@ RobKooy @ AlexanderB @ jp
Allereerst bedankt voor alle aanvullende informatie en opmerkingen over de Nijmeegse gulden 1687. Naast het hebben van een munt vind ik altijd de informatie over een munt, gezien vanuit numismatisch en historisch perspectief, een extra bijdrage geven aan de waarde (en dit is dan niet altijd financieel bedoeld) van de munt, m.a.w. de munt gaat "leven" en een munt met een verhaal, zeker een oude munt, is voor mij interessant. (Zie in dit verband ook mijn onlangs geposte artikel over de penning/medaille van Louis XVII.)
@ jp
Ik heb de munt in het najaar van 2007 van een gerenommeerde Nederlandse munthandelaar voor € 285,-met gradatie ZF- gekocht. Een fors bedrag, dat weet en wist ik. Bovendien vind ik en wist ik dat de betreffende handelaar over het algemeen niet de goedkoopste is. Feit blijft echter dat ik de munt graag wilde hebben en dit een waardevolle aanvulling voor mijn guldenverzameling van de Republiek is. Via kontakten met andere munthandelaren wist ik ook dat een Nijmeegse gulden niet vaak/niet veel wordt aangeboden.
De handelaar bood mij gelijk aan de gulden direct en in de toekomst voor hetzelfde bedrag te willen terugkopen. Ik vind de munt, zeker gezien de ouderdom en slagtechnieken, (zeker voor een deel) zelfs wel (iets) mooier dan ZF- en ik zou hem niet eens voor mijn aankoopbedrag willen verkopen.
Ter info : een interessant gegeven vind ik dat op de website
http://www.degulden.nl, waarop zeer veel informatie over bijna alle guldens van de Republiek staat en bijna alle types worden vermeld, Nijmegen de grote afwezige is ..... (ik vraag mij af waarom, maar op de website staan geen contactgegevens, anders had ik de vraag zeker aan de maker van de website gesteld.)
@ RobKooy @ AlexanderB
Waardebepaling en gradatie van de munt vind ik over het algemeen indicatief en subjectief. Men zegt wel eens dat de waarde van de munt bepaald wordt door "wat de gek er voor geeft". Inderdaad, munten nemen door de jaren heen ook wel eens in waarde af. Soms jammer, wanneer je een munt duurder hebt gekocht; soms ook gunstig, wanneer je een munt die je nog niet hebt, voordeliger kunt kopen. Het is mij overigens opgevallen dat aanbieders van munten op het internet soms bijzonder uiteenlopende gradaties voor een en dezelfde munt geven. Ook zitten er soms behoorlijke verschillen in de vraagprijzen van soortgelijke munten.
Ik realiseer me dat ik best wel eens (te) veel betaald zal hebben, maar andersom zijn er door de jaren heen legio van gevallen geweest, waar een vrij behoorlijke waardestijging genoteerd kon worden. Leuk meegenomen, dit laatste, maar de facto ben ik een muntenverzamelaar en numismaticus met historische interesse en geen belegger.
@ RobKooy
Naar aanleiding van het genoemde slagaantal van 69.510 stuks (eerste muntbus met uitsluitend guldens uit 1687) vraag ik mij wel eens hetvolgende af, wat voor eigenlijk voor iedere munt, maar in het geval van munten van de Republiek in het bijzonder geldt : We zijn nu 321 jaar verder en door de eeuwen heen gaan er altijd munten verloren (ik denk aan o.a. verlies, omsmeltingen vanwege het zilvergehalte en in het bijzonder de inlevering van Provinciale munten bij de grote munthervormingen in de 19e eeuw). Wat zou er bijvoorbeeld nog over kunnen zijn van het oorspronkelijk aantal geslagen munten ? (Een aantal van bijvoorbeeld 69.510 stuks is al niet zo veel - wellicht mede een verklaring voor de zeldzaamheidsgraad R2 voor de Nijmeegse gulden 1687 in Delmonte (naar mij is verteld - ik heb de Delmonte zelf niet).
Ik ben benieuwd naar je mening en ideeën hierover.
Interessant en leuk om met jullie over deze munt te discussiëren.
Groeten
Capricorn