Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:24:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verschillen bij Luxemburg 2€ CC 2004  (gelezen 1936 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Gepost op: 25 Maart 2008 - 13:40:46 »

Voor sommige verzamelaars zal dit "oud nieuws" zijn, maar voorzover ik kon nagaan is er op dit muntenforum nog niet eerder melding van gemaakt.
De Luxemburgse 2 € CC (die met de grote letter H) bestaat in 2 verschillende uitvoeringen.
De kroon en de letter H zijn opgebouwd uit allemaal kleine lettertjes H.
Bij de losse munten en de munten uit de Proofsets wijzen die kleine lettertjes H allemaal schuin naar links.
Bij de munten uit de BU-sets en in de coincards wijzen die kleine lettertjes H allemaal schuin naar rechts.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
eurocoinsfun
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Maart 2008 - 13:54:52 »

Wat ik ook op de foto's opmerk: de H van de sets ligt lager dan die in omloop zijn.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Maart 2008 - 14:25:25 »

@ Eurocoinsfun,
Dat klopt helemaal! Ik had dat er ook bij moeten vermelden, maar was dat helaas vergeten.
Goed dat jij er nog even op wijst! Cheesy
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Maart 2008 - 14:36:38 »

Grin
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 07:20:03 door M. » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Maart 2008 - 14:57:13 »

Lekker, weer een variant erbij, hoe is dit dan nu weer mogelijk?
@ Mikkey,
Blijkbaar heeft er tot nu toe nog niemand melding van gemaakt, voorzover het al veel eerder ontdekt was. Undecided
Beroerder is dat er van de munten met de "lage H" niet meer dan 50.000 stuks bestaan (10.000 coincards en 40.000 BU-sets).
De prijzen daarvan zouden wel eens aardig op kunnen gaan lopen nu het verschil eenmaal bekend is. Wink
Rob Kooy

llinde
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Maart 2008 - 15:57:18 »

Op een Duits muntenforum heeft dit verhaal al in 2004 gestaan, het was dus wel terdege eerder ontdekt.
Grappig is dat het een paar maanden geleden weer herontdekt is en dat het toen plotseling een run op de coincards opleverde die toen in prijs omhoogschoten omdat toen de mening heerste dat alleen in de coincards deze afwijkende munten zaten.
Ik heb toen gekeken hoe de munten in de BU sets eruitzagen en dat bleek gelijk aan die in de coincards, wat ook niet zo verwonderlijk was omdat het in beide gevallen om BU munten gaat.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Maart 2008 - 16:27:22 »

@ Luit,
Ik veronderstelde al dat dit bij sommige verzamelaars al eerder bekend was, maar nu het onderwerp afgelopen weekend weer opdook op een Duits muntenforum besloot ik het ook maar eens op dit forum te melden omdat lang niet al onze leden tevens de Duitse muntenfora bezoeken en het op dit muntenforum nog nooit was gemeld.
Rob Kooy

llinde
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Maart 2008 - 17:02:17 »

En wat je je nu ook kunt afvragen is hoe de dit jaar opnieuw uit te geven proofmunten er uit gaan zien, de oorspronkelijke proofmunten waren gelijk aan de ongecirculeerde munten.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Mr Proper
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 30 Maart 2008 - 17:06:41 »

Om heel eerlijk te zijn kan ik het me gewoon niet voorstellen dat er nu een enorme run zal zijn op de BU-munten van de 2 euro CC waar er toch wel zo'n 50000 van zijn gemaakt.

Hoeveel varianten moet je dan wel niet sparen om een keer een enkele munt compleet te hebben (denkt aan positie A/B, oude/nieuwe waardezijden, muntmeestertekens, e.d.).
« Laatste verandering: 30 Maart 2008 - 17:09:33 door Mr Proper » Gelogd

Euro en guldenverzamelaar. Inmiddels 474 euromunten uit 18 eurolanden.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 30 Maart 2008 - 20:40:47 »

@ MrProper,
Positie A/B zijn alvast geen varianten, dit is het gevolg van het feit dat de rondellen vooraf gerand worden voordat de munt wordt geslagen. Buiten België is er ook vrijwel niemand die dit onderscheid maakt.
Oude/nieuwe waardezijden zijn ook geen varianten, het zijn verschillende munttypen (op enkele uitzonderingen na; waar een deel van de oplage abusievelijk van de verkeerde waardezijde werd voorzien).
Verschillende muntmeesterstekens zijn geen enkel probleem omdat er per jaartal tot dusver nog nooit méér dan één muntmeesterteken in een en hetzelfde jaar werd gebruikt; verschillende jaartallen worden door vele verzamelaars verzameld.
Er bestaan wel de nodige échte varianten en daarvan heb ik er ook ettelijke, maar die zijn niet inbegrepen in mijn totaaltelling onderaan deze posting.
Rob Kooy

Mr Proper
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 31 Maart 2008 - 11:50:38 »

Mijn post doelde eigenlijk meer op o.a. de finse 2 euro van 2006, de duitse CC van 2008, de 1 euro monaco 2007, de naslagen van de Luxemburgse 2 euro's CC, de 1 cent België 1999, en vast nog wel meer.

Euro en guldenverzamelaar. Inmiddels 474 euromunten uit 18 eurolanden.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 31 Maart 2008 - 12:21:22 »

Mijn post doelde eigenlijk meer op o.a. de finse 2 euro van 2006, de duitse CC van 2008, de 1 euro monaco 2007, de naslagen van de Luxemburgse 2 euro's CC, de 1 cent België 1999, en vast nog wel meer.
@ Mr.Proper,
De Finse 2 euro 2006 met nieuwe Europese zijde, de Duitse 2 euro CC 2008F, en de 20 cent 2007F met de oude Europese zijden zijn hybride munten (= munten met een niet bij elkaar behorende voor- en keerzijde).
De 1 euro Monaco zonder de merktekens van Pessac is een variant, evenals er van de Belgische 1 cent 1999 twee varianten bestaan.
Wat de naslagen van de Luxemburgse 2 euro's CC betreft is het nog even afwachten hoe die er uiteindelijk uit zullen gaan zien.
Mijn punt is: Een verzameling euromunten mag "compleet" worden genoemd wanneer daarin alle verschillende typen en jaartallen zijn opgenomen (de hoofdnummers uit de catalogus); dus zonder allerlei hybride's, varianten, en naslagen. En ook zonder alle mogelijke misslagen, stempeldraaiingen, en stempelbreuken.
Uiteraard kan en mag men die allemaal er gerust ook erbij verzamelen (dat doe ik zelf ook), maar het totale aantal verschillende euromunten wordt daardoor niet groter, dat blijft precies hetzelfde.
Rob Kooy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: