Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 12:27:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: overslag van jaartallen  (gelezen 1659 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 30 Mei 2008 - 11:08:08 »

Beste leden,

Heel vaak zie je in diverse catalogen dat er varianten van munten bestaan met een overslag van het jaartal....
Voorbeelden zijn er met massa's, zeker in de Belgische munten, en ook in de munten van Belgisch Congo.

Vraag 1 : waarom wordt/werd dit eigenlijk gedaan ?
Vraag 2 : wordt/werd dit in alle landen toegepast ?
Vraag 3 : Hoe deed men dit ? Met een ministempel met enkel het jaartal, of werd heel de munt overgeslagen ?
Vraag 4 : Is dit makkelijk herkenbaar ? Ik heb nog nooit zo'n munt in handen gehad, denk ik tenminste....mij lijken sommigen overslagen toch nauwelijks zichtbaar.....zoals een 1928 over 1920 over een 1908 over 1906.....
Ik heb een muntje Belgisch Congo op het oog van 1887, welke als variant ook bestaat in 1887/1888 (en deze variant komt zo vaak voor dat hiervan de waarde een stuk minder is als de originele munt) 1888 over 1887, zelfs na sterke uitvergroting zie ik geen sporen van een overslag, maar ben ik daarmee zeker ?

Een hoop vragen, maar ik zou hier gewoon graag het fijne van weten....

Bedankt op voorhand voor de vele reacties...

Frank
Eurootje
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Mei 2008 - 04:48:43 »

Het toepassen van een overslag gaat al terug van in de Romeinse tijd. Dit werd toen gedaan omdat er meestal een gebrek was aan bepaalde grondstoffen (vb. zilver), later was dat om kosten en tijd te besparen om een nieuwe stempel aan te maken, doelbewust en dus ook geen misslag.
Veel meer weet ik er ook niet van, er zijn voorbeelden genoeg te vinden op het internet.

Eurootje
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Mei 2008 - 23:53:29 »

Hallo,

Bedankt voor de reactie....
Als ik het goed begrijp werd dus de stempel aangepast naar een nieuw jaartal.
Als dit een beetje goed gedaan wordt, dan lijkt me dit toch haast niet te zien op de munt zelf ?

Iedereen die me hierover iets meer kan vertellen, alvast bedankt..

Frank
eurocoinsfun
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Juni 2008 - 08:33:54 »

Als dit een beetje goed gedaan wordt, dan lijkt me dit toch haast niet te zien op de munt zelf ?
Soms niet, soms wel. Ik heb een paar overslagen, soms zijn ze minder goed te zien. Maar ik heb ze wel allemaal kunnen determineren.
De overslag van 2 cent 1919 Fr (1919 over 1914) vind ik het duidelijkst.
koochie
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Juni 2008 - 17:23:05 »

IK vind mijn 5 fr Leopold II overslag 1868/67 ook niet mis hoor !!!
koochie
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Juni 2008 - 17:31:33 »

Ook deze 1865/55 mag er zijn
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Juni 2008 - 19:38:23 »

Dit is wat men noemt mooie en duidelijke overslagen.
hopelijk niet van Chinese oorsprong  Wink

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Juni 2008 - 23:22:15 »

Bedankt voor alle reacties tot nog toe - heel graag nog meer, is altijd boeiend.

In de Morin van dit jaar lees ik bij de munten Belgisch Congo :

53-variant c : 10 centiem, jaartal 1928 over 1925 over 1924....

Lijkt mij echt microscoopwerk om dit te zien, vooral omdat het eindjaartal 1928 betreft....reuzebenieuwd of er hiervan iemand ééntje in zijn bezit heeft, en mij daarvan een can of duidelijke foto kan bezorgen.

Frank
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Juni 2008 - 21:54:56 »

Ik heb een muntje Belgisch Congo op het oog van 1887, welke als variant ook bestaat in 1887/1888 (en deze variant komt zo vaak voor dat hiervan de waarde een stuk minder is als de originele munt) 1888 over 1887, zelfs na sterke uitvergroting zie ik geen sporen van een overslag, maar ben ik daarmee zeker ?

Hierbij foto's van beide varianten. De zuivere 1888 is idd stukken zeldzamer dan de overslag (wat eigelijk beter bijgewerkte stempel zou heten, want heeft met een slag helemaal niets te maken, maar alles met het hersnijden van een oude stempel)

Mvg,

Misslagske

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 05 Juni 2008 - 10:56:43 »

Schitterende scan en info "misslagske" - bedankt.

Blijkt nu idd dat ik de "minder zeldzame" overslag gekocht heb via E-bay - maar goed, voor 8 Euro in een kwaliteit tussen z.fr; en Pr is dat nog geen drama.
De verkoper heeft dit vermoed ik ook niet geweten, ik ga er geen problemen over maken - de prijs is nog niet zo overdreven.

Heeft niemand die 53-c in zijn bezit ? ben echt benieuwd of en hoe je dit kan zien....1928 over 1925 over 1924......lijkt me echt bijna onmogelijk te zien.....

Uitdaging voor onze forumleden......wie heeft dit muntje, of heeft er tenminste een goeie duidelijke scan van....

Ciao
misslagske
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 05 Juni 2008 - 13:30:19 »

Ik heb die zelf ook nog niet gezien, maar ik ben nog niet zo lang met Congo bezig. Het lijkt me wel een interessant stuk en lijkt me ook meer waard dan de andere varianten. Ikzelf zou toch stukken meer over hebben voor zo'n duidelijk triple.

Mvg,

Misslagske

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 05 Juni 2008 - 14:05:16 »

Voor een duidelijke triple uiteraard....maar dat is nou net de vraag hé.....is het duidelijk...is het zelfs te zien ?
Of is dit een gegeven dat vanuit de toenmalige productie komt, maar blijft er op de munt haast geen spoor meer van te zien. Ik neem aan dat indertijd deze graveurs gewoon noteerden wat ze precies uitgericht hebben met welke stempels en dat die gegevens ook bekend gemaakt zijn aan de personen die zulke catalogi samenstellen, maar of zulke munten werkelijk nu ook herkenbaar of opspoorbaar zijn lijkt mij wel een interessante vraag.

Wel leuk te horen dat je net met Belgisch Congo begonnen bent, ik dus ook. Omdat ik van een collega een blikken doos kreeg met oudere belgische munten en daar een grote zilveren olifant stuk in tegenkwam (50 frank zilver Congo) ben ik op zoek gegaan naar die munten, en ik vind ze super interessant, een mooi verzamelgebied dat theoretisch ook compleet te maken is met "normale" middelen.

Indien je wat interessante dubbels moest hebben die je voor een prijsje wil of kan wegdoen, dan laat je me maar even een seintje.....ikzelf heb eigenlijk nog zogoed als niets, buiten dan die ene 5 cent, die ik blijkbaar dus wat te duur betaald heb wegens dus toch een combi 87/88....zoals gezegd, 8 Euro, ik ga de verkoper er niet voor terechtstellen hoor  Grin....zal wel te goeder trouw geweest zijn.

Txs voor alle verdere info...

Ciao,

Frank
misslagske
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 05 Juni 2008 - 17:49:42 »

In de munt werd niet genoteerd dat ze stempels hersneden. Zo goed georganiseerd was het ook weer niet. Alle hersneden datums die in de cataloog te vinden zijn, zijn van ontcijferingen door verzamelaars. Daardoor komt het ook voor dat sommige helemaal niet bestaan en toch in de cataloog zijn beland. Om maar één voorbeeld te geven, zou ik willen wijzen naar de 25 cent 1926 vlaams over de 1923. De franse is zeer makkelijk te vinden, maar de vlaamse, is naar mijn mening onbestaand.

Ik heb alleen wat van die koperstukken, maar niets van kopernikkel. Mochten er daarvan zijn dat je nog zoekt, dan kan ik altijd wel eens een kijkje nemen in m'n mappen.

Mvg,

Misslagske

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: