Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 12:14:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zilver  (gelezen 4177 keer)
stefan-37
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 19 Mei 2008 - 21:15:49 »

hi

licht vervuild zilver maak ik schoon met wat maagzout werkt prima.even mee over de munt wrijven en je ziet al resultaat.
Munthunter
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Mei 2008 - 13:19:40 »

Hallo Stefan,

Werkt inderdaad goed maar je moet wel de munt hierna goed naspoelen met water (neutraliseren) anders blijft het 'zout' (het is niet hetzelfde zout als dat wij kennen als tafelzout) inwerken op de munt en bijt het er zelfs in.
Dit geld overigens voor alle reinigingsmethoden, altijd goed neutraliseren!

Zilver kun je ook goed in een water/citroenzuur-badje leggen, Het vuil laat zo makkelijk los. Met wat maagzout (ook wel zuiveringszout genoemd) te koop bij de betere drogist haal je het laatste beetje aanslag er makkelijk af.
Na een reiniging met citroenzuur (korrels of gewoon sap), altijd neutraliseren met een loog (bijvoorbeeld soda) daarna met (gedistileerd) water de munt goed naspoelen.

Gr. Jeroen
stefan-37
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Mei 2008 - 19:48:18 »

hi Jeroen

tuurlijk altijd goed naspoelen/neutraliseren ,maar ik dacht dat weet wel iedereen ?hoop ik !!! Grin

net als bij citroenzuur en andere schoonmaak middelen .

mvg Stefan
eurocoinsfun
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 22 Mei 2008 - 20:02:57 »

gebruiken
goed naspoelen met water (neutraliseren)
Ik zie dit nogal veel bij reinigingsmethoden dat er geneutraliseerd moet worden, maar dit doe je toch niet met water?
Bij neutraliseren wil je een zure stof omzetten naar een neutale stof met pH=7.
Met water kan je geen zure stof neutraliseren. Alleen maar wegspoelen.
Het kan wel zijn dat numismaten deze term (neutraliseren met water) wel gebruiken, maar chemisch gezien is dit niet correct denk ik.
Na een reiniging met citroenzuur (korrels of gewoon sap), altijd neutraliseren met een loog (bijvoorbeeld soda) daarna met (gedistileerd) water de munt goed naspoelen.
dit is wel beter gezegd  Wink
een zuur neutraliseer je met een base zoals NaOH.
joetje
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Mei 2008 - 20:15:47 »

Zou dit wat zijn.

http://link.marktplaats.nl/170713404
lelystad
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Mei 2008 - 21:00:39 »

nee dit is niet veel bijzonders
gevuld met water brengt het niets met citroensap of soda wel iets
heb er zelf ooit een gekocht bij de blokker voor 2,50 euro
deze persoon heeft er toen waarschijnlijk ook een stel gekocht en probeert wat te verdienen
groeten enrico
Munthunter
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Mei 2008 - 13:52:15 »

@Eurocoinsfun,
Inderdaad is het wat onduidelijk. Moet er wel bijzeggen dat ik niet zo'n scheikundige ben. Inderdaad neutraliseer je niets met water. Ik weet dat je een zuur met een loog (bijvoorbeeld soda) neutraliseerd en andersom een loog met een zuur. En dan houdt het voor mij wel op.

@Joetje,
Ik heb er wel 1 maar €2,50 is wel heel erg weinig Huh. Heb ze ook nog nooit gezien bij de Blokker. Ben er ooit stad en land voor afgegaan en heb er een via een pedicure groothandel gekocht (€35,00) Ik ben er zeer tevreden over. Met name omdat ik ook met een metaaldetector zoek. De zaken die ik daarmee vind krijg ik vaak mooi schoon met de ultrasoonreiniger. Ook munten (bijvoorbeeld centen) hebben vaak een viezige koeklaag in de randen. Deze borrelen er goed af in de ultrasoonreiniger terwijl de munt niet glimmend schoon wordt. Echer ben ik het wel met Enrico eens dat het voor 'normale' munten (lees, die niet uit de grond komen) niet echt de moeite waard om ze hierin schoon te maken. Deze krijg je op andere, makkelijkere wijzen ook goed schoon. Voor deze munten, op de centen na dan, gebruik ik hem nooit.

Gr. Jeroen
lelystad
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Mei 2008 - 22:18:14 »

dan had ik toen echt een koopje Grin
zal wel een verschil in kwaliteit zijn
ik gebruik hem bijna nooit
ik heb hem uitgeprobeert met wat euro's en zilvergeld en geen bodemvondsten
brengt alleen een hoop herrie

groeten enrico
Pagina's: [1]   Omhoog