Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:52:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: provinciale munten  (gelezen 2754 keer)
Semsoethot
groentje
*

« Gepost op: 24 April 2008 - 20:31:01 »

Beste medemuntologen,
De laatste weken ben ik aan het speuren op diverse plekken naar provinciale munten. Inmiddels heb ik er enkele gekocht, maar ik kan nauwelijks informatie vinden over provinciale munten. Ik heb bijvoorbeeld een dubbele wapenstuiver Zeelandia gekocht uit 1745 in medailleslag, maar is dit nu van zilver? Zo ja welk gehalte? En wat mag dit kosten er van uitgaande dat de kwaliteit goed is d.w.z. weinig slijtage zichtbaar? Uiteraard wil ik hem graag op het forum zetten, maar ik ben ook geïnteresseerd in de algemene informatie dus .......
Gaarne jullie reactie.
Groeten,
Mike (mijn echte naam, ik raak langzamerhand wat in de war van al die schuilnamen).
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 24 April 2008 - 22:12:28 »

Hallo Marc,
In de eerste plaats van harte Cheesy welkom op dit gezellige en informatieve muntenforum.
Informatie over Provinciale munten is volop te vinden, zij het niet alles op één en dezelfde plaats.
Je zou kunnen beginnen met een paar boeken aan te schaffen. Het meest voor de hand liggend zijn:
DE NEDERLANDSE MUNTEN door H.Enno van Gelder, uitgave Het Spectrum. Een zeer informatief boek (geen catalogus) dat de ontwikkeling en de geschiedenis van het geldstelsel in de Nederlanden beschrijft.
CATALOGUS VAN DE NEDERLANDSE MUNTEN 1555-1805, onder redactie van Tom Passon, uitgave Omni-Trading. Een catalogus met prijzen en overigens vrij summiere beschrijvingen van alle munten uit de genoemde periode.

De munt waarover je informatie zoekt: Zeeland dubbele wapenstuiver 1745. Dit munttype werd in de meeste provincies geslagen, echter niet voor de binnenlandse omloop. Ze werden geslagen voor rekening en in opdracht van de VOC voor gebruik in de Aziatische nederzettingen. Deze munten zijn van zilver 583/1000 en wegen 1,62 gram. De cataloguswaarde voor Zeeland 1745 is ZG/4€ Fr/8€ ZF/12€.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
peterpaul31
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Mei 2008 - 13:15:01 »

Beste Rob,

met interesse heb ik je antwoord gelezen. Je schrijft dat de VOC deze dubbele wapenstuivers liet slaan voor circulatie in de Oost. Geldt dit voor alle dubbele wapenstuivers? Hebben deze munten dan niet in de Nederlandse provincies gerouleerd? Waarom hebben ze er dan geen VOC monogram op laten slaan..
Ben hier erg nieuwsgierig naar
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Mei 2008 - 18:01:25 »

@ Mike,
Eind 17e eeuw was er veel minderwaardig zilvergeld geslagen (met name schellingen) en deze haddden de overhand genomen in de binnenlandse geldcirculatie.
Daarom werd o.a. bij plakkaat van de Staten-Generaal d.d. 17 maart 1694 een algemeen verbod op de verdere aanmunting van zilveren kleingeld ingesteld.   
De aanmuntingen voor rekening van de VOC vielen niet onder dit verbod omdat deze niet bedoeld waren voor de binnenlandse geldomloop.
Alle dubbele wapenstuivers (en scheepjes schellingen) van vóór de genoemde datum zijn dus gewoon Provinciaal geld.
Er was geen enkele noodzaak om op de vanaf 1694 geslagen dubbele stuivers en scheepjes schellingen te voorzien van een VOC monogram. Dat monogram werd uitsluitend gebrukt voor munten waarvan tevens een binnenlands equivalent bestond.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
peterpaul31
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 05 Mei 2008 - 02:06:28 »

Ontzettend bedankt voor je antwoord Rob!
Dit is nu echt informatie die ik door lid te worden van dit forum hoopte te vergaren.

groeten,
Peter Paul
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Mei 2008 - 07:49:38 »

De maatregel van 1694 om een verdere toename van het zilveren kleingeld te voorkomen is effectief gebleken. Gedurende de gehele 18e eeuw bleek de al omlopende hoeveelheid klein zilvergeld toereikend. Slechts een enkele maal bleek een kleine aanvulling noodzakelijk. In 1738 en nogmaals in 1763 werd daarom toestemming verleend om bezemstuivertjes te slaan. Per provincie werd een maximum aantal vastgesteld dat niet mocht worden overschreden.
Rob Kooy 

Munthunter
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 05 Mei 2008 - 12:41:50 »

Hallo Mike, en de rest...

Ik heb een tijdje terug een Muntalmanak 2006 gekocht van het NVMH, behorende bij het handboek van de Nederlandse Provinciale Muntslag 1573-1806 (1ste editie) "van de voormalige Provincies, steden en heerlijkheden alsmede de gouden, zilveren en koperen afslagen" Deel 1. Holland, West Friesland, Zeeland en Utrecht.

Zo meer staat er niet op de kaft. Het is een prettig boekje, gelijk qua afmeting als de gewone almanak van het Nederlandse geld.

Van vele munten worden afbeeldingen en prijsindicaties gegeven, wat voor mij erg prettig is gezien ik dan de waarde van de munt, als beginnend verzamelaar, wat makkelijker kan achterhalen. Moet wel zeggen dat de prijzen soms er hoog lijken. De waardes zijn opgesplitst in F, ZF en P.

Op de site van de NVMH kun je een klein PDF-je vinden welke verwijst naar deze twee boekwerken, zie de link hieronder:
http://www.nvmh.nl/Affiche%20A3%20fc.pdf

Jammer genoeg kan ik geen vervolg delen vinden (deel 2.) van bijvoorbeeld Overijssel, Groningen en Ommelanden, Friesland, etc. Zijn ze hier nog mee bezig???

In ieder geval bevalt mij dit boekwerk goed, maar moet ik wel bekennen dat ik het handboek zelf niet heb...

Gr. Jeroen Smiley

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Mei 2008 - 14:18:29 »

Jammer genoeg kan ik geen vervolg delen vinden (deel 2.) van bijvoorbeeld Overijssel, Groningen en Ommelanden, Friesland, etc. Zijn ze hier nog mee bezig???

In ieder geval bevalt mij dit boekwerk goed, maar moet ik wel bekennen dat ik het handboek zelf niet heb...
@ Jeroen,
Het handboek is het belangrijkste (en omvangrijkste) deel van het werk. De daarin verzamelde informatie is zeer uitgebreid. Daarom heeft men ervoor gekozen on de prijzen in een afzonderlijke Muntalmanak onder te brengen, zodat alléén dat deel van tijd tot tijd (wanneer prijswijzigingen daartoe aanleiding geven) herdrukt behoeft te worden terwijl het handboek vele jaren mee kan.
Een tweede deel (Gelderland, Friesland, Overijssel, Groningen en Ommelanden) is nog altijd in voorbereiding. Uiteraard komt de bijbehorende Muntalmanak met prijzen pas beschikbaar wanneer ook het tweede deel van het handboek klaar is.
Rob Kooy

Munthunter
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Mei 2008 - 14:59:22 »

@Rob

Tsja dat dacht ik al Rob, dat het handboek het belangrijkste was. Zal ik hem binnenkort eens bestellen, zodat ik niet alleen maar losse onderdelen heb Wink

Moet wel zeggen dat ik alleen de almanak al erg makkelijk vind en hem dan ook regelmatig gebruik.

Gr. Jeroen
Munthunter
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Mei 2008 - 21:19:47 »

@Rob,

Is het al bekend wanneer het tweede deel gereed is? Koop ik direct ook het handboek en het nieuwe deel.
Werk jij eigenlijk ook mee aan de tot stand koming van deze almanak?

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Mei 2008 - 22:35:43 »

Is het al bekend wanneer het tweede deel gereed is? Koop ik direct ook het handboek en het nieuwe deel.
Werk jij eigenlijk ook mee aan de tot stand koming van deze almanak?
@ Jeroen,
Nee, aan de totstandkoming van de Almanak provinciale munten werk ik niet mee.
Ook weet ik niet wanneer het tweede deel gereed zal zijn. De voorbereiding van het eerste deel vergde meerdere jaren. Wellicht kan het secretariaat van de NVMH je meer vertellen over de planning van het tweede deel.
Rob Kooy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: