Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:13:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Waarde-indicaties  (gelezen 1240 keer)
palama
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 16 Maart 2008 - 19:32:45 »

Allen,

om een idee van de waarde van een munt te hebben, kunnen we gebruik maken van waarderingen voor F - ZF - PR kwaliteit in de literatuur, zoals bijvoorbeeld een Van Keymeulen voor de munten van MTheresia, zij het in oude BEF's. Anderzijds zijn er ook digitale bronnen zoals deze eigenste site (catalogus), belgian-coins enz...

In de mate dat deze waarderingen regelmatig ge-updated worden, vermoed ik dat men zich hierbij baseert op de recent gerealiseerde verkoopprijzen op ebay toestanden, vraag en verkoopprijzen op beurzen en de verkoopprijzen op veilingen (elsen en co).

Mijn vraag is of men bij de indicatie die de veilingen geven, uitgaat van de verkoopprijs met of zonder 18 % opgeld ??
Ben hier benieuwd naar

Groeten en een prettige week
Palama

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Maart 2008 - 19:42:32 »

@ Palama,
De prijzen die onder andere in catalogi worden vermeld zijn hoofdzakelijk de gemiddelde prijzen die door de handel worden gevraagd.
Bij veilingprijzen gaat het om de netto verkoopprijzen. Het opgeld maakt namelijk geen deel uit van de opbrengst voor de verkoper.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Swa
Volledig lid

zoek 16e eeuwse munten van de zuidelijke nederl.

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Maart 2008 - 21:23:19 »

Voor de belgische munten (1830-heden) wordt meestal gebruik gemaakt van de "Morin".
Deze catalogus verschijnt vrijwel jaarlijks met bijgewerkte prijzen.
De gerealiseerde prijzen tijdens verkopingen en veilingen wijken hier natuurlijk van af, men
kan slechts een richtprijs geven.

ik verzamel Belgie en Zuid. Nederl. in de XVI° eeuw
palama
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 22 Maart 2008 - 17:27:31 »

dank voor de reacties

ik begrijp dus dat de richtprijzen eerder uitgaan van de verkoper dan van de koper (enkel relevant bij openbare veilingen)

allen een prettig paasweekend
palama
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: