Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:14:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Monaco 2008  (gelezen 3025 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Gepost op: 13 Juli 2008 - 17:30:08 »

Vanuit Monaco bereiken mij berichten dat men voornemens is om eind dit jaar een 2 € munt van het normale type (met Albert II) uit te brengen.
Andere berichten spreken óók over munten van 10, 20 en 50 cent (type met het AA monogram).
Evenals bij de 1 € van vorig jaar schijnt het de bedoeling te zijn om de munten geleidelijk aan in omloop te brengen en zal er geen rechtstreekse levering aan handelaars en/of verzamelaars plaatsvinden.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juli 2008 - 18:26:57 »

Evenals bij de 1 € van vorig jaar schijnt het de bedoeling te zijn om de munten geleidelijk aan in omloop te brengen en zal er geen rechtstreekse levering aan handelaars en/of verzamelaars plaatsvinden.
En we weten allemaal dat de handel dan toch wel vrij snel alle munten te pakken krijgt, officieel of niet.... Wink

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juli 2008 - 23:12:46 »

En we weten allemaal dat de handel dan toch wel vrij snel alle munten te pakken krijgt, officieel of niet.... Wink
Dat is wel te verwachten, ja! We kunnen alleen maar hopen dat de handel er vrij snel grotere aantallen van kan oppikken, zodat de prijzen niet al te ver gaan oplopen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Capricorn
groentje
*

**** Suum Cuique ****

« Antwoord #3 Gepost op: 14 September 2008 - 11:10:52 »

Om nog een beetje meer "olie op het vuur" te gooien voor wat betreft de speculaties over het land waar wel het meest over gespeculeerd schijnt te worden in de Euro Zone : Monaco : Ik heb onlangs van kennissen uit Monaco gehoord dat er een gerucht (ja, (zucht Sad) alweer een gerucht en ik kan dit natuurlijk op geen enkele manier bevestigen) de ronde doet dat Prins Albert II op 19 november 2008 (de Nationale Dag van Monaco) zijn huwelijk bekend zou maken en dat ter gelegenheid daarvan een 2 Euro herdenkingsmunt zou worden uitgegeven ..... We zullen wel zien, de 2 Euro munt ter herinnering aan zijn 50e verjaardag dit jaar is ook niet doorgegaan.

Over twee maanden weten we of dit gerucht klopt of niet en is er misschien ook bekend of Monaco dit jaar met munten met het jaartal 2008 komt. Lijkt me wel leuk als er iets uitkomt, is er weer iets om op te jagen om de typeverzameling compleet te houden, maar ik zie met vrees de prijzen tegemoet. Zoals andere forumleden al vaak genoeg geschreven hebben : munten verzamelen is slecht voor de financiële gezondheid van je bankrekening.  Grin Grin Grin

Capricorn
llinde
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 14 September 2008 - 19:22:37 »

Monaco is op de vingers getikt om de hoge uitgifte prijs bij de 2 euro herdenkingsmunt van Grace Kelly in 2007.

Het vreemde is dat dit verhaal steeds weer opduikt, terwijl niemand daar een officiele bron in Monaco of bij de EU voor kan noemen.
Totdat iemand dat wel kan, neem ik aan dat het een broodje aap verhaal is.

Luit

Capricorn
groentje
*

**** Suum Cuique ****

« Antwoord #5 Gepost op: 15 September 2008 - 20:34:48 »

@ euromunter

Ben ik helemaal met je eens : munten verzamelen is een fantastische hobby ! Ik doe het dan ook al een hele tijd en het verveelt nooit. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen en lees er ook veel bij, zodat de munten als het ware gaan leven (geldt vooral voor munten die al een paar eeuwen hebben 'geleefd').

Als typeverzamelaar voor de euromunten ben ik blij dat mijn muntenjacht mij tot nu toe alle typen euromunten heeft opgeleverd, inclusief Grace Kelly 2007  Cool en de proofset van Albert II van december 2006. Wink Over die proofset heb ik wel even moeten nadenken, omdat ik vanaf het begin in 2002 heb besloten om geen proofversies van de eurocirculatiemunten te gaan verzamelen. Reden : Ik vind het numismatisch ethisch onjuist omdat proofmunten niet voor de circulatie bedoelt zijn. Bovendien kost het onnodig veel geld. Het gaat om de munt en niet om het feit dat de munt mooi glimt en met gepolijste stempels is geslagen. Ik vind het nog steeds niet correct dat van de proofset Monaco 2006 geen BU-set of losse circulatiemunten zijn geslagen. Een proofset ter aanvulling van een BU-set of losse circulatiemunten : OK, maar niet als enige versie. Laat zoiets bijvoorbeeld dan voorbehouden zijn aan de overige zilveren en/of gouden herdenkingsmunten die niet wettig betaalmiddel zijn in de gehele Eurozone, maar slechts in de uitgevende lidstaat (en vaak voor verzamelaars zijn bedoeld).

Met de proofset Monaco 2006 heb ik 'noodgedwongen' van mijn principe om geen proofcirculatiemunten te verzamelen moeten afwijken om de reden dat ik anders een type eurocirculatiemunt (en wel een hele serie tegelijk) in mijn verzameling zou missen. Het is immers de enige Monegaskische serie van Albert II met de nieuwe nationale zijde, maar met de 'oude' kaart van Europa. De 1 euromunt uit 2007 heeft (conform Frankrijk met welk land Monaco mijns insziens een merkwaardige 'monetaire liaison' heeft : het 1/500 principe) de 'nieuwe' kaart van Europa.

Ik vraag mij dan ook af wat er met de prijsontwikkeling van een nieuwe Monegaskische 2 Euro-munt gaat gebeuren. Volgens het '1/500 principe' verwacht ik dat de oplages klein zullen blijven. Reken maar na : indien Monaco 20.000 2 Euro-herdenkingsmunten uit mag geven, zou dit betekenen dat Frankrijk er dan (eerst) 10.000.000 Franse 2 Euro-herdenkingsmunten zou moeten uitgeven. Dit is nogal wat. Geeft Monaco er bijvoorbeeld 100.000 uit (dan gaan we richting de aantallen van Vatikaanstad en San Marino), dan zou Frankrijk er 50.000.000 stuks moeten uitgeven en dat zie ik zo snel niet gebeuren, want dit is een vrij groot aantal en niet zo gebruikelijk voor een 2 Euro-herdenkingsmunt en misschien staat dit de uitgifte van een 'gewone' 2 Euro-munt in een specifiek jaar (denk bijvoorbeeld aan Oostenrijk) wel in de weg.
Al met al verwacht ik niet dat een nieuwe Monegaskische 2 Euro-munt ineens veel goedkoper gaat worden, ondanks dat Monaco 'op de vingers is getikt' vanwege de hoge uitgifteprijs van de Grace Kelly munt 2007, zoals je schrijft en ik ook gehoord heb.
Een kleine oplage, of we dit nu leuk vinden of niet, zal helaas de prijs opdrijven, omdat het aloude marktmechanisme van vraag en aanbod zijn onverbiddelijke werk zal doen.

Wat er ook gebeurt, in de (nabije) toekomst verwacht ik zeker dat Monaco met nieuwe uitgiftes circulatiemunten en 2 Euro-herdenkingsmunten gaat komen. Monaco zal zijn oude muntrecht vanwege de hoge prijzen waarvoor de munten verhandeld worden echt niet opgeven.

@ Ilinde

We zien wel wat en wanneer er weer iets uitgegeven wordt in Monaco. Wij verzamelaars kunnen niet anders dan afwachten en wanneer er iets uitgegeven wordt, proberen dit te krijgen (of niet).
Ik was deze zomer voor het eerst in Monaco en het is me daar goed bevallen. Cool Leuk land, leuke plaats, veel te zien, mooi weer, struikelen over Ferrari's en soortgelijke 'dinky-toys' voor grote jongens en de 'place-to-be' als je toevallig te veel geld over hebt. Grin Overigens geen Monegaskische euros te zien of te krijgen.

Capricorn

Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 16 September 2008 - 10:00:10 »

wat betreft 2007: ik had vernomen dat monaco door de ECB op de vingers is getikt, waarbij ze aangegeven hebben dat ze 'als straf' in 2008 geen herdenkingsmunt uit mogen geven.
stél dat het gerucht waar is dat de koning zijn huwelijk aankondigt, dan pas bestaat er een kans dat er hiervan een munt uit zou kunnen komen. het is dus heel veel 'als' in de zin. jammer, maar naar mijn idee zal deze munt dus niet uitkomen in 2008.
ben overigens wel heel benieuwd of er nog uberhaupt een munt in 2008 uitkomt. ik hoop het wel in ieder geval.

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 16 September 2008 - 11:06:31 »

wat betreft 2007: ik had vernomen dat monaco door de ECB op de vingers is getikt, waarbij ze aangegeven hebben dat ze 'als straf' in 2008 geen herdenkingsmunt uit mogen geven.
@ Bjorn,
Zoals je een paar postings hierboven kunt lezen circuleert dit verhaal al het hele jaar. Maar niemand is in staat gebleken om de officiële bron van dit verhaal aan te wijzen. Daarom is het alleen maar een gerucht. Niets meer en niets minder. Wink
Rob Kooy

Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 16 September 2008 - 11:09:55 »

vandaar dat ik aangaf 'vernomen'.  Smiley

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 16 September 2008 - 11:22:10 »

vandaar dat ik aangaf 'vernomen'.  Smiley
En wat voor nieuws denk je daarmee aan de overige forumleden mee te delen? Iedereen hier heeft dat al bij herhaling "vernomen". Ook jouw hoop dat er in 2008 alsnog één of meer euromunten van Monaco zullen uitkomen leeft bij vrijwel iedereen hier. Ook daarmee maak je niemand veel wijzer.
Wanneer iedereen dit soort nogal nutteloze berichten gaat posten vermindert de informatieve waarde en de lezenswaardigheid van deze thread alleen maar steeds verder en verder .... Cry
Rob Kooy
« Laatste verandering: 16 September 2008 - 11:27:53 door RobKooy » Gelogd

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 16 September 2008 - 11:25:36 »

Ik heb nochtans "vernomen" dat iemand had "vernomen" dat er misschien een Monaco zou uitkomen hoor, maar dat heb ik slechts "vernomen"  Grin Roll Eyes Tongue

F
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 16 September 2008 - 11:33:54 »

Ik heb nochtans "vernomen" dat iemand had "vernomen" dat er misschien een Monaco zou uitkomen hoor, maar dat heb ik slechts "vernomen"  Grin Roll Eyes Tongue
Leuk! Wink Maar alle gekheid op een stokje: Waar iedereen nu op zit te wachten is het eerste officiële bericht dat er iets zit aan te komen. Of dat er niets zal uitkomen, natuurlijk. Negatief nieuws is óók nieuws.
Rob Kooy

llinde
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 16 September 2008 - 15:19:26 »

Ook jouw hoop dat er in 2008 alsnog één of meer euromunten van Monaco zullen uitkomen leeft bij vrijwel iedereen hier.
Dat weet ik nog niet zo zeker....
Volgens mij zijn er ook veel die hopen dat er juist niets uitkomt, als er wel iets uitkomt dan zal dat wel weer uitsluitend via de handel zijn en met een lage oplage dus voor hoge prijzen zorgen die dan alleen weer betaald worden om compleet te blijven.
Tot nu toe doet Monaco overigens ieder jaar wel iets, dus dat zou een argument voor het nog wel verschijnen van iets zijn.
Als het verleden maatgevend zou zijn voor het heden is de kans op een 2 euro niet zo groot, dat hebben ze immers pas nog gedaan en tot nu toe bedenkt Monaco iedere keer weer iets anders Wink

Luit

zneel
groentje
*

« Antwoord #13 Gepost op: 17 September 2008 - 10:41:52 »

Ik heb m'n buik nog vol van Grace Kelly .......
Oplage 20.000 met een prijs van een kleine 500 euri, speculatie??
Never-the-less: muntenverzamelen is leuk. Sinds een inbreker al m'n zilveren guldens en rijksdaalder meegenomen heeft verzamel ik alleen nog maar euro's.

Nog leuker dan het verzamelen van euro's vind ik het verzamelen van Nederlandse briefkaarten. Daar is een oplage van 20.000 al reuze veel ;-)
Ik heb een kaart met een oplage van 20 die ongeveer net zoveel doet als Mevrouw Kelly, er zijn echter beduidend minder verzamelaars van Nederlandse briefkaarten lijkt me zo ....
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 17 September 2008 - 10:59:35 »

Die Grace Kelly is inderdaad een munt die niet zo gauw in mijn album zal aanwezig zijn, wegens de nu echt schandalig hoge prijzen. Eigen schuld, ik beken, ik had hem voor 175 Euro kunnen kopen, en heb het jammer genoeg niet gedaan. Op dat moment vond ik die 175 Euro reeds schromelijk overdreven....

Dit terzijde, mijn persoonlijke mening is dat zo'n ministaatje (wel of niet door de 1/500 regel met Frankrijk) gewoon het recht zou moeten ontnomen worden Euromunten uit te brengen.

Ga eens na wat voor waanzin ze tot nu toe hebben uitgebracht :

2001 en 2002 ok
2003 - een onvolledige reeks, geen centen...
2004 - enkel een Proof-set, maar tenminste toch nog met een volledige set
2005 - belachelijke uitgave van dat kleine juwelendoosje met in totaal 8 Eurocent, maar wel weer in proof
2006 - zie 2004 - alweer een opgefokte dure uitgave enkel in proof
2007 - de GK en dan die 1 Euro als eenzaat.....

Het spijt me, en dit is uiteraard slechts mijn eigen mening - ofwel breng je je eigen munten uit, en dan doe je het fatsoenlijk, ofwel kun je het beter laten.
Geldstukken uitbrengen zou toch niet herleid mogen worden tot een soort souvenir-business. Het uiteindelijke doel zou toch nog steeds moeten zijn - de mensheid voorzien van voldoende betaalmiddelen.
Wat voor zin heeft dan dit gedoe van Monaco nog eigenlijk ? Ik begin het meer en meer te bekijken als hebbedingen uit een tot de verbeelding sprekend mini-staatje, die toevallig lijken op Euromunten.
Voor ik langs alle kanten commentaar krijg, ja hoor, ik weet zelf ook wel dat het "echte" Euromunten zijn, maar ik betwist enkel de zin van het bestaan.

Nogmaals, enkel maar mijn eigen mening hoor.....

Frank
« Laatste verandering: 03 Februari 2009 - 14:32:00 door Lauras_dad » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: