Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 10:45:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Muntje, romeins?  (gelezen 951 keer)
NUM9
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 24 Februari 2008 - 20:06:33 »

Vanmiddag kwam ik dit muntje tegen. Weet helaas niets van munten, maar na het doorkijken van wat topics moest ik zelf denken aan een romeins muntje.

De kop is nog te zien, persoon heeft helm met kam? op zijn hoofd? Links en rechts staat iets geschreven, voor mij onbekend. Van de achterkant kan ik niet veel maken. Wellicht weet iemand iets meer?

Op achterkant lijkt onderop iets te staan; SMX?

« Laatste verandering: 24 Februari 2008 - 21:27:13 door NUM9 » Gelogd
pierre
Volledig lid

Mmm palm

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Maart 2008 - 18:19:33 »

Hoewel ik zelf hulp zoek omtrent Romeinse munten, kan ik je toch helpen...
Check this out
http://www.usask.ca/antiquities/coins/constantine.html

De AS op die pagina stemt overeen met de jouwe.
Op de ommezijde van jouw munt kan je nog een wolvin en Romulus en Remus herkennen.

Groeten, pierre.
 Wink

Verzamel alle munten van Leo I, II, Albert I en Leo III      EN       algemeen munten van vóór 1800 (voor goudstukken: vóór 1900)
Othello
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Maart 2008 - 21:23:44 »

Inderdaad, dit is een herdenkingsmunt voor de stichting van de stad Rome ( VRBS ROMA aan de voorzijde). De keerzijde toont de wolvin die Remus en Romulus voedt, de stichters van Rome volgens de legende.

Michel Wink
NUM9
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Maart 2008 - 12:04:25 »

Inderdaad, dit is een herdenkingsmunt voor de stichting van de stad Rome ( VRBS ROMA aan de voorzijde). De keerzijde toont de wolvin die Remus en Romulus voedt, de stichters van Rome volgens de legende.

Michel Wink

Bedankt beide!

Dat het inderdaad Romeins is, daar was ik al achter gekomen. De brandende vraag; wie is de persoon? hebben jullie voor mij kunnen beantwoorden!

Weet iemand toevallig hoeveel muntjes hiervan zijn, en eventueel ook een waarde?

Ik ben in ieder geval blij het muntje te bezitten, het is in het echt veel mooier dan op de foto!  Grin
Othello
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Maart 2008 - 16:46:50 »

Die persoon stelt "Rome" voor, het is een allegorie. Het aaltal muntjes die hiervan geslaagd zijn is onbekend. Het is van geen enkele romeinse munt gewten in hoeveel exemplaren ze geslagen is. De waarde ? Wat een gek ervoor geven wil  Wink. Daar staat geen waarde op. In deze toestand is die munt zo goed als onverkoopbaar. Spijtig maar het is zo, je hoeft alleen eens naar een muntenbeurs te gaan en je zult zien dat voor een paar euros je al zo'n schitterende munt hebt.

Michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: