Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:48:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bijzondere munt. Hoe te handelen?  (gelezen 1302 keer)
nimrod2253
groentje
*

« Gepost op: 12 Augustus 2008 - 19:57:56 »

Ik heb een voorzover ik kan nagaan bijzondere munt in mijn bezit en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik ben geen verzamelaar of handelaar en heb deze munt bij toeval in m'n bezit gekregen.
Na wat speurwerk op google blijkt deze munt dusdanig veel waard te zijn dat ik deze graag zou verkopen. Het gaat om een Kweichow Auto Dollar (chinese munt). De munt is kwalitatief gezien vergelijkbaar of misschien zelfs beter dan de hier vermelde munt:http://www.mkjassociates.com/cgi-bin/ilgvulot.pl?site=1&sale=42&lot=248. Ik twijfel er niet aan dat de munt echt is.

Nu is het zo dat de munt geen NGC oid keurmerk heeft. Het zit wel in een net kartonnen hoesje.
Is zo'n keurmerk een absolute must om een dergelijke munt te verkopen? Is zo'n keurmerk in Nederland of Belgie te verkrijgen?

En het eventuele verkooptraject. Is er in de lage landen vraag naar een dergelijke munt of is het wellicht verstandig om, ondanks de lage dollarkoers, het in de VS te proberen? Via Ebay lijkt me bijzonder moeilijk gezien de waarde, en het feit dat ik geen historie heb op ebay met het kopen/verkopen van munten. Zal misschien moeilijk worden om serieus genomen worden. Daarnaast ben ik wat huiverig voor ebay. Zeker met dergelijke bedragen.

Misschien dat iemand me wat advies kan geven?
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Augustus 2008 - 20:05:48 »

Hallo,

hartelijk welkom op dit leerzame forum. De door u bescreven munt is vaak vervalst. Vermoedelijk heeft u een vervalsing in uw bezit. U kunt het stuk het beste eens op een weegschaal leggen. Als u ook een scan van de munt zou willen plaatsen dan valt er in ieder geval iets meer over te zeggen, mocht blijken dat dit stuk niet vals is kunt u overwegen om het in Nederland te laten veilen of om het toch via e-bay te doen.

Mvg

Spaarvarken
nimrod2253
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Augustus 2008 - 20:15:05 »

Ik was me ervan bewust dat de munt vaak vervalt is, maar gezien de herkomst twijfel ik absoluut niet aan de echtheid. Vandaar ook m'n vraag over het NGC keurmerk. Ik ben me ervan bewust dat gezien de vele vervalsingen zo'n munt zonder keurmerk zeer moeilijk verkoopbaar zal zijn. Enig idee waar ik een dergelijk keurmerk kan verkrijgen? Bij gelegeheid zal ik de munt inscannen en hier plaatsen.
RVCOINS
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Augustus 2008 - 20:57:30 »

Keurmerken worden niet in europa gebruikt. In Amerika zijn er een drie tal voorname commericiele bedrijven die door dit keurmerk de echtheid garanderen.
Hier is het verstandig om eerst met zekerheid te laten vastellen dat de munt echt is.
Bijv. gewicht en randen, details op voor en achterzijde.
Voor vergelijk kun je de onderstaande link gebruiken.

http://www.coinarchives.com/w/results.php?results=100&search=auto+dollar

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
andres
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Augustus 2008 - 11:31:21 »

Mocht de munt ""echt"" zijn, en van dezelfde kwaliteit als de afgebeelde munt, zou ik 'm zeker laten graden
in Amerika.

Dit kan je het beste laten doen via een erkende muntenhandelaar die lid is van één of meerdere van die US grading bedrijven, zal wel wat kosten. verzekerd vervoer vice versa  US - Nederland, commisie muntenhandelaar, kosten van het graden.

daarna kun je 'm verkopen op eBay USA of via een internationaal veilinghuis.
omdat de kwaliteit nu vast staat en de munt echt is bevonden zal hij veel meer opbrengen
dan een los exemplaar.
nimrod2253
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Augustus 2008 - 20:04:57 »

Hierbij de scans van de munt.
http://i34.tinypic.com/xc9ll0.jpg
http://i34.tinypic.com/71lqg9.jpg

Er staat MMB in het hoesje gestanst. Iemand enig idee wat dat betekend?
andres
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Augustus 2008 - 21:26:59 »

NMB = de Nederlandsche Middenstands Bank.
de NMB denkt met u mee  Cheesy
tegenwoordig onderdeel van de ING groep.

jouw munt is wel van iets mindere kwaliteit nl. Zeer Fraai (Very Fine) dan de munt die je eerder liet zien,
die was Prachtig ( About Uncirculated )
andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Augustus 2008 - 21:30:56 »

Ik zie nu, dat er iets van MHB ? staat, helaas geen idee wat dat betekent Huh
misslagske
full lid

Geslacht: Man

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Augustus 2008 - 16:33:23 »

MHB zullen de initialen zijn van een handelaar of munthuis die dit stuk verhandeld heeft.

Qua echtheid kan ik er niet zo veel over zeggen. Maar voor je er de 100-150 euro aan spendeert om te laten graden, zou ik hem toch uit de munhouder halen om te wegen.

Mvg,

Misslagske

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: