Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:17:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: munten op schilderij van Jan Breughel de Jonge  (gelezen 2757 keer)
mallot
groentje
*

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 18 Maart 2008 - 13:42:55 »

Ik wil een jeugdboek schrijven waar historische informatie in verwerkt zit. Het schilderij dathet in het boek een rol zal spelen is een vaas met bloemen van Jan Breughel de Oude. Dit zijn de gegevens van het schilderij : Bouquet in a Clay Vase, 1599-1607
Oil on wood, 51 x 40 cm
Kunsthistorisches Museum, Vienna

Op dat schilderij zijn 3 gouden en één zilveren munt te zien, en ook een ring.
Kan iemand mij meer informatie geven over de munten op het schilderij ? Ik veronderstel dat het munten zijn uit de tijd van Breughel, die hij gekend heeft. Wellicht komen ze uit de streek van Vlaanderen of Nederland.
dj
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2008 - 15:34:25 »

Hallo Mallot Grin

Heb jij een betere afbeelding van de munten?

Heb alleen een klein plaatje gevonden.

Onderop liggen munten Embarrassed

DJ Cool
Pecunia
groentje
*

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2008 - 16:51:24 »

@mallot:
Indien je geen betere afbeeldingen kunt geven, kunnen omschriften en een beschrijving van de munten wellicht wat belletjes doen rinkelen...
Pecunia

Het verzamelen van munten brengt de geschiedenis weer tot leven
Swa
Volledig lid

Geslacht: Man

zoek 16e eeuwse munten van de zuidelijke nederl.

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Maart 2008 - 18:23:24 »

dit is het beste wat ik vond

http://www.humanitiesweb.org/human.php?s=g&p=c&a=p&ID=1112

ik verzamel Belgie en Zuid. Nederl. in de XVI° eeuw
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Maart 2008 - 18:42:05 »

@ Swa,
Inderdaad een veel betere afbeelding! Maar van de munten is nog altijd niet veel te maken. Mallot kan wellicht het beste zijn vraag rechtstreeks stellen aan het Kunsthistorisch Museum in Wenen. Daar zullen ze mogelijk méér weten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
rondomons
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2008 - 22:06:41 »

Het is inderdaad een allemachtig prachtig schilderij, maar ik vraag mij af of hier ook de werkelijkheid is geschilderd. De combinatie van bloemen kunnen namelijk niet in dezelfde tijd gebloeid hebben. Ik zie bijvoorbeeld sneeuwklokjes samen met Iris Germanica, Lelies, Fritelaria Meleagris, Hyacinthen, Muscarie, Narcissen, Tulpen, Pioenen en Ornithogalum. Verder zit er nog iets in wat vermoedelijk een Hemerocalis moet voorstellen en wat ander ongedefinieerde bloemen. Intersant is de knol cyclamen links onder. Deze knollen komen tegenwoordig uit Turkije en het bloei stadium waar ze nu in staan afgebeeld bereiken die pas in december.

Dat deze bloemen met elkaar in een vaas hebben gestaan lijkt mij vrijwel uit gesloten. Sneeuwklokjes bloeien in februari en Hemerocalis in augustus / september.

Ik denk dan ook dat de schilder hier zijn fantasie de vrije loop heeft laten gaan. Het lijkt mij daarom ook niet aannemelijk dat de schilder de afgebeelde munten zo precies heeft willen schilderen dat hier precies aan gegeven kan worden om welke munten het zou gaan.

Groeten,

Rondomons
mallot
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Maart 2008 - 16:23:33 »

Zoals Rondomons als vermeldde, komen de bloemen inderdaad uit een verschillend seizoen en kunnen ze niet zo in een vaas samen gestaan hebben. Maar dat is iets typisch voor Jan Breughel de Oude. Hij schildert prachtige bloemstukken, maar de bloemen komen uit verschillende jaargetijden.
Wat de munten betreft, vermoed ik dat ze uit zijn tijd moeten zijn, dus jaren 1600 - 1700. Breughel leefde jaren lang in Antwerpen, dus ik denk dat de munten ook uit die streek komen. Het voornaamste van het schilderij zijn natuurlijk de bloemen, maar voor mij is het al veel als ik gewoon algemeen informatie zou kunnen krijgen over gouden en zilveren munten uit de streek van Antwerpen rond 1600.

Wie kan er op afgebeeld staan ? Uit welk materiaal werden de munten gemaakt ? Hoe werden de munten geslagen ? Wat is de waarde van 3 gouden en 1 zilveren muntstuk uit die tijd, mocht men deze nu in zijn bezit hebben ? In welke musea (in België of elders in Europa) zijn dergelijke munten ten toon gesteld ?

Als ik op bovenstaande vragen al een antwoord heb, dan ben ik al een heel stuk vooruit geholpen.
Alvast bedankt aan diegenen die tot nu toe al reageerden op mijn vraag.

Mallot
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Maart 2008 - 17:54:44 »

Kijk, zo komen we al een heel stuk verder. Als het gaat om munten die gangbaar waren ten tijde dat Breughel dit schilderij kort na 1600 schilderde (en die hij dus gekend zou hebben) dan zijn de gouden munten waarschijnlijk Albertijnen of Dubbele Albertijnen. Een Albertijn had een waarde van 50 Patards (stuivers) en een Dubbele Albertijn was 100 Patards (100 stuivers, of 5 gulden).
Zilveren munten waren heel wat zwaarder en groter dan gouden munten. Gezien de afmeting van de zilveren munt zal dat dan een Patard (stuiver) zijn geweest. Er waren ook nog diverse munten van geringere waarde in omloop maar die waren toen al van koper.
De munten werden in die tijd nog op de traditionele manier geslagen (zie afbeelding). De huidige waarde van deze munten lijkt me irrelevant omdat dat niets meer te maken heeft met de toenmalige koopkracht.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
mallot
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Maart 2008 - 21:33:32 »

Met de waarde van de munten bedoel ik niet meteen wat de overeenkomstige waarde nu in euro zou zijn. Stel dat je dergelijke munten uit die tijd, en om nu concreet over het schilderij te praten, 3 gouden en 1 zilveren munt, in je bezit zou hebben en iemand wil die van je kopen. Hoeveel zou je dan voor die munten moeten vragen ? Ik vermoed dat zoiets een aardig bedrag kan opleveren, gezien de ouderdom van de munten en de historische waarde.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2008 - 22:19:35 »

@ Mallot,
De ouderdom van de munten is van weinig belang. Heel wat antieke Romeinse munten zijn stukken minder waard dan sommige munten van 50 of 100 jaar geleden.
Wat telt is de zeldzaamheid en de staat van bewaring. Alleen al dit laatste geeft alweer aanleiding tot grote prijsverschillen. Een versleten munt breng vaak niet meer dan 5 of 10% op van de prijs voor een puntgave munt.
Voor de huidige prijzen van de Albertijnen en de Patards zul je even moeten wachten tot een Belg je daarop een antwoord kan geven. Ik ben daarvan niet zo goed op de hoogte.
Rob Kooy

dj
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Maart 2008 - 09:54:04 »

Hallo mallot en Rob,

zie hier een lijstje van de 2 en 1 Albertijn
http://www.muntstukken.be/kataloog_1597.htm

Met een plaatje
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: