Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 11:04:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ierland 2007 - 2 Euromunt normaal  (gelezen 1974 keer)
Lauras_dad
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 07 Maart 2008 - 16:31:18 »

Vraagje....

De BU 2007 Ierland is al een hele tijd uit.....verkrijgbaar aan een redelijke prijs...
Volgens het overzicht van RK op www.importa.nl zijn alle 8 munten ook voorzien voor circulatie, aan het merkteken (zonnetje) te zien op deze lijst.
Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken of er aanbiedingen verschijnen voor deze serie, maar dit komt zelden of nooit voor (wel de BU) maar zelden de losse munten.....wel vaak met de 2 Euro VVR ipv de normale.

Vandaag zag ik een aanbieding voor de 2 Euro normaal voor een zéér hoge prijs (uiteraard is dit geen waardemeter vermits men kan vragen wat men wil)....maar het betekent wel dat er schijnbaar toch iets aan de gang is met deze munt...

Waarom zie je hem zo weinig - werden er zo weinig van geslagen misschien (oplage nog onbekend zag ik op de lijst van RK)...

Kan het zijn dat zo'n munt wel voorzien was om in circulatie te komen, maar dat dit uiteindelijk niet gedaan wordt ? Of is het mogelijk dat dit veel later gedaan wordt ?

Ik heb in ieder geval gezien in de circulatielijst van 2007 dat deze munt nog niet opgemerkt werd....maar goed, dat is misschien ook logisch.

Via e-bay aanbiedingen lees je dan dat deze munt helemaal niet geslagen werd voor circulatie, wat dan in strijd zou zijn met de lijst van RK....nu, op dat soort e-bay verkoopspraatjes ga ik al heel lang niet meer verder....

Frank
llinde
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Maart 2008 - 18:14:15 »

Frank,

Dit is nu precies de reden waarom ik in een andere thread al heb gezegd dat je het beste BU sets vroeg kunt kopen als je niet 100% zeker bent dat iets ook circulatie komt.
Voor Ierland 2007 is nog nergens een officiele verklaring of alle 2007 munten voor circulatie gemaakt worden; 2007 is voorbij en dus nemen de kansen af dat alle munten nog uit zullen komen....

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Maart 2008 - 18:20:54 »

@ Luit,
Volgens de meest recente opgave van Bank of Ireland zijn er van de normale 2 euro 2007 tot dusver 4.651.366 stuks geslagen.
Dat kunnen er in de komende tijd nog gemakkelijk méér worden omdat men in Ierland de gewoonte heeft om alle muntstempels van voorgaande jaren gewoon te blijven gebruiken totdat ze compleet versleten zijn.
Het is zeer wel mogelijk dat het overgrote deel van de al geslagen munten van 2 euro met het jaartal 2007 nog niet in omloop is gebracht en dat zou de verklaring kunnen zijn waarom deze munten nog zelden worden aangeboden.
N.B. Hier en daar worden ook al complete Ierse UNC-series 2008 aangeboden. Maar voor een fors hoge prijs; nauwelijks goedkoper dan de BU-set. Dat heeft dezelfde reden: Niet alle geslagen munten worden onmiddellijk in omloop gebracht, soms gaat daar een behoorlijke tijd over heen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Maart 2008 - 18:37:17 »

Rob,

weet je zeker dat het door jouw genoemde aantel echt geldt voor de normale 2 euro?
Andere bronnen, waaronder het toch doorgaans betrouwbare http://www.euro-auflagen.de/ noemen dit aantal voor de Verdrag van Rome munt...

Luit

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Maart 2008 - 21:18:49 »

Weet je zeker dat het door jouw genoemde aantel echt geldt voor de normale 2 euro?
Andere bronnen, waaronder het toch doorgaans betrouwbare http://www.euro-auflagen.de/ noemen dit aantal voor de Verdrag van Rome munt...
@ Luit,
23 januari ontving ik vanuit Ierland een opgave. Daarin is o.a te vinden:
2 euro 2007 4.651.366
2 euro 2007 VvR 4.640.112
Dat zou ook op www.euro-auflagen.de moeten staan. Doorgaans ontvangen Henning Agt en ik dezelfde informatie vrijwel gelijktijdig.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Maart 2008 - 21:39:59 »

Dan loopt Henning deze keer een beetje achter Wink

Het lijkt er dan op dat er alsnog complete UNC series 2007 zullen verschijnen.
Ik denk wel dat door bijvoorbeeld de wisselende verhalen over Portugal 2007 in het afgelopen jaar verzamelaars nu wat minder risico nemen en toch eerder een BU set kopen.
Dat verklaart dan ook bijvoorbeeld de hektiek rondom de Belgische BU. Ook daar is het nog allerminst zeker of er in 2008 een 2 euro uitkomt voor circulatie.
Het is vooral de verkrijgbaarheid van de 2 euro die de prijs van BU sets bepaald, maar er lijken wat merkwaardige prijseffecten op te treden.
Zo wordt een Portugese BU 2007 belachelijk duur vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk BU 2007
Ik weet dat de oplage van de Portugese set ruim de helft kleiner is, maar toch...

Luit

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Maart 2008 - 22:20:31 »

Het lijkt er dan op dat er alsnog complete UNC series 2007 zullen verschijnen.
@ Luit,
Die zijn er immers al? Zij het kennelijk in zeer beperkte aantallen. Onder andere bij onze vriend Hasse. Hij is het ook die als een van de weinigen al Ierse UNC-series 2008 aanbiedt, maar van de vraagprijs sla je steil achterover. Ik verwacht dat de prijzen voor de Ierse UNC-series, zowel 2007 als 2008, in de loop van dit jaar nog wel flink zullen dalen.
Rob Kooy

llinde
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Maart 2008 - 22:52:39 »

Rob,

Die beperkte aantallen komen doordat deze UNC sets tot nu afkomstig zijn uit de setjes zoals die op de coin fair in Dublin zijn uitgegeven.
Zolang de bank nog niet massaal uitlevert blijft de prijs zo hoog dat een UNC set nauwelijks of niet loont t.o.v. de BU set.

Vergelijk die met Luxemburg 2008, waar nu ook alleen nog maar de setjes van 5 x 9 munten voor 45 euro van BCL beschikbaar zijn, pas later volgen sets uit rollen.

Luit

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 07 Maart 2008 - 22:59:34 »

Vergelijk die met Luxemburg 2008, waar nu ook alleen nog maar de setjes van 5 x 9 munten voor 45 euro van BCL beschikbaar zijn, pas later volgen sets uit rollen.
@ Luit,
Mijn Luxemburg 2008 UNC-setje heeft me (inclusief porto) € 9,95 gekost en dat is zeker niet duur in vergelijking met wat de BU-set zal gaan kosten.
Rob Kooy

joetje
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Maart 2008 - 23:00:14 »

Die coin fair Ierland zijn toch eigenlijk ook unc munten.
Ze zitten gewoon in een zakje.
llinde
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 07 Maart 2008 - 23:08:22 »

@joetje

Dat klopt, maar de lage oplage zorgt voor de voorlopig hoge prijzen...

@Rob,

Als die 9.95 voor 9 munten is, dus inclusief de 2 euro Berg, dan is dat een keurige prijs, uitgaande van 45 euro die BCL voor 5 van die UNC setjes rekent, zonder die 2 euro valt het ook nog wel mee overigens.

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Maart 2008 - 23:09:34 »

Die coin fair Ierland zijn toch eigenlijk ook unc munten.
Ze zitten gewoon in een zakje.
Dat klopt inderdaad. Maar waar het om gaat is dat er op dit moment niet meer dan beperkte aantallen beschikbaar zijn zodat de prijs een stuk hoger is dan je voor een UNC-setje zou mogen verwachten.
Zodra ook de normaal voor de circulatie geslagen munten beschikbaar komen zal de prijs nog fors naar beneden gaan.
Rob Kooy

joetje
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 08 Maart 2008 - 00:32:50 »

Dit is wat een verkoper op marktplaats hierover schrijft.

BESTE LEDEN EN VERZAMELAARS 
Ierland Coin Fair Set 2008.   
De set bevat een zakje met alle munten van Ierland 2008, 
De medewerkers van de Ierse Nationale bank informeerden ons dat de munten z.g. "Slow Run" zijn
Dus de munten van deze set zijn van een zeer goede kwaliteit, gelijk aan de munten
uit de BU set.
Het is zo goed als zeker dat de UNC set Ierland 2008 niet uitkomt.

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 08 Maart 2008 - 01:04:18 »

Frank,

Dit is nu precies de reden waarom ik in een andere thread al heb gezegd dat je het beste BU sets vroeg kunt kopen als je niet 100% zeker bent dat iets ook circulatie komt.
Voor Ierland 2007 is nog nergens een officiele verklaring of alle 2007 munten voor circulatie gemaakt worden; 2007 is voorbij en dus nemen de kansen af dat alle munten nog uit zullen komen....

Luit

Dag Luit,

Nog voor je me deze goeie raad gegeven had, had ik die reeds toegepast voor deze set - ik weet ook niet hoe het mogelijk is, maar ik heb em van E-Bay geplukt voor 17.86 Euro, verzending inbegrepen - onwaarschijnlijk goedkoop was dat - soms kun je een keertje geluk hebben dus.

Frank
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 08 Maart 2008 - 01:10:35 »

@ Luit,
Mijn Luxemburg 2008 UNC-setje heeft me (inclusief porto) € 9,95 gekost en dat is zeker niet duur in vergelijking met wat de BU-set zal gaan kosten.
Rob Kooy

Klopt inderdaad, ik heb mijn setje net besteld, 10.45 €....zo overdreven is dat niet....de Bu wordt zeker een stuk duurder vermits daar dan weer de 2 Euro cc zal bijzitten ook. Die heb je dan weer dubbel, vermits uiteraard al lang in huis....
(enkel bij Duitsland wacht ik steeds geduldig op het uitkomen van de setjes - om zo te vermijden die 2 Euro CC 5 x dubbel te hebben)

Frank
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: