 regel benaderen vermoed ik. Of zou dit beïnvloed worden door de manier waarop de rondellen-fabrikanten verpakken en hoe deze rondellen aan de muntpers worden aangevoerd.....ik bedoel hiermee - de rondellenfabrikant levert ze misschien wel allemaal in dezelfde richting aan in rollen, of zou dit gewoon in "vrac" gebeuren.

Misschien zijn er verzamelaars die die 50/50 regel kunnen tegenspreken omdat ze bijvoorbeeld veel meer moeite moeten doen een bepaalde A of B positie te vinden, en daardoor tenminste de "indruk" krijgen dat een bepaalde positie minder voorkomt.

Is het dan ook juist te veronderstellen dat er geen enkele regelmaat bestaat in de "positie" van het randschrift tegenover de boven- en onderkant. Ik bedoel hiermee de plaats waar dit randschrift begint en eindigt.

Frank
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 10 September 2008 - 11:44:44 »

@ Frank,
De rondellen worden aangeleverd aan de Munt in grote partijen van vele tienduizenden stuks, los gestort; "in vrac" zoals je zegt, of, om de Franse term te vermijden, "in bulk". Dat is ook de enige manier waarop de moderne snelle muntpersen de rondellen kunnen verwerken. In rollen verpakken gebeurt pas voor het eerst nadat de munten daadwerkelijk zijn aangemunt.
Wanneer er werkelijk bij bepaalde munten een opmerkelijk verschil zou zijn tussen de 50%/50% verhouding tussen positie A en B, dan zou dat in de nu bijna zeven jaar dat de Euromunten circuleren allang zijn opgemerkt en beschreven; en ook zouden de catalogi daarvan melding hebben gemaakt.
Voor wat betreft je laatste opmerking: Daarvan kun je jezelf met gemak overtuigen door een aantal 2 euro munten van hetzelfde type met elkaar te vergelijken.
Rob Kooy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: