Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 12:51:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zwarte puntje op euromunten  (gelezen 5447 keer)
Jan2002
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 11 Juli 2003 - 07:46:29 »

Gisteren ontdekte ik toen ik mijn euromuntenalbum weer eens doorbladerde, dat op een aantal 1, 2 en 5 centmunten zwarte puntjes ontstaan zijn. De munten heb ik in UNC-conditie gekregen en meteen in een zelfklevende Importa-munthouder gedaan. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt voor eventuele tips,
Jan
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juli 2003 - 10:19:08 »

De meest voor de hand liggende verklaring is dat de muntjes voor of tijdens het in de munthouders stoppen tóch met de vingens zijn aangeraakt. Dat behoeft maar een zeer vluchtige aanraking te zijn geweest.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Mischaop82
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Juli 2003 - 10:42:12 »

Jan2002, zou je er een scan van kunnen maken ?
Gr. Mischaop82

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
bolleke_the_best
groentje
*

fervent €verzamelaar :)

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juli 2003 - 17:22:37 »

Ook ik heb dat en enkel op de 1-2-5 cent munten van Duitsland 2002 J, op geen enkele andere is dat aanwezig
Willy68
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juli 2003 - 18:01:39 »

Heb daar ook veel last van terwijl ik de munten zelf uit rol in zelfklevende hoesjes heb geplaatst. Ze zijn zeer zeker niet aangeraakt met vingers. Zou het misschien dan iets te maken hebben met luchtvochtigheid tijdens het inhoezen? Net als bij bolleke heb ik het ook niet bij alle munten.

Aan de andere kant heeft een kennis van mij heeft een BU set waarbij kopergeld toch een patina begint te vormen.

Ik heb een scan geprobeerd, maar de puntjes zijn daarop niet te zien.

gr. Willy
« Laatste verandering: 12 Juli 2003 - 18:05:13 door Willy68 » Gelogd

Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Juli 2003 - 19:30:38 »

Als dit verschijnsel slechts bij enkele munten voorkomt is het niet uit te sluiten dat het wel vingerafdrukken betreft, maar dan van medewerkers van het munthuis. Voor de betaalwaarde van munten maken vingerafdrukken niks uit, en dus wordt er bij het produceren van roulatiemunten ook geen speciale aandacht aan besteedt. Bij het steeksproefsgewijs controleren van de munten en het verplaatsen van de munten van de aanmuntmachine naar de inpakmachine kunnen er dus vingerafdrukken op de munten komen.
Een duidelijke opname van het verschijnsel zou wellicht meer duidelijkheid scheppen.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juli 2003 - 21:36:24 »

Bedankt voor de reacties zover; ik heb zelf geen scanner maar ik zal maandag op mijn werk eens proberen op ze op een scan zichtbaar zijn.
Ook bij mij is het overigens opvallend dat het alleen bij  (Oostenrijk en Italië) is, en bijvoorbeeld niet bij een paar 1-2-5 cent munten waarvan ik zeker weet dat ze inderdaad met de hand zijn aangeraakt.
Ik hoop dat een scan lukt, tot maandag.

Groet,
Jan
Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Juli 2003 - 09:29:48 »

Nou, hierbij dan een scan. Beschadigingen zij zichtbaar tussen de C en de E, en achter de T van cent, bij het bleomblaadje onder de E van euro en op de sterrenrand boven de E van zwei. Diverse kleinere puntjes zijn op de scan lastig te zien. Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat dit zou komen doordat er iemand met zijn handen aangezeten heeft; dan zou mijn portemonnee vol moeten zitten met dergelijke munten, trwijl ik het daar nog nooit gezien heb. Het lijkt wel alsof er een koperlaag weggesleten is van een zwarte ondergrond, zo fel zijn de beschadigingen.
Ik hoor wel of iemand nog een idee of soortgelijke gevallen heeft.

Groet,
Jan
Senior
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Juli 2003 - 12:19:37 »

@ Jan2002:

De scan is helaas te klein om een goed oordeel te kunnen geven, maar gezien het formaat van de vlekjes kan ik de mogelijkheid van vingerafdrukken in elk geval uitsluiten. Met name bij de vlek tussen de C en E lijkt het haast wel alsof er een druppel aggressieve vloeistof op terecht is gekomen.
Ik kan je verder niet helpen ben ik bang,
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #9 Gepost op: 22 Juli 2003 - 23:57:25 »

Hallo, Smiley

het is wel vreemd. Ook in Bu-sets zitten dergelijke vlekken. Cry
Ik heb enkele onbeslagen muntplaatjes bekeken (zitten ook in munthouders) en zag op één van die plaatjes dat aan begin- of uiteinden van kleine beschadigingen, op het plaatje, vlekken gekomen zijn die er eerst niet waren. Misschien zijn beschadigingen op rondellen wel de oorzaak van de vlekken.
Misschien zijn er partijen geweest die iets te vochtig hebben gestaan of iets dergelijks. Undecided Wanneer er een reliëf is, zoals de kathedraal op de munt hieronder, zijn (kleine) beschadigingen niet te zien maar komen wél de vlekken. 't Is maar een (krom?) idee... Roll Eyes

Uit BU-set Spanje 2001, de 1 cent:  
« Laatste verandering: 22 Juli 2003 - 23:58:21 door Pete Black » Gelogd
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #10 Gepost op: 22 Juli 2003 - 23:59:19 »

en het muntplaatje van 5 eurocent:
Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2003 - 11:11:51 »

Hoi Pete,

Jouw scan, vooral van dat 5 centplaatje, is een stuk duidelijker dan die van mij, maar het zijn inderdaad vergelijkbare beschadigingen. De vlekken op mijn munten zijn echt pikzwart.; zoals Senior al opmerkte, alsof er een agressieve stof op geknoeid is.
Wat mij zorgen baart is dat nog niemand gemeld heeft dergelijke beschadigingen gewoon op muntjes in de portemonnee te hebben gezien. Hebben we te maken met een virus dat speciaal euroverzamelaars treft...... Huh

Jan
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 20 Januari 2005 - 21:36:29 »

Beste mensen,

wordt het weer eens tijd om dit pijnlijke onderwerp op te rakelen ? Onlangs heb ik ook in mijn uitgebreide euroverzameling helaas meerdere zwartepuntjes aangetroffen, 5 cent oostenrijk BU, 1 cent nederland BU, en NATUURLIJK 1, 2 en 5 cent Monaco !!! en helaas nog enkele, ik wordt hier niet vrolijk van...

Ligt dit misschien aan de kopercoating op het muntje (met ijzeren kern) ? Zijn over 10 jaar al mijn koperen euromunten door zwarte aanslag onherstelbaar beschadigd ?!  Wat blijft er van de waarde van zo'n aangetast BU setje over ?

Ook wanneer ze in zelfklevende munthouders zitten kunnen ze blijkbaar worden aangetast. En zoals eerder is gepost op dit onderwerp in je portemonnee kom ik ze niet tegen. Kunnen de verkoperde muntjes wel tegen luchtdichte verpakking.

Kan deze zwarte aanslag (of komt het van binnenuit ?) worden geremd ?

NB: Ik ben overigens in bezit van een proefset-euro's van het vaticaan (deels met deels zonder waarde-aanduiding, en het (nordicgolden) muntje wat op de 10 cent lijkt heeft ook enkele zwarte puntje (in de munthouder). Wat is dit nou ?....

Weet iemand raad ?

Senior
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 20 Januari 2005 - 22:12:25 »

Ik heb zelf ook gemerkt dat enige munten in mijn verzameling deze zwarte vlekjes krijgen. Bij één er van (een dubbel exemplaar) heb ik ooit geprobeerd met een fijne speld wat van de vlek te verwijderen, en dat lukte. Helaas was de kleur van de munt ook aangetast ònder de verwijderbare substantie. Helaas heb ik de vraag waaruit deze (poreuze) substantie bestaat niet kunnen beantwoorden. Wellicht een vraag voor iemand die in een chemisch laboratorium werkt?
Groeten.

Senior

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Januari 2005 - 23:32:35 »

Senior,
Koper(II)oxide of kopersulfide lijken me het meest voor de hand liggen, misschien dat zwaveloxiden uit onze vervuilde omgeving dat effect heeft en op  plaatsen waar het uit de atmosfeer neerdaald, of via de vingers van muntmedewerkers op de munt komt en reageert met het dunne  koperlaagje op de stalen kern.
Ik betreur het zeer dat onze munten van zulk een inferieur materiaal worden gemaakt. Je ziet wel eens detectorvondsten van onze toch vrij nieuwe euro's, het blijkt dan dat ze razend snel worden aangetast in de bodem. Ja die euro's verdwijnen als sneeuw voor de zon en ik dacht dat het door mijn uitgave patroon kwam, maar ze verdwijnen vanzelf, dus vlug blijven uitgeven dus  Cheesy
Ik zou ook niet goed weten wat je er aan zou moeten doen, misschien redoxen in aluminumfolie, dus in folie wikkelen en in zoutwater leggen, en na korte tijd goed afspoelen met demiwater, maar misschien is dit nog wel erger dan de kwaal.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: