Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:22:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: euromunten reinigen met een tandenborstel en tandpasta  (gelezen 9594 keer)
Matthias
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 20 Juli 2008 - 01:06:38 »

Hallo iedereen,

Ik ben Matthias 13 Jaar ben hier pas nieuw en verzamel al 3 en een half jaar in euromunten en ik reinig ze met een tandenborstel en tandpasta en als de 1,2,5 cent blinken steek ik ze in een map en iedere ochtend keek ik en ze zagen er weeral vuil uit en ik maar reinigen met een tandenborstel en tandpasta tot op en bepaald moment ik zei dit is me beu... Weet iemand iets ander om  ze te reinigen? Ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt om antwoorden te geven.

,met vele groetjes Matthias

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Juli 2008 - 07:52:02 »

Hallo Matthias,
De door jou gebruikte methode is absoluut niet aan te raden! Tandpasta is een schuurmiddel en daardoor wordt het oppervlak van de munten steeds ruwer waardoor ze weer sneller vuil aantrekken. Jouw muntjes zijn daardoor al onherstelbaar beschadigd en deze beschadigingen zijn onomkeerbaar.
De beste methode om euromunten te reinigen vind je wanneer je het woordje hier aanklikt. Maar voor de (vuile) muntjes in jouw verzameling zal het waarschijnlijk al te laat zijn.
Ook is het van belang om te letten op de mappen die je gebruikt. Sommige goedkope mappen zijn niet vrij van zure weekmakers die de munten aantasten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Juli 2008 - 11:59:14 »

Hallo Matthias,
De door jou gebruikte methode is absoluut niet aan te raden! Tandpasta is een schuurmiddel en daardoor wordt het oppervlak van de munten steeds ruwer waardoor ze weer sneller vuil aantrekken. Jouw muntjes zijn daardoor al onherstelbaar beschadigd en deze beschadigingen zijn onomkeerbaar.
De beste methode om euromunten te reinigen vind je wanneer je het woordje hier aanklikt. Maar voor de (vuile) muntjes in jouw verzameling zal het waarschijnlijk al te laat zijn.
Ook is het van belang om te letten op de mappen die je gebruikt. Sommige goedkope mappen zijn niet vrij van zure weekmakers die de munten aantasten.
Rob Kooy

dankje rob ik ga het eens proberen, helpt het ook voor die 1,2,5 cent?
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Juli 2008 - 12:01:01 »

Juist nog een vraagje maar het kan dom overkomen maar wat is oxidatie of zoiets?
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Juli 2008 - 15:22:24 »

Hoi,

domme vragen bestaan niet, het enige domme is om een vraag niet te stellen :-)

Oxidatie is een duur woord voor roest.
Zo kan ijzer roesten, maar ook koper (dat wordt groen). Zilver 'roest' heel slecht, en goud helemaal niet.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Juli 2008 - 15:36:57 »

Hoi,

domme vragen bestaan niet, het enige domme is om een vraag niet te stellen :-)

Oxidatie is een duur woord voor roest.
Zo kan ijzer roesten, maar ook koper (dat wordt groen). Zilver 'roest' heel slecht, en goud helemaal niet.

Dank je voor de uitleg, ben er veel wijzer door geworden, ik vroeg het me al de hele tijd af.
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Juli 2008 - 20:59:57 »

hey,

Bedankt voor deze reinigings truc het werkt heel goed! Behalve dat mijn adem achter blijft van die azijn amai.

,grtz Matthias
Donkeh
Volledig lid

Belgie 2008 2€ CC verkrijgbaar !!

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juli 2008 - 22:56:26 »

Je kunt ook silverpolish gebruiken. Kun je in zo goed als elke winkel vinden (nee nie bij de bakker)
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Juli 2008 - 08:26:20 »

Je kunt ook silverpolish gebruiken. Kun je in zo goed als elke winkel vinden (nee nie bij de bakker)
Polish is een poetsmiddel (polijstmiddel) en uitstekend geschikt voor het reinigen van zilveren bestek en dergelijke.
Munten die ooit met polish zijn behandeld blijven altijd als zodanig herkenbaar en brengen bij verkoop minder - en vaak aanzienlijk minder - op dan munten die niet zijn opgepoetst.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Donkeh
Volledig lid

Belgie 2008 2€ CC verkrijgbaar !!

« Antwoord #9 Gepost op: 24 Juli 2008 - 13:18:58 »

Hoe bedoel je 'als zodanig herkenbaar'  ?

Tgaat hem toch om het oppoetsen ervan? Ze blinken perefect als nieuw, en niet beschadigd door krassen of dregelijke.
Ik begrijp je uitleg niet goed. Enlighten me Smiley
andres
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 24 Juli 2008 - 14:54:08 »

Ik geloof dat Donkeh hier een grapje maakt, Rob.
en wat Matthias betreft, die zou beter eerst de onderwerpen kunnen lezen over het reinigen en bewaren
van munten, voor iemand die al 3 jaar munten verzameld, komt tie wel erg naief over.

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 24 Juli 2008 - 15:15:28 »

Matthias is naar eigen zeggen 13 "dertien" jaar.....dan vind ik het allerminst naief, maar zéér bewonderenswaardig wanneer hij vragen heeft en ze hier komt stellen.
Kunnen jullie nu echt nooit anders dan commentaar hebben op mensen hier ?

Doe zo verder Matthias, je bent prima bezig, en als je inderdaad hebt opgemerkt dat jouw manier van poetsen niet de ideale is, dan heb je groot gelijk om hier raad te vragen.
Probeer wel ook even de zoekfunctie uit, want die werkt zéér goed, en zo vind je makkelijk een boel info.

Er zijn mensen hier die vaak nogal eigenaardig reageren op nieuwe mensen die nog alles weten zoals zij zelf, daarom.....maar de moed niet opgeven kerel, blijven lezen, schrijven en reageren.

Nog veel verzamelplezier,

Frank
eurocoinsfun
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 24 Juli 2008 - 16:19:03 »

voor iemand die al 3 jaar munten verzameld, komt tie wel erg naief over.

Voor ik deze site heb ontdekt (eigelijk voor ik de mogelijkheid had om op het internet te komen), had ik ook zo mijn eigen verzamelmethoden, opbergsystemen die ook door de meesten van jullie negatief zouden beoordeeld worden. Maar ik heb heel veel bijgeleerd hier!
Op internet staat heel veel informatie waar je bij kan leren, maar ook in boeken. Misschien hebben de jongeren onder ons nog niet de mogelijkheid gehad om dit te ontdekken. Maar hoe waren jullie eerste jaren als verzamelaar?
andres
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 24 Juli 2008 - 17:09:54 »

Kunnen jullie nu echt nooit anders dan commentaar hebben op mensen hier ?

Frank

Wat is dat nou weer voor flauwekul opmerking, Frank
alsof ik altijd op iederen alleen maar commentaar heb Huh

ik vind t in deze tijd van 't internet 'vreemd dat iemand die al ruim 3 jaar munten verzameld,
blijkbaar nog nooit verder wat basis info heeft opgezocht, juist voor een jong iemand.
en ook hier op 't forum worden alle tips gegeven over het schoonmaken en bewaren van munten.

eurocoinsfan,
in mijn jonge jaren bestond er helemaal geen internet....
maar wel boeken en catalogussen over munten, dat is toch iets wat je na 3 jaar verzamelen
inmiddels toch wel had aangeschaft in die tijd.

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 24 Juli 2008 - 21:03:00 »

Deze thread begint weer aardig uit de hand te lopen Angry
Matthias stelde een vraag over het reinigen van munten waarbij hij aangaf hoe hij dit tot dusver deed. Ik antwoordde dat dit een volstrekt ongeschikte methode was en gaf een link naar een veilige methode. Matthias heeft die methode geprobeerd en was daar tevreden over. Vervolgens komt Donkeh met een alternatief voor tandpasta op de proppen, en begrijpt vervolgens niet dat een opgepoetste munt altijd duidelijk zichtbaar verschillend is van een nieuwe munt, en daarom minder waard. Ik raad hem aan om dit eens zelf te proberen met een van zijn duurdere munten. Wink
Een bekend voorbeeld is de verzameling zeldzame en kostbare zilveren renaissance-penningen van Anton Philips. Toen hij in 1951 overleed besloten zijn erfgenamen de verzameling te laten veilen omdat ze zelf geen interesse hadden. Maar voordat ze de penningen ter veiling aanboden hebben ze ze allemaal eerst even flink opgepoetst zodat ze allemaal prachtig glommen. Toen het veilinghuis de penningen onder ogen kreeg stond het huilen hen nader dan het lachen. Uiteindelijk bracht de verzameling niet meer op dan 17% van de waarde die deze mogelijk opgebracht zou hebben wanneer men het poetsen achterwege had gelaten.
Als jong beginnend verzamelaar is mij dit verhaal verteld als waarschuwing om nooit te proberen door poetsen het uiterlijk van een munt of penning te verfraaien, omdat dit een desastreuze waardevermindering tengevolge heeft.
Rob Kooy

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: