Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:47:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 3 x vals? svp mening van een kenner  (gelezen 3525 keer)
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #15 Gepost op: 20 Januari 2008 - 09:40:52 »

Hahaha dat zou een goede service zijn, maar de zilveren rijder heb ik nog niet hoor. Ik heb hem op ebay gewonnen maar nog niet betaald. De 2 6stuivers heb ik wel al betaald en ontvangen.
Excuses, ik had begrepen dat je deze al in je bezit had. Je kon namelijk de gewichten geven, of werd hiervan melding gemaakt in de advertenties?

Inmiddels heb ik de 2 scheepjes schellingen binnen maar de 3de moet ik nog betalen (ik twijfel erg over de echtheid).

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 20 Januari 2008 - 10:04:47 door AlexanderB » Gelogd
kingboulie
groentje
*

« Antwoord #16 Gepost op: 23 Januari 2008 - 22:50:21 »

Hoi Alexander,

Ja het gewicht is gegeven! Ik had wat duidelijker moeten zijn!

Mvgr Jeroen

This is a Beautiful "Silver HALF Ducaton" coin from the Netherlands, and is dated 1767. The coin was struck at West Friesland Mint.

MINT-MARK : A SHIP.

Obverse legend : CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT, means Through concord little things grow (Union is strength).

Weight 15.69 gm; Grade Beautiful VF !!

A SCARCE OF SILVER HALF DUCATON COIN STRUCK AT WEST FRIESLAND MINT !!
AlexanderB
full lid

« Antwoord #17 Gepost op: 24 Januari 2008 - 08:05:24 »

Dat het gewicht gegeven is, is wel handig. Heb je verder geen reactie meer gehad op je mail aan deze verkoper?

» AlexanderB «
kingboulie
groentje
*

« Antwoord #18 Gepost op: 24 Januari 2008 - 10:42:51 »

Yep maar snap haar reactie niet helemaal (let niet op mn engels ;-)

Dear Jeroen,

I am sorry to hear that, but we do not sell fake coins. Suppose you or the other experts find that the coin is fake, you will get your money in full amount. I am looking forward for your reply.

Regards,
Nadia

Hi Nadia,

Thank you for your email.

The reason i still didnt paid the coin was that my friend warned me for this coin. He told me that there is a big change the coin is fake. Normally the coin has to weight about 16.39 gr so this coin is way to light! So i showed the picture to a couple of experts and they also are not sure.

I dont know how you got this coin  but can you give me a 100% garuantee that the coin is real? because  it is a lot of money when it is fake.
Thank you for your reaction.

Kind regards
Jeroen
AlexanderB
full lid

« Antwoord #19 Gepost op: 24 Januari 2008 - 10:50:58 »

Tegenstrijdigheid:
A) Wij verkopen geen vervalsingen
B) Als jij en de experts denken dat de munt vals is krijg je je geld terug

Hiervoor kunnen twee redenen zijn:
1) Ze wil klanttevredenheid behouden en wil je je geld teruggeven, ook al is de munt echt
2) Ze heeft een vermoeden dat de munt misschien toch vals kan zijn en bied je hierbij een geld-terug-garantie aan

Het is erg moeilijk om een munt vanaf een afbeelding te bekijken en vervolgens aan te geven of deze 100% echt of vals is.
Verder wat het gewicht betreft:
Het aangegeven verschil is slechts 0,7 gram. Echter een verschil kan ontstaan én door slijtage én door een afwijking van de weegschaal...

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 24 Januari 2008 - 10:57:47 door AlexanderB » Gelogd
marcowf
groentje
*

« Antwoord #20 Gepost op: 26 Januari 2008 - 21:18:51 »

Leuke discussie, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen:

De scheepjesschellingen zien er m.i. echt uit. Als het gewicht gewoon goed is (5 % afwijking mag) is er weinig reden tot ongerustheid. Ik spaar al jaren valse provinciale munten en heb nog maar 2 valse scheepjesschellingen (van verschillende provincies) en veel meer valse rijderschellingen

De halve en hele zilveren rijders worden van alle provincies veel vervalsd. Je ziet ze alom, ook op marktplaats en natuurlijk op ebay. Jouw exemplaar ziet er heel erg vals uit (bijv. ongelijke slijtage in details, grote ongelijkheid bij de letters langs de rand, dunne streepjes in de A, koppen van de leeuwen lijken los te zitten).
Als je een niet erg gesleten echt exemplaar bekijkt, zie je de nauwkeurigheid waarmee een muntstempel ooit is gemaakt.

M.
dj
full lid

« Antwoord #21 Gepost op: 27 Januari 2008 - 10:45:08 »

Hallo Marcowf Grin

Het is natuurlijk leuk als je een foto plaats van die valse Scheepjesschellingen!

Die valse rijderschellingen zijn dit oude vervalsingen of worden die nu nog gemaakt?

Groeten DJ Cool
marcowf
groentje
*

« Antwoord #22 Gepost op: 27 Januari 2008 - 14:36:11 »

Hallo DJ,

hierbij de scans van voorzijde en achterzijde van 2 echt valse munten Grin

Een eigentijdse (dus uit die tijd) scheepjesschelling West-Friesland uit 1733, weegt 4.15 gram ipv 4,95 gram en een zilveren rijder van Holland uit 1760.

Bij de scheepjesschelling zijn een paar dingen mooi te zien:
- asymmetrie in gelijke dingen, bijv. de bloemen bovenin
- snijfouten in cijfers, bijv. de 6 van 6 stuivers
- de kleur (dze munt is wat lichter dan op de scan) is niet zilver maar heeft wat koperglans
- de R in het randschrift is moeilijk om te snijden, een echte muntmeester doet dat beter...

Bij de zilveren rijder (deze weegt 31.5 gram ipv 32,8 en is waarschijnlijk vorige eeuw gemaakt) ook wat opmerkingen (kleur is wel goed, mijn scanner niet  Undecided ):
- de letters in het randschrift zitten soms met een lijntje aan elkaar
- minder relief/diepte
- geen losse grassprietjes bij de voeten van het paard
AlexanderB
full lid

« Antwoord #23 Gepost op: 27 Januari 2008 - 15:04:23 »

Marco,

Bedankt voor deze toelichting inclusief de afbeeldingen  Cheesy

» AlexanderB «
dj
full lid

« Antwoord #24 Gepost op: 27 Januari 2008 - 15:06:17 »

Hallo Marco, Wink

Leuke bijdrage met duidelijke foto's.

groeten DJ Cool
andres
full lid

« Antwoord #25 Gepost op: 27 Januari 2008 - 16:40:52 »

mooie detail foto's Marco.

Op de zilveren rijder van Jeroen zijn toch gedeeltelijk weggesleten gras pollen te zien.
ook de letters zien er verder goed uit, behalve dan die S in CRESCUNT, die is veel kleiner dan de rest. de rand is verder wel slecht (gesleten ?) voor zo'n laat exemplaar verwacht je toch een mooie kabelrand.

Overigens maakt een muntmeester geen stempels, dat doet de stempelsnijder
en zoals met alles, had je goede en minder goede stempelsnijders  Smiley
en gewone stempels voor het massawerk, en gesoigneerde stempels voor het betere
vakwerk.

groet, André
marcowf
groentje
*

« Antwoord #26 Gepost op: 27 Januari 2008 - 18:10:40 »

Hallo André,

nog wat aanvullingen, vooral mbt gras en paard. Ik heb mijn exemplaar gescand, zie details. Weegt 16,25 gram
Je ziet een ander beeld bij CRESCUNT. Maar vooral het gras en de knieen van het paard zien er anders uit.

Groet,

Marcowf
andres
full lid

« Antwoord #27 Gepost op: 28 Januari 2008 - 00:04:35 »

Ja, dat klopt Marco.
Duidelijk met andere boven- en onderstempels geschroeft.
en misschien vergelijken we wel een geschroefde (die van jou) met een geslagen exemplaar (van Jeroen)
Als de muntpers het begaf, ging men weer tijdelijk over op het ouderwetse handwerk,

Dat CRESCUNT op Jeroens munt ziet er goed uit, heel anders dan bij het door jouw getoonde valse exemplaar.
overigens is de munt van Jeroen behoorlijk gesleten (Fraai) en deze halve rijder van jouw is meer van de categorie Prachtig.
dat verklaard ook het gewichtsverschil.
zonder die rijder van Jeroen in mijn hand te hebben gehad en onder de loep verder te bekijken,
zou ik toch zeggen, hij is goed, just my opinion.

groet, André

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #28 Gepost op: 28 Januari 2008 - 11:21:53 »

Duidelijk met andere boven- en onderstempels geschroeft.
en misschien vergelijken we wel een geschroefde (die van jou) met een geslagen exemplaar (van Jeroen)
Als de muntpers het begaf, ging men weer tijdelijk over op het ouderwetse handwerk,
@ André,
1767 is een normaal jaartal dat regelmatig voorkomt. Vanaf 1762 sloeg men in Westfriesland na een lange onderbreking (van ruim 80 jaar) voor het eerst weer halve ducatons. Schroefpersen waren al sinds het begin van de 18e eeuw in gebruik bij de Westfriese munt. Alle halve dukatons sinds 1762 zijn geschroefd en bovendien zijn alle echte exemplaren voorzien van een kabelrand.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: