Mijn post doelde eigenlijk meer op o.a. de finse 2 euro van 2006, de duitse CC van 2008, de 1 euro monaco 2007, de naslagen van de Luxemburgse 2 euro's CC, de 1 cent België 1999, en vast nog wel meer.
@ Mr.Proper,
De Finse 2 euro 2006 met nieuwe Europese zijde, de Duitse 2 euro CC 2008F, en de 20 cent 2007F met de oude Europese zijden zijn hybride munten (= munten met een niet bij elkaar behorende voor- en keerzijde).
De 1 euro Monaco zonder de merktekens van Pessac is een variant, evenals er van de Belgische 1 cent 1999 twee varianten bestaan.
Wat de naslagen van de Luxemburgse 2 euro's CC betreft is het nog even afwachten hoe die er uiteindelijk uit zullen gaan zien.
Mijn punt is: Een verzameling euromunten mag "compleet" worden genoemd wanneer daarin alle verschillende typen en jaartallen zijn opgenomen (de hoofdnummers uit de catalogus); dus zonder allerlei hybride's, varianten, en naslagen. En ook zonder alle mogelijke misslagen, stempeldraaiingen, en stempelbreuken.
Uiteraard kan en mag men die allemaal er gerust ook erbij verzamelen (dat doe ik zelf ook), maar het totale aantal verschillende euromunten wordt daardoor niet groter, dat blijft precies hetzelfde.
Rob Kooy