Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 10:54:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1848 valse gulden?  (gelezen 1715 keer)
Abiermans
groentje
*

« Gepost op: 04 Maart 2008 - 02:41:05 »

Gegroet allemaal,

Vraagje. Heb hier een gulden van 1848 en vraag me af of deze echt is of vervalst.
Het gewicht is 9.4 g (zou 10 g moeten zijn dacht ik) en het randschrift is GOD * ZY *       * ONS *
Nu vraag ik me af of deze munt gesnoeid is, wat het te kleine gewicht zou verklaren, of dat het een
amateuristische vervalsing is? Ik kan met de beste verbeelding geen resten van het woord MET vinden en kan me
niet voorstellen dat alleen dat woord helemaal weg zou 'slijten' door gebruik. Het ziet er ook niet uit alsof
alleen op die locatie is weg gevijld is.

Iemand een idee?

Bedankt!

PS: woon inmiddels 10 jaar in de VS dus mijn nederlandse grammatica/vervoegingen wil daar wel eens onder lijden!!
willemo
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Maart 2008 - 05:18:38 »

Hoi Abiermans,

welkom op het forum. Als er inderdaad een stukje af is kan dan uiteraard het verschil van gewicht zijn en heeft dat nog niets met vals zijn te maken. Het beste is om een afbeelding te plaatsten hieraan kunnen de meeste van het forum gelijk zien of hij vals is of niet. Zoals je zegt het woord MET wegslijten zie je niet echt maar het is niet onmogelijk... Vandaar de vraag kan je een afbeelding plaatsen?? Zodat we kunnen zien of het een vervalsing is en wat voor een. Een oude uit Indië of een "hedendaagse"

MvG Robbert
Abiermans
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Maart 2008 - 19:14:09 »

Bedankt voor de reactie. Ik zal vandaag of morgen wat fotos plaatsen. Moet nog even uitzoeken hoe dat werkt op deze site.

Groet.
andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Maart 2008 - 20:19:08 »

Hoi Abiermans, gewoon via photobucket of via myalbum geeft hier de beste resultaten, als je iets wil laten zien ter determinatie of iets dat vals of echt is etc.
plaatjes met brede kaderranden zijn in zo'n geval ook uit den boze, eerst bewerken met een photowizard
of iets dergelijks, zodat alleen de munt zelf overblijft.
op sommige plaatjes word 90% gevuld met een achtergrond, en heel in de verte staat dan het bewuste muntje
ook nog ergens vaag afgebeeld Cheesy

groet, André

Abiermans
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Maart 2008 - 06:49:41 »

Ok hier 3 photobucket links, beide zijden van de munt en het gedeelte van de rand waar MET zou moeten staan.

http://i206.photobucket.com/albums/bb91/abiermans/gulden1848bLarge.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb91/abiermans/gulden1848Large.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb91/abiermans/gulden1848cLarge.jpg

Ik kan een betere close up nemen indien nodig.
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Maart 2008 - 10:31:17 »

Hoi biermans,

Dat zijn mooie duidelijke foto's !
Deze gulden is origineel , maar flink afgesleten,dat verklaart ook het ""gewichtsverlies"".
conditie is Zeer Goed / Fraai, dat klinkt goed maar is in feite slecht.
deze gulden heeft nauwelijks nog verzamel waarde, waarde indicatie 10 euro.
oplage ruim 13 miljoen exemplaren, wat erg hoog is voor dit type.
zo'n gulden in Prachtige staat heeft een waarde van 100 euro in de catalogus,marktwaarde 70 euro.

groet André
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Maart 2008 - 11:38:14 »

Mee eens! Zonder enige twijfel een echte munt, maar helaas sterk gesleten.
De door André gegeven kwaliteitsaanduiding zeer goed / fraai vertaalt zich in het Amerikaanse systeem ongeveer als VG-8. Niet al te best dus, helaas.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Abiermans
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Maart 2008 - 19:22:29 »

Bedankt voor het antwoord. Het feit dat het woord MET weg is doet er dus kennelijk niet toe?
Het ging mij verder niet om de verzamelwaarde eigenlijk, wil alleen een compleet jaartallen rijtje bij elkaar
krijgen  Grin

Wat betreft de fotos, een goede (digitale) camera en een goede macrolens is handig om te hebben  Wink

groetjes.
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 06 Maart 2008 - 00:35:00 »

Dat het woord ""MET"" weg is doet bij een gulden uit 1848 in deze conditie niet meer ter zake.
dezelfde gulden van Willem II maar dan uit 1842 in dezelfde conditie heeft overigens een ander prijskaartje.
kort borstbeeld 1842 = cataloguswaarde 250 euro en met een langer borstbeeld = 150 euro.

bedoel je met een compleet rijtje guldens, Willem II vanaf 1840 tot en met 1849 ?
(NB 1840 is helaas uitverkocht  Cheesy)

Wat betreft de fotos, een goede (digitale) camera en een goede macrolens is handig om te hebben  Wink

groetjes.

Dacht iedereen er maar zo over  Smiley

groet André

Abiermans
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Maart 2008 - 05:13:05 »

Wat de prijs van een munt bepaalt heb ik altijd al black magic gevonden, zal wel aan mij liggen  Grin
Met een compleet rijtje guldens bedoel ik alle guldens van 1840 tot de invoering van de pleuro.
Pecunia
groentje
*

Pecunia non olet

« Antwoord #10 Gepost op: 18 Maart 2008 - 12:18:41 »

Met een compleet rijtje guldens bedoel ik alle guldens van 1840 tot de invoering van de pleuro.

Op type zul je deze zonder al te veel problemen bij elkaar kunnen krijgen. Wanneer je deze serie echter compleet zou willen krijgen op jaartal, dan zullen er (financieel) toch een aantal struikelblokken zijn:
- 1840
- 1842
- 1853
- 1853/50
- 1853/51
- 1896
- 1906
- 1945
Uiteraard hangt de moeilijkheid af van de te verzamelen kwaliteit.
Pecunia

Het verzamelen van munten brengt de geschiedenis weer tot leven
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2008 - 00:08:54 »

Op type zul je deze zonder al te veel problemen bij elkaar kunnen krijgen. Wanneer je deze serie echter compleet zou willen krijgen op jaartal, dan zullen er (financieel) toch een aantal struikelblokken zijn:
- 1840 Niet te  krijgen, zijn er 2 van geslagen
- 1842
- 1853
- 1853/50
- 1853/51
- 1896
- 1906
- 1945
Uiteraard hangt de moeilijkheid af van de te verzamelen kwaliteit.
Pecunia
en dan mis je natuurlijk 1867, vrij prijzig reken maar, als ie weer op de markt komt voor een dikke 30 duizend minimaal Wink

Koningkrijk verzamelaar!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: