Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 12:35:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vals gouden tientje  (gelezen 4170 keer)
tp
groentje
*

« Gepost op: 04 Juni 2008 - 19:15:21 »

Hoi:
ik heb zojuist een vals gouden tientje aangeboden gekregen.  1897 "hangend haar".  De munt is met 1,70 mm te dik, en met 4,9 g te licht.  Het zal wel messing of een koper-zilver legering zijn.  Stempel is best wel verzorgd maar niet zo fijn als van de echte munten.  Gehele oppervlak is mat; ik weet niet of ze zorgvuldig goudverf hebben toegepast, of dat het verguld is.  Weinig slijtage-sporen.  Ik wil hem wel hebben als referentie: maar wat is een redelijke prijs voor zo'n ding?
BVD,
Tom
andres
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juni 2008 - 19:40:24 »

Aangezien valse gouden tientjes in zeer grote oplagen gemaakt zijn, zou ik er niet meer als 2 á 3 euro voor over hebben.
Andres
Munthunter
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Juni 2008 - 07:19:12 »

Op Marktplaats biedt ook iemand uit Helmond een dergelijk excemplaar aan, zonder foto. Alleen wat aanslag en dus schoonmaken, staat er bij. Ik heb hem gezien en de vervalsing is duidelijk te herkennen. Inderdaad is het gewicht lager. Verder zie je het kruisje bovenop het wapen tegen de tekst in de bovenrand aankomen. Het onderste puntje van het wapen komt tegen de '9' van 1897 aan. Gelukkig valt het zonder wegen ook al meteen op dat het een valse is. Het 'muntje' is niet magnetisch. Ik zou er geen geld voor over hebben. Heb ooit gehoord dat ze rond 1970/1980 zijn gemaakt dus nog niet eens in de originele tijd.

Gr. Jeroen
tp
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Juni 2008 - 15:30:46 »

@Jeroen:
dank je.  Ik zie op Marktplaats echter geen (vals) gouden tientje 1897 uit Helmond staan.  Heb je de precieze link?
Je omschrijving lijkt ook te passen bij deze advertentie (uit Utrecht), die als echt wordt verkocht:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//verzamelen.marktplaats.nl/munten-en-bankbiljetten-binnenland/167915497-gouden-tientje-kon-wilhelmina-met-hangend-haar-1897.html%23photo
Munthunter
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 08 Juni 2008 - 16:23:17 »

Hoi TP,

Inderdaad is deze advertentie er niet meer, pas stond hij er nog op. Ik denk dat hij verlopen is.

Zie echter wel twee advertenties met valse tientjes uit 1897, gelukkig staat in de advertentie duidelijk vermeldt dat het hier om valse excemplaren gaat.

Met name de tweede link hieronder gaat over een soortgelijk vals tientje als ik aangeboden kreeg in Helmond. Ik had geen foto, maar bij deze advertentie staat wel een foto en dan valt het wel heel erg op  Wink

http://link.marktplaats.nl/172383236
http://link.marktplaats.nl/171408085

Gr. Jeroen
www.muntplaats.nl
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Juni 2008 - 12:04:15 »

Ik vind dat het verkopen van valse tientjes, ook als staat er een vermelding bij, gewoon niet kan!
zie ook mijn post in het munt café.
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Juni 2008 - 13:52:27 »

Hallo Hesse,

Ik ben het helemaal met je eens. De verkoop van valse munten kan eigenlijks helemaal niet door de beugel. Tevens alle op echte munten gelijkende rommel als euro patterns en probe etc zou door een zichzelf respecteren munthandelaar toch ook niet dienen te worden verkocht.

Mvg

Francois
tp
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Juni 2008 - 21:10:44 »

Muntplaats, spaarvarken:
ik ben het niet helemaal met jullie eens.  Het gevaar is inderdaad dat bedriegers en onwetenden vals als echt te koop aanbieden, wat vooral bij verkoop via Internet riskant is omdat je niet ziet wat je koopt.  Niettemin wil ik ook wel vervalsingen in mijn collectie hebben, als referentie om te weten wat ik tegen kan komen en om te vergelijken met echte.  Ik doe ook in edelstenen, waarbij veel synthesen en imitaties circuleren, en dan is het noodzakelijk om zoveel mogelijk gezien te hebben en referentie-materiaal te hebben.

Tom
Munthunter
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 09 Juni 2008 - 22:49:34 »

Ben het helemaal met Hasse en Spaarvarken eens.

Ik vind ook dat valse munten niet verkocht zouden moeten worden.
Ik maak liever een afbeelding op een stukje karton die ik op die lege plek plaats in plaats van een valse munt in mijn album te plaatsen.
Er zijn mij ook iets te veel valse excemplaren. de prijs die ik er voor wil geven is dan ook wel heel erg weinig...

Natuurlijk zijn er ook verzamelaars voor deze valse munten, net als voor misslagen, maar die vergelijking is wellicht niet terecht.

Gr. Jeroen
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Juni 2008 - 00:43:44 »

Hallo,

Er zijn natuurlijk ook verschillende soorten vervalsingen. De eigentijdse zijn wel leuk, want ze hebben te maken met de tijd waarin ze circuleerder. Daarnaast heb je de naslagen ( geen echte vervalsingen, maar toch meestal wel rommel.) en je hebt de echte troep zoals de slechte vervalsingen uit indonesie. Daarnaast heb je nog de hele goede vervalsingen om verzamelaars veel geld uit de zak te kloppen.

Ik blijf van mening dat je vervalsingen niet meer op de markt moet willen brengen, naar de smelt is een leuk idee! Als een verzamelaar een keer een dure vervalsing koopt is de kans groot dat ie stopt met verzamelen. Waarop alle munthandelaren natuurlijk meteen zullen zeggen dat de munten dan ook bij een erkende munthandel gekocht dienen te worden c.q.veiling. Kopen op marktplaats en e-bay kan prima. Je moet er alleen rekening mee houden dat je af en toe een kat in de zak koopt en je geld dan niet terug krijgt of heel moeilijk. (is mij ook al diverse malen overkomen, maar daarentegen doe je de leukste koopjes ook op marktplaats en ebay).

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: