|
Bernard3
|
 |
« Gepost op: 05 September 2008 - 16:48:53 » |
|
Ik heb een lotje Wilhelmina kwartjes aangeschaft 1914-1915-1917-1918-1919. Wat mij echter opvalt is dat de kwaliteit van de voorzijde er mijns inziens een stuk beter uitziet dan het hoofd van Wilhelmina. Nu is mijn vraag hoe zit het met de kwaliteitsaanduiding van munten waar de ene zijde er beduidend beter uitziet? En welke kwaliteit zouden jullie deze (zie scan) munt geven? Zelf zat ik te denken aan fr. +, maar ik weet niet of dit redelijk is... Alvast bedankt, Bernard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 05 September 2008 - 20:52:52 » |
|
oef ja lastig, ik denk ook hoogste fr+. Dus wel ongeveer met je eens 
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 05 September 2008 - 21:14:23 » |
|
Mee eens. In het algemeen is het zo dat wanneer de beide zijden van een munt een sterk kwaliteitsverschil vertonen, er een gesplitste aanduiding wordt gebruikt. Bijvoorbeeld F+/F-. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Lumi
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 05 September 2008 - 23:33:16 » |
|
FR+ is naar mijn mening een goede aanduiding voor het kwartje, de "slijtage" is aan de voor- en achterzijde nagenoeg gelijk. Wat mij echter opvalt is dat de kwaliteit van de voorzijde er mijns inziens een stuk beter uitziet dan het hoofd van Wilhelmina Met deze zin zeg je dat de beeltenis van Wilhelmina de achterzijde van de munt is  dit is de voorzijde van de munt. Ludo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernard3
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 06 September 2008 - 09:36:02 » |
|
Bedankt voor jullie reacties/meningen, fijn dat ik het wat kwaliteit betreft goed had  . Wat mij echter opvalt is dat de kwaliteit van de voorzijde er mijns inziens een stuk beter uitziet dan het hoofd van Wilhelmina Met deze zin zeg je dat de beeltenis van Wilhelmina de achterzijde van de munt is  dit is de voorzijde van de munt. Daar twijfelde ik inderdaad over; ik dacht de zijde die naar boven gericht in het album zit is vast de voorzijde. Enfin geen goede redenatie, maar dan weet ik dat ook weer  . Groeten, Bernard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 06 September 2008 - 09:46:25 » |
|
@ Bernard, Een verzameling kwartjes in een album met de kopzijde naar boven zou een eentonige indruk geven omdat de verschillende jaartallen op de muntzijde staan. Maar voor de meeste moderne munten geldt dat de voorzijde de zijde is waaraan te zien is door af namens wie de munt werd uitgegeven (... der Nederlanden), terwijl de waarde-aanduiding doorgaans op de keerzijde staat. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 06 September 2008 - 21:46:11 » |
|
Bernard,
een munt in de kwaliteit Fraai / Fraai + is in het algemeen NIET verzamelwaardig. zoek op z'n minst naar munten in de kwaliteit Zeer Fraai. als je de munten ooit weer wil verkopen gaat dat aanzienlijk makkelijker in een hogere kwaliteit. een prijsstijging voor alles in Fraai is niet te verwachten, ook niet op de lange termijn....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernard3
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 06 September 2008 - 22:06:17 » |
|
Ik weet dat munten in een kwaliteit rond fraai meestal niet als verzamelwaardig worden beschouwd, maar ach, ik probeer mijn Wilhelmina verzameling uit te breiden. Meestal streef ik inderdaad naar zeer fraai of prachtig, zeker bij de goedkopere munten, maar als ik deze munten in fraai voor 2-3 euro per stuk kan kopen... voor goede kwaliteit betaal je toch heel wat meer, en dat laat de beurs niet toe  . Ik vroeg trouwens niet naar de kwaliteit voor een eventuele verkoop, gewoon voor mijn nieuwsgierigheid. Winst is toch niet het doel van mijn verzameling en als ik er ooit weer van af wil, krijg ik die paar euro er wel weer voor terug  . Groeten, Bernard
|
|
|
|
« Laatste verandering: 06 September 2008 - 22:10:51 door Bernard3 »
|
|
|
|
|
|
Lumi
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 06 September 2008 - 23:43:41 » |
|
Bernard,
een munt in de kwaliteit Fraai / Fraai + is in het algemeen NIET verzamelwaardig. zoek op z'n minst naar munten in de kwaliteit Zeer Fraai. als je de munten ooit weer wil verkopen gaat dat aanzienlijk makkelijker in een hogere kwaliteit. een prijsstijging voor alles in Fraai is niet te verwachten, ook niet op de lange termijn....
Waarom zou een munt in Fraai niet verzamelwaardig zijn? Als je een jaartalverzamelaar bent en je wilt je verzameling compleet maken dan is elk ontbrekend muntje er 1 in welke kwaliteit dan ook! Zelf heb ik een cent uit 1819 in mijn verzameling in Goed, en daar ben ik zeer blij mee, want in een beter kwaliteit, bv ZFR is deze munt niet te krijgen en anders wel onbetaalbaar. Zelf ben ik ook zo begonnen, gewoon kopen maakt niet uit welke kwaliteit als de lege gaten in het album maar gevuld zijn. Inmiddels is mijn verzameling vrij compleet en ben ik bezig de mindere kwaliteiten te vervangen door betere exemplaren. Winst is toch niet het doel van mijn verzameling en als ik er ooit weer van af wil, krijg ik die paar euro er wel weer voor terug .
En dit lukt mij dus ook zeer goed. Ludo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reneke
Senior lid

Geslacht: 
Wettige betaalmiddelen wereldwijd
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 07 September 2008 - 08:17:11 » |
|
Bernard,
Waarom zou een munt in Fraai niet verzamelwaardig zijn? Als je een jaartalverzamelaar bent en je wilt je verzameling compleet maken dan is elk ontbrekend muntje er 1 in welke kwaliteit dan ook! Zelf heb ik een cent uit 1819 in mijn verzameling in Goed, en daar ben ik zeer blij mee, want in een beter kwaliteit, bv ZFR is deze munt niet te krijgen en anders wel onbetaalbaar. Zelf ben ik ook zo begonnen, gewoon kopen maakt niet uit welke kwaliteit als de lege gaten in het album maar gevuld zijn. Inmiddels is mijn verzameling vrij compleet en ben ik bezig de mindere kwaliteiten te vervangen door betere exemplaren. Winst is toch niet het doel van mijn verzameling en als ik er ooit weer van af wil, krijg ik die paar euro er wel weer voor terug .
En dit lukt mij dus ook zeer goed. Ludo Doorgaams heeft Bernard3 hier wel gelijk in. Maar gezien het fijt deze munt wat moeilijker te verkrijgen is zijn er wel kopers voor. Rene
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernard3
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 07 September 2008 - 10:37:57 » |
|
Ik sluit me inderdaad bij Ludo aan: eerst maar eens de (vele!) gaten opvullen, liefst in goede kwaliteit, maar anders ben ik ook met wat minder tevreden. Later kan ik dan een wat betere kwaliteit aankopen en de munten weer verkopen. Zo blijf je nog wel even bezig met je verzameling  . Bernard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan2002
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 07 September 2008 - 15:11:23 » |
|
Bernard, een munt in de kwaliteit Fraai / Fraai + is in het algemeen NIET verzamelwaardig. zoek op z'n minst naar munten in de kwaliteit Zeer Fraai. als je de munten ooit weer wil verkopen gaat dat aanzienlijk makkelijker in een hogere kwaliteit. een prijsstijging voor alles in Fraai is niet te verwachten, ook niet op de lange termijn....
Jij gaat er in jouw reactie van uit dat iemand munten verzamelt om ze ooit (liefst met winst) weer te verkopen. Ik (en heel veel verzamelaars met mij) heb echter absoluut niet de intentie om mijn munten ooit te verkopen, dus wat de waarde ervan is interesseert me alleen maar bij de aankoop, om te kijken of de prijs reëel is. Sterker nog, ik verzamel uitsluitend munten in kwaliteit fraai tot zeer fraai, af en toe een pr als hij betaalbaar is. Voor mij is een munt pas een munt als hij echt gecirculeerd heeft. Wat wel en niet verzamelwaardig is, bepaalt iedereen dus zelf op grond van waarom je verzamelt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reneke
Senior lid

Geslacht: 
Wettige betaalmiddelen wereldwijd
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 07 September 2008 - 16:03:52 » |
|
Als je zo als ik verzamelt alle wettige betaalmiddelen van over de gehele wereld dan is prachtig en hoger vaak al niet meer haalbaar. Ik kom dan ook niet verder als UNC En naar mate ze ouder worden wordt bij mij de kwaliteit wel wat slechter tot zelfs bijna onleesbaar. Degene die hier de rubriek (onbekende munten) in de gaten houden hebben er al verschillende gezien. Verkoopwaarde van deze munten is dan heel vaak oud ijzer prijs. Zolang ik geen betere heb blijft hij toch zitten. Of je moet zo'n ezeltje in de tuin hebben die geld poept  Rene
|
|
|
|
« Laatste verandering: 07 September 2008 - 16:08:22 door reneke »
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 07 September 2008 - 21:27:02 » |
|
hehe en de mensen die dit board in de gaten houden, zien dat ik voornamelijk juist boven pr koop  Omdat ik het mooi vindt. Liefst fdc, en heb er dan ook vaak wel wat voor over hoor! Ik ga nu ook weer wat verkopen, omdat ik al zoveel dubbele heb. Gaat dan om bijna alle 1/2 cent t/m 2 1/2 cent. Gemiddelde kwaliteit, zf+ t/m PR. Maar ja daar later meer over. KOmt dan ook goeie board terecht.
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|