Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:28:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vreemde eend in de bijt of een vervalsing of eerder een grap???  (gelezen 803 keer)
boedhatje
groentje
*

Geslacht: Man

Een cent met een gat, geeft altijd wat.

« Gepost op: 26 Maart 2008 - 14:04:38 »

Beste collega-verzamelaars,

Ik heb deze gevonden maandag op een ruilbeurs tss een hoop grabbelmunten! Hij sprong meteen in het oog! zou hij waarde hebben of niet!
Is dit een vervalsing of eerder een slag voor aan een kettingetje te hangen??? of toch echt???

Het is 25 cent uit 1916 Frans-Nederlands duitse bezetting.

Kwaliteit is nog eerder redelijke staat.

Speciaal er aan is dat hij in het midden een gaatje geeft. En deze lijkt sterk op het gaatje van 5cent uit 1938-1940. Ze hebben dan ook dezelfde afmetingen (2,5mm)! Toeval of grap? uniek of waardeloos???

bij deze plaats ik ook een scan

alvast bedankt voor jullie hulp

Men weet niet hoe vreemd een dubbeltje rollen kan.
E=mc²
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Maart 2008 - 19:27:48 »

qua vergelijking zal je al een stap verder zijn als je de diameter van de munt eerst opgeeft.
aan een diameter van een middengat (sorry) heb je niet veel, ik twijfel dan ook niet aan uw meting maar tussen 2,5 en 3 mm zit er niet echt veel.

misschien zie je zelf aan het soort metaal al een uitweg. 25 cent 1916 is zuiver zink, de munten naar waar u verwijst zijn type maillechort toch een verschil (640 Cu / 200 Zn / 160 Ni)

waardoor ik mijn eerste gedacht volg "gewoon zelf een gat geboord om als rondeel gebruikt te worden,
wachten op andere reacties wat zei er van denken

grtz

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
boedhatje
groentje
*

Een cent met een gat, geeft altijd wat.

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Maart 2008 - 20:03:22 »

ja, daarom had ik dus ook mijn twijfels! Vooral omdat de midden-diameter juist overeenkomt met een munt in een totaal andere waarde en dan nog 15 jaar later werd gemaakt. Daarom ook mijn twijfels. Als je goed kijkt geeft hij langs beide zijden een opstaandende rand zoals je alleen ziet bij muntslagen van België zoals 5cent, 10cent, 25cent, ... . Boren lijkt me hier niet gebeurt. Ik ben metaalbewerker en zie dan ook dat deze niet is geboord mss geslagen door iemand met kennis. Of ...!  Huh Huh Huh

Men weet niet hoe vreemd een dubbeltje rollen kan.
E=mc²
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: