Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 10:27:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Holland Bezemstuiver 1764  (gelezen 1936 keer)
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 09 Februari 2008 - 10:34:40 »

Eén van de aanwinsten op de Holland Coin Fair 2008.

Het volgende stuk krijgt een mooie plek in mijn verzameling:

Holland Bezemstuiver 1764
CNM 2.18.100
Krause-Mishler 91
Verkade 56.6

Vz: Provincienaam en jaartal
Kz: Pijlenbundel tussen 1-S binnen lauwerkrans

Voorzijde:

Keerzijde:

Ik vond het wel een grappig muntje in een leuke kwaliteit, vandaar dat ik deze gekocht heb  Smiley

» AlexanderB «
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Februari 2008 - 11:05:14 »

@lexander,
Gefeliciteerd met je aanwinst! Het is niet alleen maar een grappig muntje. De bezemstuiver is in feite de enige soort zilveren kleingeld dat in de 18e eeuw officieel mocht worden geslagen voor de binnenlandse omloop.
De kleingeldcirculatie werd overheerst door de enorme massa aan het eind van de 17e eeuw geslagen minderwaardige munten (zesd'halven e.d.) en daarom gold er een algemeen verbod op het aanmunten van zilveren kleingeld.
Slechts een enkele maal, wanneer er door het binnendringen van vreemd (buitenlands) klein zilvergeld een tekort bleek, mocht er een vastgesteld aantal bezemstuivers voor de binnenlandse omloop worden geslagen. Dit was het geval in 1738 en, nogmaals, in 1763. Alle provincies moesten van het door hen toegewezen quotum gebruik maken, ook de provincies die geen eigen munthuis meer bezaten.
Friesland heropende voor deze gelegenheid in 1738 hun sinds 1721 gesloten munt en Groningen liet beide malen zijn aandeel in Harderwijk (Gelderland) vervaardigen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Februari 2008 - 12:02:49 »

@ Rob,
Bedankt voor de achtergrondinformatie  Cheesy

In de CNM wordt, bij de Bezemstuivers van Hollandia, alleen van dit jaar een oplage gegeven, namelijk 240.600 stuks.

Ik heb ook een aantal gouden afslagen van de Bezemstuiver mogen bekijken, maar daar hing toch een heel ander prijskaartje aan...

» AlexanderB «
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Februari 2008 - 17:02:32 »

tja dat is wat duurder he;) Maar met 500 a 1000 moet je er wel 1 kunnen kopen! Maar vertel eens, welke mooie zeldzame jaren heb je mogen bewonderen? Nog iets leuks op koningkrijk gebied? Nog andere gouden provinciale munten?

Koningkrijk verzamelaar!
AlexanderB
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Februari 2008 - 17:19:31 »

tja dat is wat duurder he;) Maar met 500 a 1000 moet je er wel 1 kunnen kopen! Maar vertel eens, welke mooie zeldzame jaren heb je mogen bewonderen? Nog iets leuks op koningkrijk gebied? Nog andere gouden provinciale munten?
Op Koninkrijk de zeldzaamste munten in de mooiste kwaliteiten mogen bewonderen  Shocked 3-Guldenstukken in FDC kwaliteit, de vroegste Stuivertjes, Dubbeltjes, Kwartjes enz. in de betere kwaliteiten.

Diverse Zilveren afslagen van VOC (½) Duiten en Gouden afslagen van Bezemstuivers, Scheepjessschelingen, Guldens enz.

In ieder geval mijn ogen uitgekeken  Shocked

» AlexanderB «
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Februari 2008 - 17:23:47 »

Op de eindejaars beurs ben toen 2 1/2 cent 1941 met gat gezien, je weet wel die proef, de cent kom je nog wel eens tegen, die bijna niet meer! Volgende beurs hoop ik weer aanwezig te zijn!

Koningkrijk verzamelaar!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: