Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 06:17:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: munt- en medailleslag  (gelezen 2031 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 03 September 2008 - 23:18:08 »

Hallo allemaal,

Even een algemeen vraagje :

Wat munt- en medailleslag betekent weten we denk ik allemaal.

Echter, sinds kort heb ik me ook weer toegelegd op mijn verzameling Belgische munten, en heb gemerkt dat bij de BM een medailleslag slechts werd toegepast voor speciale gelegenheden, of hier en daar als een rariteit (of misslag)
Bij de Euromunten echter is de medailleslag normaal, en zou een muntslag een rariteit zijn, als ze al voorkomt (buiten wat stempeldraaiingen heb ik er nog niet van gehoord)

Waarom wordt/werd muntslag vroeger in België steeds toegepast, en nu bij de Euro de medailleslag.
Heeft dit een bepaalde reden, of is dit slechts lukraak een overeenkomst geweest, omdat meeste andere landen deze slag vroeger ook al hanteerden ?

Bedankt voor wie hierover een woordje uitleg kan geven....

Frank

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 04 September 2008 - 07:50:28 »

Waarom wordt/werd muntslag vroeger in België steeds toegepast, en nu bij de Euro de medailleslag.
Heeft dit een bepaalde reden, of is dit slechts lukraak een overeenkomst geweest, omdat meeste andere landen deze slag vroeger ook al hanteerden ?
@ Frank,
Het was geen lukrake overeenkomst. Bij de vaststelling van het uiterlijk van de toen nog toekomstige euromunten achtte men het van groot belang dat alle euro ciculatiemunten (afgezien van de nationale identiteit) een zo groot mogelijke overeenkomst zouden vertonen. Dus, onder andere, dat ze allemaal dezelfde slagrichting zouden krijgen. Omdat in een groot deel van de eurolanden medailleslag gebruikelijk was, werd daarvoor gekozen.
Maar niet alléén Belgie heeft de slagrichting moeten aanpassen. In Nederland was de laatste jaren kwartslag gebruikelijk (↑→).
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 04 September 2008 - 15:14:15 »

Txs Rob.....eerlijk gezegd, kwartslag had ik nog nooit van gehoord.

Ik vermoedde al dat het om een Europese overeenkomst zou gaan bij de Euro's - en maar goed ook uiteraard.

Wel vraag ik me af wie vroeger dan de beslissing nam om in muntslag of in nederlands voorbeeld in kwartslag te slaan, en waarom dan precies op die manier... - ik bedoel, zou dit ooit een zinvolle reden gehad hebben - of was het slechts een keuze zonder meer, of een overblijfsel van Middeleeuwse of nog oudere gewoonten ?

In elk geval alvast bedankt voor de 1e reactie,

Frank
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 04 September 2008 - 19:37:30 »

@ Frank,
Toen in de middeleeuwen de munten nog met de hand werden geslagen was de stand van de voorzijde ten opzichte van de keerzijde louter toevallig. Ik heb tal van middeleeuwse munten met alle mogelijke verschillende stempelstanden.
Toen men overging op het machinaal slaan van munten werd gekozen voor een stempelstand die een optimale verdeling van het uitzettende muntmetaal garandeerde onder de sterk toegenomen stempeldruk. De vorm van de afbeelding op de muntstempels was daarbij allesbepalend.
In Nederland was vóór 1980 ook muntslag gebruikelijk. Maar met de nieuwe Beatrix munten gaf muntslag een zeer onbevredigend resultaat. Vandaar dat men overging op kwartslag omdat dit leidde tot veel betere resultaten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Frank.V
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Januari 2009 - 11:33:52 »

Hallo,

Spijtig dat ik nu pas de tread van munt - medailleslagen lees.
Het is nu toch al een hele tijd geleden dat daarop is gereageert.
Toch wil ik daarover nog iets kwijt.

Ooit heb ik eens opgevangen dat munten in medailleslag wel eens
in een juweel werden gedragen,hetzij in een houder,hetzij gewoon aan een ketting.
Wel...nu en dan draaide het stuk bij het dagen,waarbij de munt of medaille dan veranderde
naar kop of munt.
Een medaille munt of penning is zelfs bij draaiing altijd te lezen met de tekst of afbeelding rechtop.
Dat is volgens mij de reden waarom er medailleslagen zijn vervaardigd.

Beste groeten
Frank
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: