Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:27:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro Nederland 2001  (gelezen 1167 keer)
chobbit
groentje
*

« Gepost op: 21 Juli 2008 - 16:40:10 »

Hallo medeforummers,

Het valt mij op dat in de muntrolletjes (munten uit circulatie) van 2 euro die ik koop de laatste tijd een hoop munten zitten van nederland 2001. Dat opzich is niets bijzonders, maar wat ik wel bijzonder vind is dat een deel ervan er nog uitziet als nieuw. En dat terwijl deze munten nu toch al ruim 6 jaar in omloop zouden moeten zijn.

Wat ik mij afvraag is of het misschien mogelijk is dat de nederlandse bank deze lange tijd heeft achtergehouden en nu alsnog in de circulatie heeft gebracht. Of zou het gewoon puur toeval zijn? Het viel me wel op in ieder geval. De munten zijn op een paar krasjes na als nieuw.

mvg
robin
Mr Proper
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2008 - 16:59:06 »

Welnu, zoals op http://euro-auflagen.de/ vermeld staat zijn er na 2003 niet echt meer munten voor circulatie uitgegeven. Het jaar waarin de meeste 2-euro munten zijn gemaakt is 2001. Het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat van die munten de meesten op voorraad zijn en dus in de muntrollen te vinden zijn.

Maar er kan ook een betere verklaring zijn. Ik zie eigenlijk bijna nooit meer Nederlandse euromunten van 2 euro.

Euro en guldenverzamelaar. Inmiddels 474 euromunten uit 18 eurolanden.
chobbit
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juli 2008 - 18:33:21 »

hoi mr proper. Dat wat je zegt van na 2003 dat klopt, en het verhaal dat die uit 2001 het meeste op voorraad zijn is ook in te komen. Maar wat ik niet wist is dat de nederlandse bank deze munten dus op voorraad mag houden en dus na 2001 alsnog mag uitgeven.

Dit zou betekenen dat bijvoorbeeld van de munten van belgië 2008 op dit moment de munten expres uit de roulatie gehouden zouden kunnen worden om zo de prijzen van de bu sets omhoog te krikken. Ik had altijd het idee dat munten bestemd voor circulatie ook in dat jaar in circulatie gebracht moesten worden. Een eventuele uitloop van 1 of 1 1/2 jaar kan ik nog inkomen, maar 6 jaar lijkt mij toch wel erg lang.

Wat betreft 2 euromunten van nederland. Deze zie ik persoonlijk toch nog vrij regelmatig voorbij komen hoor. Welliswaar niet zo vaak als die van duitsland en belgië, maar deze hebben immers ook hogere aantallen geslagen.

mvg
robin
Daviedoff
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Juli 2008 - 18:53:06 »

Dit zou betekenen dat bijvoorbeeld van de munten van belgië 2008 op dit moment de munten expres uit de roulatie gehouden zouden kunnen worden om zo de prijzen van de bu sets omhoog te krikken.

ik heb daar ook al aan zitten denken...
toevallig gaat de BU-set van belgie veel geld, en er duikt geen enkele circulatiemunt op...
een echte complottheorie dus  Grin
in elk geval zijn er naar mijn weten al landen die vergelijkbare praktijken hebben toegepast...

het is over en uit.
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Juli 2008 - 19:29:12 »

Nix complottheoriën, nix vuil spel,
gewoon: er liggen er nog een heleboel in de pakhuizen van de Nederlandse Bank.
NL gebruikt nu eenmaal zeer weinig munten, we zijn t land met de meeste pinners.
Dus die dingen hebben gewoon 6 jaar op de plank gelegen.
Ik vind ook heel veel nieuwe 2 euro's van 2001 en 2002.
Soms zelf zakken vol gloednieuwe 50 centen van 1999-2002!!

Zuinigheid met vlijt he.......... je weet wat er van komt  Wink Wink Wink Wink

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
chobbit
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Juli 2008 - 20:33:39 »

goede theorie.

Als ik hier verder over doordenk kan dat dus ook betekenen dat er na 2003 wel munten geslagen zijn die bedoeld zijn voor de circulatie, maar hier nauwelijks in voorkomen omdat eerst de eerdere jaren opgemaakt moeten worden???

Wat ik wel erg jammer vind is dat nederland dan zo'n overmaat aan munten heeft geslagen. Ik had het liever wat meer verspreid over de jaren gezien. Komt dit doordat nederland zijn eigen muntgebruik heeft overschat of waren ze wettelijk verplicht om bepaalde aantallen te slaan? Of is er toevallig nog een andere reden hiervoor?

mvg
robin
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 21 Juli 2008 - 22:12:31 »

Wat ik wel erg jammer vind is dat nederland dan zo'n overmaat aan munten heeft geslagen. Ik had het liever wat meer verspreid over de jaren gezien. Komt dit doordat nederland zijn eigen muntgebruik heeft overschat of waren ze wettelijk verplicht om bepaalde aantallen te slaan? Of is er toevallig nog een andere reden hiervoor?
@ Robin,
Alle Nederlandse euromunten t/m 2001 zijn geslagen voordat deze daawerkelijk in omloop kwamen. Men wilde gewoon ruim voldoende munten voorradig hebben om de omschakeling op de euro probleemloos te laten verlopen. Sinds 2002 wordt er naar gestreefd om een buffervoorraad in stand te houden om aan onverwachte vraag vanuit de handel te kunnen voldoen.
De laatste vier jaar zijn er in Nederland alléén nog 5 eurocentstukken voor de omloop geslagen; van alle overige waarden ligt er nog voldoende voorraad om aan de lopende behoefte te voorzien. Die voorraad ligt overigens niet bij de Nederlandsche Bank, want die bemoeit zich niet met de uitgifte van munten.
De Nederlandse Munt heeft een gigantische opslag in Lelystad (het "Dagobert Duck" pakhuis) waar de nog onuitgegeven munten zijn opgeslagen.

Iets soortgelijks speelt in Frankrijk. Al sinds 2002 zijn daar geen munten van 1 euro voor de circulatie meer aangemunt en men verwacht dat de bestaande voorraad tot en met 2012 toereikend zal zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
chobbit
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Juli 2008 - 15:40:54 »

met andere woorden...zoveel mogelijk 2 euromuntrollen uit de automaten halen zodat de voorraad er een stuk sneller doorheen gaat Huh Grin
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Juli 2008 - 17:15:48 »

met andere woorden...zoveel mogelijk 2 euromuntrollen uit de automaten halen zodat de voorraad er een stuk sneller doorheen gaat Huh Grin
Neem dan maar een stuk of wat zware vrachtwagens mee, want het zijn er nogal wat. Grin
Vergeet ook niet dat alle euromunten (ook buitenlandse) die bij banken worden afgestort opnieuw worden gerold en als eerste weer in omloop worden gebracht.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 22 Juli 2008 - 19:53:21 »

Er blijkt ook heel wat geruild te worden. Duitsland heeft heel wat 1,2 cent rollen van Nederland gekregen in ruil voor 2 euro's. Ze zijn in ieder geval opgedoken in Gorinchem. Hele pakken nieuwe rollen Duitsland 2002.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: