Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:46:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 3 x vals? svp mening van een kenner  (gelezen 3525 keer)
kingboulie
groentje
*

« Gepost op: 17 Januari 2008 - 19:24:36 »

Beste mensen,

Sinds een aantal jaar verzamel ik munten. Eerst kocht ik deze bij diverse winkels etc. Sinds oktober ben ik ook aktief op ebay. Naief dat ik was Tongue besloot ik vrolijk op muntjes te bieden (vooral op ebay.com want de huidige dollar geeft aardige korting).

1 van de verkopers gevestigd in Indonesie heeft maar liefst 2547 verkopen gedaan waar men positief op heeft gereageerd en maar 5 neutraal. Dat klonk voor mij betrouwbaar genoeg. Enfin ik heb een 3-tal munten bij deze verkoper (javaman691) gekocht waarvan ik er 2 heb betaald. Inmiddels heb ik de 2 scheepjes schellingen binnen maar de 3de moet ik nog betalen (ik twijfel erg over de echtheid). Na wat surfen kwam ik nogal wat negatieve berichten tegen waarbij verzamelaars vooral waarschuwen voor munten vanuit Indonesie (het wordt daar dan ook meestal gemaakt).

Kunnen jullie, de kenners misschien uitsluitsel geven obv de foto's? En hebben jullie misschien nog handige tips waar je op kan letten (of moet je daar toch wat meer boeken over lezen) want zoals je http://feedback.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&userid=javaman691&ftab=AllFeedback&myworld=true ben ik niet de enige die er in trapt!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie moeite!

Mvgr Jeroen
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Januari 2008 - 19:27:54 »

Beste Jeroen,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en gezellige forum  Grin

Ik houd zelf ook de eBay-sites goed in de gaten en zie inderdaad veel Provinciale munten die aangeboden worden door dit lid. Zelf heb ik er ook nog nooit iets gekocht, hoewel er vaak leuke stukken worden verkocht, ook omdat ik niet weet of het allemaal 100% authentiek is. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

» AlexanderB «
dj
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Januari 2008 - 19:45:51 »

Hallo Grin

De zilveren rijder heeft te weinig detail, vind ik.

De 6 stuivers weet ik niet.
De massa van de munten is vaak ook een goede indicatie.

groeten DJ Cool
« Laatste verandering: 17 Januari 2008 - 19:49:50 door dj » Gelogd
kingboulie
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Januari 2008 - 21:36:53 »

Dank jullie wel alvast voor jullie reactie.  Cheesy

De zilveren rijder is 15.69 gm
De 6 st 1791 4.97 gm
De 6 st 1766 4.87 gm

Het klinkt stom maar het lijkt wel alsof er van de 2 schellingen een lichte "metaallucht" afkomt en dat lijkt me niet te bedoeling aangezien het zilver moet zijn.

Maar stel dat de munten voldoen aan het gewicht deze verkoper heeft alleen maar positieve reacties is dit een pro?, hebben de kopers zo weinig kennis, ben ik te argwanend omdat verkoper in indonesie zit?

Voor mij valt de schade reuze mee, in totaal € 37 (de zilveren rijder nog niet betaald) maar als je ziet voor hoeveel dollars mensen het schip in gaan............ dat is soms niet normaal
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Januari 2008 - 22:01:50 »

De zilveren rijder is 15.69 gm
De 6 st 1791 4.97 gm
De 6 st 1766 4.87 gm
@ Jeroen,
De zilveren rijder is veel te licht; zelfs een halve zilveren rijder weegt al zwaarder. Volgens de voorschriften: Zilveren rijder: 32,78 gram; halve zilveren rijder 16,39 gram.
Beide scheepjesschellingen zijn ongeveer van het juiste gewicht, dat 4,95 gram zou moeten zijn. Maar dit zijn ook geen erg dure of zeldzame munten, de normale prijs in een goede kwaliteit is niet meer dan enkele tientallen euro.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Januari 2008 - 23:36:06 »

Betreffende verkoper is op het ebay forum al vaker besproken ivm valse munten.

Het is mogelijk dat er uit Indonesië echte munten komen. Er is genoeg met de doden begraven destijds, maar ik koop per definitie niets vanuit Indonesië.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Januari 2008 - 00:29:07 »

De zilveren rijder is zo vals als de tanden van mijn opoe. Descheepjesschellingen kunnen echt zijn alhoewel het je niet moet verbazen als ze vals zijn. Een stempel snijden kost niet zoveel in Indonesie. En zeker daar verwacht je minder snel een vervalsing van.

Een goede tip wat betreft kopen op E-bay.com is geen provinciale munten kopen in Singapore, China Taiwan en indonesie. Ook geen andere zeldzamere munten uit Nederland. Eigenlijks is het beter niets te kopen uit deze landen.

Als je kijkt naar het aantal chinezen dat zilveren rijders in de aanbieding heeft zou je bijna denken dat de gehele productie naar China is gegaan. Het feit dat een verkoper heel veel goede referenties heeft zegt ook iets over de mensen die deze valse stukken kopen. Maar in dit geval zou het best kunnen dat deze verkoper zowel echte als valse stukken verkoopt. Meestal vallen de verkopers die alleen valse verkopens snel door de mand.

Mvg

Francois
andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Januari 2008 - 02:42:23 »

Hoi Jeroen, ze lijken mij alledrie wel echt, (is uiteraard mijn persoonlijke mening Rob.) de kwaliteit is zo plm. Fraai, de rand van de 1/2 zilveren rijder heeft zo te zien wel wat te lijden gehad.verklaart ook het ondergewicht in combinatie met de slijtage. Wat is de diameter van die rijder?

Wat me opvalt bij zijn oudere munten aanbiedingen is dezelfde bleke vale tint van de aangeboden munten, ze zijn ook zo lekker fris & schoon Smiley
Ik denk dat javaman  ze eerst een grondige chemische wasbeurt geeft,
misschien dat je daarom zo'n vreemde lucht ruikt ?

eerlijk gezegd zou ik ook geen dure jaren/munten kopen bij javaman, dat soort munten toch maar beter op een veiling of bij de muntenhandel.
maar daar is hier duidelijk geen sprake van.

je kan hele bibliotheken vol met boeken over munten lezen, en dat helpt ook wel, maar aan een collectie met zowel ""echte"" en valse exemplaren heb je veel meer.
dat is dan je referentie kader voor al je toekomstige aankopen.

groet, André

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Januari 2008 - 11:37:13 »

Een Westfriese halve zilveren rijder 1767 in Fraai heeft toch al snel een cataloguswaarde van rond de 100 euro.
Het aankopen van een dergelijke munt in het door vervalsingen beruchte Indonesië is een uiterst riskante onderneming (om het maar voorzichtig uit te drukken).
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Januari 2008 - 11:13:07 »

En toch blijf ik het inderdaad ook vreemd vinden, dat als er inderdaad vervalsingen verkocht mochten worden, dat hier, in de feedback, niet direct bewijzen van zijn te vinden. Wellicht wordt er in een geval van verdenking altijd samen met de verkoper tot een oplossing gezocht in de vorm van een geldteruggave in ruil voor een positieve feedback? Of zijn het allemaal nieuwe verzamelaars die bij deze verkoper kopen, omdat de verzamelaars met iets meer ervaring al uit voorzorg geen objecten uit dergelijke landen kopen?

» AlexanderB «
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Januari 2008 - 12:01:56 »

Smiley
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 07:42:27 door M. » Gelogd
AlexanderB
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Januari 2008 - 12:10:13 »

Viel mij op dat hij in zijn aanbiedingen vele nederlandse munten had, die niet (echt) zeldzaam zijn.
Misschien krijgt hij hier vertrouwen door (gezien zijn positoieve feedback)
Ja, natuurlijk schept zoiets vertrouwen. Maar iedere munt die je ontvangt die neem je toch in je handen en die controleer je toch? Dus mocht je 10 munten kopen en mocht er een duidelijke vervalsing tussen zitten, dan merk je die uiteraard op. Tenminste dat is mijn idee...

» AlexanderB «
kingboulie
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Januari 2008 - 18:02:50 »

Hoi Alexander,

Dat idee had ik ook al dat er misschien dealtjes worden gesloten. Ik heb die zilveren rijder in een opwelling gekocht maar vertrouw het achteraf gewoon niet. De munt moet nog betaald worden. Ik ga de verkoper een mailtje sturen waarin ik zeg dat mijn vermoeden is dat de munt nep is, gezien het gewicht.

Eens kijken hoe daar op wordt gereageerd. Ik laat het jou/jullie wel weten.

In elk geval bedankt voor al jullie reacties zover
AlexanderB
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Januari 2008 - 18:05:23 »

Dat zou ik zeker doen Jeroen!

Overigens moet ik wel zeggen dat het een goede service is, dat de munt wordt verzonden vóórdat je hebt betaald.

» AlexanderB «
kingboulie
groentje
*

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Januari 2008 - 19:55:52 »

Hahaha dat zou een goede service zijn, maar de zilveren rijder heb ik nog niet hoor. Ik heb hem op ebay gewonnen maar nog niet betaald. De 2 6stuivers heb ik wel al betaald en ontvangen.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: