Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:53:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dekadrachme Syracuse  (gelezen 5120 keer)
skan
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 21 Juli 2008 - 20:04:37 »

BESTE LEZERS

ik heb een vraag zou iemand me kunne helpen met het taxeren van de munt Syracuse, Dekadrachm.

mvg skan
« Laatste verandering: 21 Juli 2008 - 22:19:40 door RobKooy » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2008 - 22:28:19 »

Hallo Skan,
Allereerst van harte Cheesy welkom op dit gezellige en leerzame muntenforum.
De dekadrachme van Syracuse is een behoorlijk zeldzame en uiterst kostbare munt. Behalve een aantal exemplaren in musea komt deze eigenlijk vrijwel niet in het wild voor. Heb je een echt exemplaar dan is die al gauw enkele tienduizenden euro waard. Maar, helaas voor jou, er bestaan behoorlijk wat moderne imitaties die werden vervaardigd ten behoeve van de toeristenindustrie.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
skan
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juli 2008 - 18:01:05 »

HIer bij de foto's van de muntstukken

mvg skander
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juli 2008 - 22:43:24 »

@ Skan,
In vergelijking met een plaatje van een dergelijke munt in het Britsh Museum ziet jouw munt er redelijk authentiek uit, maar er zijn weldegelijk ook opvallende verschillen; met name de stand van het voorhoofd dat op jouw munt veel sterker wijkt dan op het origineel.
Ik ben geen kenner en alléén een terzake kundige zou in staat zijn om te beoordelen of jouw munt echt is of een knappe vervalsing.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
skan
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Juli 2008 - 23:23:23 »

Hey Rob

Ja ik ben benieuwd op reacties natuurlijk.
Als je iemand weet of kent die het kan vertellen of deze munt echt of namaak is,hoor ik het graag van je.

Tevens heb je voor mij de link van die musea
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2008 - 10:33:59 »

Ja ik ben benieuwd op reacties natuurlijk.
Als je iemand weet of kent die het kan vertellen of deze munt echt of namaak is,hoor ik het graag van je.
Tevens heb je voor mij de link van die musea
Hallo Skan,
Ik heb je per pb een lijstje gestuurd van mensen die uitstekend in staat zullen zijn om jouw munt op echtheid te controleren en je tevens kunnen opgeven wat de waarde is.
Links van musea zijn niet altijd bruikbaar om een bepaalde munt te bekijken. Het plaatje waarover ik het had komt voor in diverse dikke numismatische boeken in mijn bibliotheek.
Rob Kooy

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Juli 2008 - 13:45:00 »

afmetingen, gewicht Huh
Hoe kwam de munt in jouw bezit, van waar komt ze zijn allemaal belangrijke aanwijzingen om te weten of ze ezcht is of niet.
Deze ziet er mij zeker niet echt uit, mocht ze dat wel zijn, is ze mlisschien 40-50 000 euro waard in die toerstand
skan
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Oktober 2008 - 09:19:26 »

Geachte Lezer,

Binnenkort ga ik de munt weg brengen voor taxatie.
Zodra ik meer informatie heb laat ik het u even weten.

Mvg Skan
robbyhoed
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Oktober 2008 - 10:43:23 »

Geachte Lezer,

Mvg Skan

En rijd ik met een nieuwe auto rond! Nee nee, grapje! ik ben ook wel benieuwd

robby

Ik ben eurocirculatieverzamelaar vanaf 2002, Belgische Bu-sets verzamelaar en schatzoeker.
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 14:48:34 »

Geachte Lezer,

Mvg Skan

Als ik zo'n munt had en ik was een beetje zeker van de authenticiteit, dan was ze al lang getaxeerd. Inmiddels staat jouw vraag "wat we ervan denken" hier al bijna 3 maand.
Terwijl simpelweg antwoorden op enkele vragen als : van waar heb je de munt en wat weegt ze - al onmiddelijk veel kan leren, en bovendien is dit eigenlijk gewoon etiquette, als je een vraag post hier, en je wilt keurig antwoord, waar velen toe bereid zijn, wees dan ook zo correct om op bijkomende vragen antwoord te geven.
Ik spreek hier enkel voor mezelf, maar ik erger mij wel een beetje aan zulke posts waar maar om de x aantal weken iets door de poster wordt aan toegevoegd, en nooit geantwoord wordt op de vragen van de forumleden.
andres
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 09 Oktober 2008 - 15:44:21 »

Deze vragenstellers zijn ook geen muntenliefhebbers, ze zijn alleen geinterreseerd in de waarde
van hun gevonden of gekregen muntje.
daarna hoor je helaas nooit meer wat, jammer ....
Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Oktober 2008 - 10:39:29 »

Mja.. @Gantois bedankt voor de PB over deze.

Allereerst: gewichtsvermelding is belangrijk bij zoiets. Stempelidentiek exemplaar vond ik niet.

Het linkje naar British Museum (al genoemd door RobKooy):

http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/cm/s/silver_decadrachm_of_syracuse.aspx

Dat is een andere stempelsnijder. De bovenstaande is meer verwant aan deze:

AR-Dekadrachm, 42.71 g.
405-400 BC.
Obv.: ΑΘΛΑ
Quadriga l., Victory, armour, helmet.
Rev.: ΣΥΡΑΚΟΣΙΟΝ / EY[AINE] Signed reverse die of Euainetos.
Head of Arethusa l., dolphins.
SNG ANS 363; Gulbenkian 312 (same obvers die); Gallatin Obv. III. and Rev. C.I.

Bron http://www.coinarchives.com/a/results.php?results=100&search=Syracuse+AND+Decadrachm

MAARRRR.. er zijn veel vervalsingen van dit type van Syracuse. Het bovenstaande plaatje is te klein en het gewicht is niet vermeld, dus een conclusie is niet te trekken. Maar om eerlijk te zijn, van mij krijgt ie het ''nadeel van de twijfel''.

- oppervlak kan ik niet zien, maar wel dat het detail ontbreekt, het zou gegoten of gepoetst kunnen zijn (check de rand)
- de attributen op de keerzijde in de exergue (onderin) lijken gestyleerd, of niet overgekomen (gietvorm).

Informatie over valse antieke munten wordt bijeengebracht door mensen met veel liefde voor munten.. Als je het zelf wilt checken dit soort dingen, zet dit linkje in je favorieten:

http://www.forumancientcoins.com/fakes/search.php

Het ingediende stuk zou een Becker-vervalsing kunnen zijn, ik vind de stijl verwant. Zie onder.

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 10 Oktober 2008 - 10:41:31 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: