Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:22:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: euromunten reinigen met een tandenborstel en tandpasta  (gelezen 9594 keer)
Matthias
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #15 Gepost op: 24 Juli 2008 - 23:42:35 »

Bedankt: Lauras_dad en robkooy jullie zitten ten minste niet op mij te vitten en als ik alle topics moet lezen over reinigen bel dan maar iemand van 't zothuis ze! Als gewoon iemand een vraag steld over het reinigen en iemand heeft tips dan probeer ik die en die van robkooy vond ik perfect!, maar dan was ik effe afwezig (internet lag plat) en dan ineens zie ik al die comentaar. Ik ben nu eenmaal 13 so wath ik vond dat ik er vroeg moest mee beginnen want mijn pa zei later ga je er veel geld aan betalen om bv ze te kopen... en dan ben ik op mijn 10 begonnen.

,mvg Matthias

Donkeh
Volledig lid

Belgie 2008 2€ CC verkrijgbaar !!

« Antwoord #16 Gepost op: 25 Juli 2008 - 01:06:52 »

Citaat
Vervolgens komt Donkeh met een alternatief voor tandpasta op de proppen, en begrijpt vervolgens niet dat een opgepoetste munt altijd duidelijk zichtbaar verschillend is van een nieuwe munt, en daarom minder waard. Ik raad hem aan om dit eens zelf te proberen met een van zijn duurdere munten

Niet om dit uit de hand te laten lopen, maar tgaat em enkel om de muntjes mooi te maken, als ze vuil zijn.
Waarom mogen ze dan niet blinken? Tgaat em nie om waarde,of poets jij die om ze dan vervolgens als 'nieuw' te verkopen mss?
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #17 Gepost op: 25 Juli 2008 - 10:05:23 »

Niet om dit uit de hand te laten lopen, maar tgaat em enkel om de muntjes mooi te maken, als ze vuil zijn.
Waarom mogen ze dan niet blinken? Tgaat em nie om waarde,of poets jij die om ze dan vervolgens als 'nieuw' te verkopen mss?
@ Donkeh,
Omdat het "blinken" van opgepoetste munten niet meer is dan "schone schijn". Bij een nadere beschouwing zie je dat het muntoppervlak na het oppoetsen bedekt is met ontelbare minuscule krasjes. Waardoor, overigens, de munt veel sneller weer vuil zal aantrekken.
Bovendien geldt bij serieuze numismaten het oppoetsen van munten min of meer als een "doodzonde".
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #18 Gepost op: 25 Juli 2008 - 10:58:19 »

een gepoetsmuntje kan door het poetsen waardeloos worden (bv de goedkoper euro's) of tot 50% in waarde dalen (bv duurdere middeleeuwse gouden en zilveren munten).
Poetsen is in deze gevallen het niet professioneel schoonmaken van munten, bv zilverpoets, schuurmiddelen ed. Op dit forum staan briljante tips om munten wel schoon te krijgen, zonder ze te vernielen.
Mijn tip: probeer het op goedkoop spul uit (euro's die je weer kan uitgeven bijvoorbeeld).

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #19 Gepost op: 25 Juli 2008 - 23:02:22 »

Kunnen jullie nu echt nooit anders dan commentaar hebben op mensen hier ?

Frank

Wat is dat nou weer voor flauwekul opmerking, Frank
alsof ik altijd op iederen alleen maar commentaar heb Huh

Ik zou een beetje oppassen als je commentaar hebt op een 13-jarige die om raad vraagt, dat is alles wat ik "jullie" wou vertellen - wie het schoentje past trekke het aan zou ik zeggen.
Wees blij dat er van die jonge gasten zijn die de microbe van onze hobby overnemen - misschien is hij binnen 50 jaar één van de leidinggevende personaliteiten in dit gebied - of zijn jullie allemaal met munten in je papfles grootgebracht ?
Iedereen moet leren, en iedereen zet ooit zijn eerste stapjes - wees een keer een beetje begripvol.....en probeer in een ver verleden je eigen eerste jaren te herinneren, dat helpt.

Frank
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #20 Gepost op: 25 Juli 2008 - 23:26:33 »

Kunnen jullie nu echt nooit anders dan commentaar hebben op mensen hier ?

Frank

Wat is dat nou weer voor flauwekul opmerking, Frank
alsof ik altijd op iederen alleen maar commentaar heb Huh

Ik zou een beetje oppassen als je commentaar hebt op een 13-jarige die om raad vraagt, dat is alles wat ik "jullie" wou vertellen - wie het schoentje past trekke het aan zou ik zeggen.
Wees blij dat er van die jonge gasten zijn die de microbe van onze hobby overnemen - misschien is hij binnen 50 jaar één van de leidinggevende personaliteiten in dit gebied - of zijn jullie allemaal met munten in je papfles grootgebracht ?
Iedereen moet leren, en iedereen zet ooit zijn eerste stapjes - wees een keer een beetje begripvol.....en probeer in een ver verleden je eigen eerste jaren te herinneren, dat helpt.

Frank

Dag iedereen,

Ik vind het goed gezegd van Frank... , Ik zou wel willen weten als die (dat commentaar hebben) nooit een vraag gesteld hebben? Iedereen moet ergens beginnen leren want anders blijf je de zelfde fouten maken gelijk ik met de tandpasta en tandenborstel Undecided. Daarom voor je een opmerking geeft kijk eens naar je verleden als je ook nooit zo'n vragen gesteld hebt!

mvg Matthias
Donkeh
Volledig lid

Belgie 2008 2€ CC verkrijgbaar !!

« Antwoord #21 Gepost op: 25 Juli 2008 - 23:34:04 »

Zoals je ziet leer ik ook nog bij...ik zag geen kwaad in silverpolish,maar na dit debat zal ik tog eens azijn proberen ook Smiley
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #22 Gepost op: 26 Juli 2008 - 09:17:51 »

voor iemand die al 3 jaar munten verzameld, komt tie wel erg naief over.

Voor ik deze site heb ontdekt (eigelijk voor ik de mogelijkheid had om op het internet te komen), had ik ook zo mijn eigen verzamelmethoden, opbergsystemen die ook door de meesten van jullie negatief zouden beoordeeld worden. Maar ik heb heel veel bijgeleerd hier!
Op internet staat heel veel informatie waar je bij kan leren, maar ook in boeken. Misschien hebben de jongeren onder ons nog niet de mogelijkheid gehad om dit te ontdekken. Maar hoe waren jullie eerste jaren als verzamelaar?
ik (22 jaar) spaar euromunten sinds een aantal jaren. vooral van elk land een setje, maar sinds een jaar spaar ik ook echt op jaartallen enzo, vanaf het moment dat ik mijn beatrix-collectie compleet had. Ik heb aan dit forum toch wel vrij veel, veel info, zeker de info over het schoonmaken/houden van de munten. Ik vind het zelf erg leuk om te zien dat er ook jongere verzamelaars zijn, immers... vrienden van me verklaarden me altijd voor gek en vinden het meer voor 'bejaarden'. dan is het maar extra mooi om te zien dat er ook mensen van 13 jaar bij zijn die sparen. ga vooral zo door zou ik zeggen tegen deze jongeren Grin. en wat ik inderdaad ook erg belangrijk vind: een vraag stellen is nooit dom, want als je vragen stelt kun je ervoor zorgen dat je collectie ook waardevoller wordt voor je!

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #23 Gepost op: 26 Juli 2008 - 10:52:18 »

@ bizzybjorn,
Helemaal mee eens. Veel mensen denken dat het verzamelen van munten een bezigheid is voor uitsluitend stoffige oude mannetjes.
De introductie van de euromunten heeft gezorgd voor een groot aantal nieuwe jonge en zelfs zeer jonge verzamelaars. En dat is prachtig! Grin
Veel euromuntenverzamelaars ontwikkelen na enige tijd óók interesse voor andere en oudere munten.
Zonder aanwas van nieuwe jonge verzamelaars zou het verzamelen van munten binnen enkele tientallen jaren ten dode gedoemd zijn omdat de "stoffige oude mannetjes" al met één been in het graf staan. Cry
Rob Kooy
« Laatste verandering: 26 Juli 2008 - 10:53:50 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #24 Gepost op: 28 Juli 2008 - 15:15:22 »

Heel juist Rob,

Elke hobby, elk verzamelgebied heeft steeds nieuw bloed nodig, of het sterft uit.
Waar gaat jouw verzameling naartoe als je er ooit niet meer bent......je hoopt toch zelf ook dat het weer een mooie bestemming krijgt bij iemand die er op zich weer jaren plezier aan heeft...

Uiteraard hopen we allemaal dat dat nog heel lang mag duren, maar ooit is het voor ons allemaal zover, en dan staan de jongeren weer klaar om alles over te nemen, dat is ten minste te hopen....
Daarom, motiveer jonge mensen, antwoord met geduld de zoveelste (misschien) simpele vraag.....verwijs hen vriendelijk naar de juiste bronnen en deel je kennis, of dit nu veel of weinig is.....iedereen weet wel iets te vertellen waar een beginner weer wat aan heeft.

Dat is trouwens één van de allerbelangrijkste funsties van een forum zoals dit lijkt me.......DELEN van kennis.

Frank
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #25 Gepost op: 10 Augustus 2008 - 02:19:00 »

Hallo medeleden,

Ik ondervind gelijk dat als ik de 1-2-5 cent van sommige landen een aantal minuten in de azijn leg dat de nationale afbeelding gelijk weg gaat. Is dit normaal of is het dat ik ze een beetje te lang in de azijn laten liggen heb? Vooral bijde centen van italië ondervind ik dit en en bij de 5 cent van griekenland vooral.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

,mvg Matthias
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #26 Gepost op: 10 Augustus 2008 - 08:15:17 »

Dit lijkt mij een uiterst onwaarschijnlijk verhaal. De 1-2-5 cent bestaan uit staal bedekt met een flinterdun laagje koper. En azijn heeft geen enkele invloed op de metalen waaruit de munten bestaan. Bovendien: Voordat de afbeelding verdwijnt zou ook minstens het koperlaagje verdwenen moeten zijn.
Rob Kooy

Matthias
Volledig lid

« Antwoord #27 Gepost op: 10 Augustus 2008 - 12:34:30 »

Hallo,

Het is eigenlijk meer dat de afbeelding onduidelijk word of miesschien is het omdat ik die munten vroeger met tandpasta opgepoetst heb.

,mvg Matthias
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: