Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 12:10:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 5 FR leopold II in lood  (gelezen 869 keer)
yuriravi
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Whaw !

« Gepost op: 18 Mei 2008 - 13:25:25 »

hallo forumleden,

Onlangs heb ik een loden 5FR van Leo II 1870 kunnen kopen. Normaal hoort dit niet tot mijn hoofdinteresse, maar mijn vader zaliger had toen ik nog jong was (jaren 50) een koekjesdoos met een grote varieteit van munten met zo'n munt. Deze doos is helaas verloren gegaan, maar uit nostalgische overweging heb ik mij deze munt toch aangeschaft.
Het feit dat ik een gelijkaardig exemplaar terug tegenkom wekt mijn aandacht om hierover meer te weten te komen. Is er iemand die hierover wat meer weet, of een exemplaar in zijn bezit heeft.
De munt is even groot als het origineel, heeft dezelfde gravure . Ook het randschrift is aanwezig, maar is van lood.
mvg
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Mei 2008 - 23:07:42 »

Wel, van de 5 frank stukken bestaan zeer veel eigentijdse vervalsingen. Van 1870 heb ik er ook één, waarvan je de foto hieronder kan zien. De mijne is wel zeer slecht gemaakt, en zal dus gebruikt zijn geweest toen het al heel laat op de avond was Smiley

Hoe gedetailleerd is uw stuk? Misschien is het wel een proefslag, want die zijn ook wel bekend. Vooral het feit dat het randschrift in orde is, kan in die richting wijzen. Ik heb daarentegen al valse gezien die ook een perfect randschrift hebben, dus eigelijk is het daarmee nog niet zeker.

Mvg,

Misslagske

yuriravi
nieuw lid
**

Whaw !

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Mei 2008 - 22:28:32 »

Hallo misslagske,

mijn exemplaar is inderdaad van een iets betere kwaliteit. De haren komen scherper uit. Maar het is een loden munt en dus van een zacht metaal. De nodige beschadigingen zijn dus aanwezig. Ze is heel zwart, maar lood heeft niet veel tijd nodig opdat de oppervlakte corrodeert.
Het feit dat ik ze van vroeger ken doet mij echter vermoeden dat ze gemaakt moeten zijn ten tijde van Leo II. Ik vermoed ook dat zij in een tamelijke hoeveelheid moeten zijn aangemaakt, daarom heb ik ze op dit forum geplaatst. Ik plaats nog wel een scan.

mvg
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: