Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:34:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Belgisch Congo  (gelezen 1000 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 30 Maart 2008 - 23:06:28 »

Gegroet,

Ik ben vooral Euromunten-verzamelaar, en heb interesse in de Belgische munten.
Nu kwam ik laatst een deel munten tegen van Belgisch Congo....hiermee heb ik totaal geen ervaring..

Heeft er iemand een interessante website of eventueel een tip over verkrijgbare catalogi van deze munten ?

Bedankt voor de reacties alvast,

Frank
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Maart 2008 - 23:14:31 »

De laatste Morin heeft de Congo stukken erin nu. Dus dat is de makkelijkste manier, denk ik. In Krause staan ze ook allemaal, dus mocht je nog meer zin hebben om uit te breiden, dan is dat natuurlijk ook een optie.

Groet,

Misslagske

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Maart 2008 - 23:16:37 »

Bedankt,

Ik heb de Morin 2006 hier, dus zal ik even een nieuwe moeten aanschaffen.

Bedankt voor de tip.

Frank
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 02 April 2008 - 11:15:44 »

Na het bekijken van de momentele aanbiedingen op veilingsites zoals E-bay....heb ik gezien dat er ook van dit verzamelgebied toch enkele munten zijn die een serieuze waarde halen.

Voorbeeldje is de 5 frank 1887-1891-1894 (Congo Vrijstaat) - hiervoor zie ik toch prijzen ruim boven de 300 Euro.

Vermits ik van deze munten totaal nog niets afweet, zou ik graag volgende vraag in het forum willen loslaten :

Werden van deze munten al eerdere meldingen gemaakt ivm vervalsingen ?
Zijn er vervalsingen bekend ? Indien ja, bepaalde kenmerken waarop men moet letten bij aanschaf van deze categorie munten ?

Uiteraard ben ik niet van zin deze "duurdere" munten aan te schaffen alvorens me er verder in te verdiepen, maar dit is even een algemene vraag, waar verschillende mensen onder jullie zeker al één en ander over kunnen vertellen.

Bedankt alvast voor alle mogelijke reacties,

Frank

misslagske
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 02 April 2008 - 18:47:35 »

Deze zijn voorlopig nog niet echt vals te vinden. Ik ben de 1887 nog maar 1 keer tegengekomen, en die was zeer makkelijk te herkennen.

Ik denk dat het eerder een zaak zal zijn van deze stukken te vinden, want ik heb er nog maar een handvol gezien. Je zal dus een tijdje zoet zijn met deze nieuwe regio Smiley

Groeten,

Misslagske

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 02 April 2008 - 21:00:32 »

Bedankt voor de info - dus in deze regio hoef ik niet echt angst te hebben voor vervalsingen, das al goed nieuws...

Je vindt deze munten inderdaad niet zo makkelijk, maar dat is "part of the fun" he....

Ze zijn best leuk, en vertellen toch een heel apart deel van onze Belgische geschiedenis, niet echt een deel om steeds fier over te zijn, maar goed.....dat is weer wat anders....

Verder valt mij op dat de waarde van de munten nog niet echt zo hoog en ongrijpbaar zijn, dat het best moet kunnen lukken ze ooit een keer volledig te krijgen (buiten misschien hier of daar weer een zéér uitzonderlijke variant), maar daar lig ik niet echt van wakker.

Nu, om heel eerlijk te zijn, op de foto zou ik zelfs deze munt momenteel niet kunnen herkennen als vervalsing, omdat ik ze nog nooit in mijn handen gehad heb....(buiten dan dat gaatje erin, wat de munt sowieso al waardeloos maakt)

Bedankt in elk geval voor alle mogelijk info.

Frank
misslagske
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 02 April 2008 - 21:49:15 »

Wel, als je vergelijkt met dit stuk, dan zie je meteen dat een echt stuk veel meer detail vertoond, en het hoofd eigelijk identiek is aan de 5 frank stukken van België.

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280212380084

Groet,

Misslagske

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: