Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 13:04:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 5 eurocent 2002 oostenrijk afwijkende tekening  (gelezen 975 keer)
spaarvarken
Volledig lid

« Gepost op: 02 Juli 2008 - 22:25:59 »

Hallo,

Dit is ijn eerste euro topic. Ik kwam bij het doorzoeken van mijn kleingeld pot de volgende munt tegen. 5 eurocent oostenrijk 202 waarbij het jaartal niet onder de primula staat, maar naast de stengel. Ik heb hier op het internet zo snel iets over terug kunnen vinden, maar ik vermoed dat

1) gewijzigde tekening, maar dan zou in de catalogus van de NVMH hierover wel iets vermeld zijn denk ik
2) dit een vervalsing is of iets uit een zogenaamde probe set
3) dit iets bijzonders is.........maar vermoedelijk is het nummer 2.

the_rotterdammer
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2008 - 00:48:35 »

Er is niets bijzonders aan deze munt. Het is de normale versie zoals er miljoenen zijn.

citaat:1) gewijzigde tekening, maar dan zou in de catalogus van de NVMH hierover wel iets vermeld zijn denk ik

Dit blijkt een overschatting te zijn van de NVMH club. De afbeelding is gewoon niet correct. Zie http://www.ecb.eu/bc/euro/coins/html/at.en.html

Voor euromunten zijn er wel betere catalogi.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juli 2008 - 09:30:42 »

@ Spaarvarken, Kees,
Oostenrijk heeft de verschillende ontwerpen voor de euromunten in enkele gevallen vrij sterk aangepast tussen het moment van de eerste presentatie van de ontwerpen (in 1999) en het moment van verschijning van de munten (eind 2001).
De Muntalmanak NVMH vermeldt de euromunten sinds de editie 2002 (uitgekomen begin september 2001, dus nog vóór de munten in omloop kwamen) en de afbeeldingen waren dus nog gebaseerd op de oorspronkelijke ontwerpen.
Dezelfde afbeeldingen zijn sindsdien van jaar tot jaar overgenomen zonder dat iemand zich ooit heeft afgevraagd of die afbeeldingen in alle gevallen wel overeenstemden met de munten in omloop.
Hoewel ondergetekende al sinds de editie 2003 meewerkt aan de Muntalmanak middels het jaarlijks aanpassen en/of updaten van de oplagecijfers heb ook ik nooit echt goed naar de afbeeldingen gekeken. Undecided
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Juli 2008 - 11:39:57 »

Die Rob, dat is werk aan de winkel! Cheesy

Copy/Paste ECB afbeeldingen en je bent klaar.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Juli 2008 - 11:50:32 »

Die Rob, dat is werk aan de winkel! Cheesy

Copy/Paste ECB afbeeldingen en je bent klaar.
@ Kees,
Dat beschouw ik niet als mijn taak, maar ik zal de tip aan Piet Coumans doorgeven. Hopelijk is het nog niet te laat aangezien de eerstvolgende editie al in voorbereiding is.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Juli 2008 - 13:57:44 »

En ik weet enkel dat 2002 en alle jaren ná 2002 een ander lettertype hebben. Huidige is veel mooier trouwens.

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: