Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:34:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verzamelalbums (Beatrix)guldens  (gelezen 1449 keer)
Mr Proper
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 31 Maart 2008 - 17:21:27 »

Ik zit nu al een tijdje te twijfelen hoe ik mijn Nederlandse guldens van 1982 tot 2001 zal opbergen. Ik zat er eerst aan te denken om gewoon een leeg album te kopen en vervolgens alle denominaties op één blad te doen. Voor de f0,05 t/m f2,50 komt dit heel mooi uit, maar voor de f5, f10 en f50 iets minder.

Nu ben ik al eens gaan rondzoeken op internet of er zogenaamde voordrukalbums bestaan en ik vond de albums van Hartberger en Importa er wel netjes uitzien. Ik vraag me dan alleen af welke indeling er voor de munten gebruikt is, want dat kan ik van de plaatjes niet echt afleiden. Ook vraag ik me af of dan ook alle munten vertegenwoordigd zijn (dus herdenkingsmunten) en er eventueel ruimte is voor de penningen geleverd bij de provinciesets. Dus heeft er iemand bijvoorbeeld een afbeelding van een voorgedrukt schutblad? En welk systeem gebruiken jullie om de Nederlandse guldens te bewaren?

Verder wil ik in een later stadium ook de guldens van voor 1982 gaan verzamelen. Zijn er tips om een uitgebreide guldenverzameling er zo verzorgd mogelijk uit te laten zien?

En nog een laatste vraag: Welke maat van munthouders is het best te gebruiken voor de guldens?

Alvast bedankt.

Groeten,
Mr. Proper
« Laatste verandering: 31 Maart 2008 - 17:28:10 door Mr Proper » Gelogd

Euro en guldenverzamelaar. Inmiddels 474 euromunten uit 18 eurolanden.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2008 - 17:31:02 »

Mr. Proper,

Ik heb 2 luxe Importa albums van De Nederlandse Munt met het goudkleurige wapen op de kaft. Eentje is voor Juliana en de andere voor Beatrix. In deze albums zitten zwarte bladen met voor ieder vakje uitgebreide informatie per munt betreffende materiaal, muntmeesterteken en oplage. Deze witte tekst op zwarte bladen ziet er mijns inziens gelikt uit.
Verdeling is ongeveer 3 jaren per blad. Het loopt vanaf het eerste blad gewoon door. Dus jaartal 5 cent, 10 cent, 25 cent, 1 gulden, rijksdaalder, 5 gulden, jaartal, 5 cent enz.
Goedkoop zijn de albums niet, maar het ziet er wel heel verzorgd uit. En eigenlijk zouden deze twee gemakkelijk in 1 album opgeborgen kunnen worden...

» AlexanderB «
N. Buijs
Volledig lid

Magna Frisia

« Antwoord #2 Gepost op: 04 April 2008 - 09:31:51 »

Ik heb laatst alle Hartberger verzamelmappen Koninkrijk Koning Willem I t/m Koningin Beatrix gekocht plus het overzeese album, allen voorzien van een bijbehorende hoes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_Heinsius
Muntenverzamelaar van Nederland (Koninkrijk), Suriname en de Nederlandse Antillen.
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #3 Gepost op: 06 April 2008 - 10:44:59 »

Ik heb laatst alle Hartberger verzamelmappen Koninkrijk Koning Willem I t/m Koningin Beatrix gekocht plus het overzeese album, allen voorzien van een bijbehorende hoes.
zozo je bent wat van plan:P. Ik moet nog even deel 2 van wilhelmina kopen en juliana, dan vindt ik het wel weer even mooi. HEt eerste deel van Wilhelmina heb ik trouwens gekregen van handelaar!

Koningkrijk verzamelaar!
Mr Proper
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 08 April 2008 - 17:27:17 »

Ik heb inmiddels een eigen systeem in elkaar gerommeld. Op de eerste bladzijde staan de twee munten uit de inhuldigingsset van 1980. Twee munten voor een heel blad is wel wat ruimteverspilling, maar dat los ik later wel op. Vervolgens staan alle stuivers, dubbeltjes, kwartjes, guldens, rijksdaalders en vijfjes elk op een eigen blad met. Dat komt bijna heel mooi uit. Alleen het voetbalvijfje en de platgereden bloemkool kunnen er dan niet op. Die komen op een apart blad met alle penningen die bij de FDC sets zaten (een beetje zonde om die penningen weg te gooien). Verder is er dan nog een bladzijde gereseerveerd voor alle 10 en 50 gulden munten. En zo passen ze er allemaal in volgens mij en ik vind het er best mooi uitzien zo.

Euro en guldenverzamelaar. Inmiddels 474 euromunten uit 18 eurolanden.
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Juli 2008 - 11:20:13 »

Ik heb voor de beatrixguldens een hartberger.
Nadelig vind ik persoonlijk hier aan (ik had te snel gekocht) dat je hier een minder mooi overzicht hebt als bij de euro-munten: op sommige bladen staan munten van verschillende jaartallen praktisch door elkaar. ook hebben ze hier nog apparte plekken gereserveerd voor de 10 en 50 gulden munten. dit kan nadelig zijn (als je deze juist niet spaart), maar ook erg voordelig zijn, als je ze dus juist wél spaart.

de julianamap ga ik vandaag aanschaffen, moet nog even kijken of het een hartberger of importa wordt.

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: