dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Gepost op: 19 Augustus 2008 - 18:38:24 » |
|
Hallo, weet iemand hoeveel varianten er zijn van de 50 stuiver 1808 van Lodewijk Napoleon? Ik ken alleen deze: - bij met poten - bij zonder poten - stip achter het hoofd van de beste man - bronzen afslagen Er wordt nl. eentje aangeboden op marktplaats die ik niet ken, en staat ook niet in de boeken vermeld. Nl. achter het jaartal staat een : i.p.v. een punt Kent iemand deze? Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Augustus 2008 - 19:41:22 » |
|
Bedoel je deze ? Zo staat hij ook bijv. in de Muntalmanak met : achter het jaartal, dus net als bij mijn exemplaar. een punt achter 't hoofd en bijen zonder poten zeggen mij verder niets  heb je daar een afbeelding van ?  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Augustus 2008 - 21:15:24 » |
|
@ André, Op de door jou getoonde munt staat er geen dubbele punt na het jaartal, maar gewoon een enkele punt. De onderste punt staat na het woord HOLLAND. Alleen al hiervan ken ik drie varianten: 1. De onderste punt staat rechtsonder de bovenste punt, 2. Beide punten staan precies boven elkaar, 3. De onderste punt staat linksonder de bovenste punt. In het handboek van Jacques Schulman worden nog een aantal andere varianten vermeld.
@ Dutchcoin, "Bronzen afslagen" klopt niet. De bronzen afslag is een unicum, er bestaat maar één exemplaar van. Deze werd speciaal vervaardigd op verzoek van de bekende verzamelaar Ferrari. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Augustus 2008 - 23:09:29 » |
|
Bedankt voor je info over al die verschillende punten Rob. ik zie op de MP munt dat de bij ook een paar extra voelhorens heeft Ik kon deze munt eerst niet vinden op MP, gek hé , hij staat erop als een 40 stuiver munt van Ludew ? in Fraai vraagt hij er 350 euro voor  = bijna 2x de cat waarde is deze variant zo bizonder ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Augustus 2008 - 23:32:52 » |
|
@ André, Op de door jou getoonde munt staat er geen dubbele punt na het jaartal, maar gewoon een enkele punt. De onderste punt staat na het woord HOLLAND. Alleen al hiervan ken ik drie varianten: 1. De onderste punt staat rechtsonder de bovenste punt, 2. Beide punten staan precies boven elkaar, 3. De onderste punt staat linksonder de bovenste punt. In het handboek van Jacques Schulman worden nog een aantal andere varianten vermeld.
@ Dutchcoin, "Bronzen afslagen" klopt niet. De bronzen afslag is een unicum, er bestaat maar één exemplaar van. Deze werd speciaal vervaardigd op verzoek van de bekende verzamelaar Ferrari. Rob Kooy
En ik er ook nog aantal afslagen in andere metalen. Morge zal mijn varianten is opnoemen;)
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Augustus 2008 - 10:21:58 » |
|
Herstel alleen de gouden afslag heb je 1808. 1807 heb je er meer. Afslagen Gebronds lood, goud, brons en zelfs piedfort!
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Augustus 2008 - 12:28:57 » |
|
Hoi,
ik heb diegene op MP een bod van 175 euro gedaan, hij paste zijn vraagprijs aan, voor 280 euro mocht ik hem ook overnemen. Hier heb ik voor bedankt. Ik ga liever op zoek naar eentje op de muntmanifestatie en koop hem bij een gerenomeerde handelaar. Toch iets veiliger lijkt mij.... Dan maar wat meer betalen.
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Augustus 2008 - 13:12:34 » |
|
Ik vind dat exemplaar op MP wel erg gesleten, Ik zou voor een munt in Zeer Fraai of zelfs Prachtig gaan. zoveel zit er in Cat waarde niet tussen.
Fraai - 200 Zeer Fraai -300 Prachtig - 450
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Augustus 2008 - 14:20:42 » |
|
Hoi,
ik ben eens gaan vergelijken met andere 50 stuiverstukken op foto. Ik heb een sterk vermoeden dat de munt ,die op MP wordt aangeboden, vals is.
- De halsafsnede op originele munten komt uit op de laatste L van HOLL. op originele munten, niet op die van MP - De letters staan in een onregelmatige en scheve volgorde op die van MP. - De letters H,A en N behoren kleine inkepinkjes aan de onderkant van de letters te hebben, dat heeft die niet. - Op de wapenzijde komt de 2e L van HOLLAND pas op de haakse hoek van de kleine S. dit hoort bij de eerste L te zijn. - De dubbele punt boven de laatste 8.
Wat denken jullie. Is het een vervalsing?
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 21 Augustus 2008 - 08:44:22 » |
|
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Augustus 2008 - 11:14:13 » |
|
Hallo
weten jullie hoeveel stempels voor dit type rijksdaalder zijn vervaardigd? Het slagaantal is nl.2.465.807 stuks. We hebben een aantal veilingen bekeken met de verschillende opbrengsten en afbeeldingen van deze munt. Sommige wijken behoorlijk af wat betreft punten, letters, haren, kin etc.
Hoeveel munten zou je kunnen slaan met 1 stempel? Schulman vermeldt er 6 van dit type (normale in zilver).
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 22 Augustus 2008 - 12:47:00 » |
|
@ Dutchcoin, Destijds was men nog niet zo goed in staat om de muntstempels te harden. Mijn inschatting is dat met een muntstempel hooguit enkele tienduizenden munten konden worden geslagen, en zeker aanzienlijk minder dan 100.000 munten. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 22 Augustus 2008 - 23:16:46 » |
|
De Franse "" Salneuve"" muntschroeven in de ring, die in 1808 gebruikt werden in de Utrechtse Munt, konden met één stempel paar, plm. 10.000 stuks 50 stuiverstukken of rijksdaalders produceren. er waren dus zo'n 250 onder&boven stempels nodig, om er 2,5 miljoen te maken.(oplage 50 Stuiver 1808)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Augustus 2008 - 14:02:13 » |
|
Hoi,
bedankt voor de uitleg. Dus ik kan er uit op maken dat er ook heel wat varianten kunnen zijn. Ik kreeg nog een aanbieding van iemand , een 50 stuiver 1808 kwaliteit fr/zf. Prijs 500 euro, daar ga ik dus niet op in he?
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|