Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:39:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: dukaton VOC origineel?  (gelezen 2045 keer)
Jeroenkpl1
groentje
*

« Gepost op: 06 Januari 2008 - 13:20:55 »

Hallo

Kan iemand mij vertellen of deze dukaton origineel is of dat het hier om een kopie  gaat?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Januari 2008 - 14:33:08 »

Zou u ook kunnen aangeven wat het gewicht van deze ducaton is ?

Het lijkt mij namelijk een Indonesische vervalsing. Hij zou als het goed is ongeveer 32,5 gram dienen te wegen.

Mvg

Francois
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Januari 2008 - 17:39:31 »

Om precies te zijn: Een VOC dukaton behoort in nieuwstaat 32,78 gram te wegen, en de diameter is ongeveer 44 mm.
Een echte VOC dukaton van Holland 1739 kost vandaag de dag algauw zo'n 700 tot 800 euro.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Jeroenkpl1
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Januari 2008 - 19:10:08 »

Hallo

Het gewicht ligt rond de 26 gram en de diameter is 43MM

Ben dus ook bang dat dit een kopie is . Mijn tante heeft hem inderdaad een jaar of 15 geleden gekocht op Bali ,Indonesië.

Helaas.  Smiley
AlexanderB
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Januari 2008 - 19:13:22 »

Het gewicht ligt rond de 26 gram en de diameter is 43MM
Ben dus ook bang dat dit een kopie is . Mijn tante heeft hem inderdaad een jaar of 15 geleden gekocht op Bali ,Indonesië.
Helaas is dit dan eveneens een vervalsing. Wanneer je in dit soort landen op vakantie gaat word je bijna overrompeld met dergelijke stukken die je kunt kopen voor een paar euro. Als je hier de echte stukken zoekt moet je soms lang zoeken. Maar als plaatsvervanger is deze wel leuk...

» AlexanderB «
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Januari 2008 - 20:02:25 »

Hier zo'n zelfde valse VOC dukaton die overigens wel goed op gewicht is met ruim 32 gram.

Alexander, dat je deze nep munten zou kunnen kopen voor een paar euro, waag ik te betwijfelen.
een vervalser, of beter gezegd een wederverkoper van deze nep munten zal er een zo hoog mogelijke
prijs voor willen hebben.

ik denk eerder aan minstens tientallen euros tot enige honderden euros in Indonesië.

een valse VOC dukaton waar de verkoper het er eerlijk bij vermeld brengt zowiezo al 20-40 euro op
hier in Nederland op eBay, ook die valse 3 Gulden van Willem I van Jeroen brengt zo'n bedrag op.

André
Jeroenkpl1
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 06 Januari 2008 - 21:07:45 »

Hallo

Volgens mijn tante heeft ze er omgerekend zo'n 1 a 2 gulden voor betaald +- 15 jaar geleden.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Januari 2008 - 08:06:38 »

@ André:

Er zijn dikwijls grote verschillen in prijs, afhankelijk van de kwaliteit van de vervalsing als ook de tijd waarin deze is gemaakt. Je hebt gelijk dat er vervalsingen zijn van Provinciale stukken die voor een aantal tientjes van eigenaar verwisselen, zoals bij jouw stuk het geval is. Echter zijn er ook genoeg stukken te vinden die je voor 15 Euro kunt krijgen. Heb onlangs op Marktplaats nog iemand gezien uit een van de genoemde landen die vervalsingen aanbood van Provinciale munten en Nederlandse Koninkrijksmunten. Van de Dukaton tot de 3-Guldenstukken en de Rijksdaalder 1898. Ik kon ze allemaal krijgen aan die prijs, maar heb het toch maar niet gedaan...

» AlexanderB «
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 07 Januari 2008 - 12:04:49 »

Alexander, ik bied er anders vaak genoeg op, vooral op eBay.
de door mij genoemde prijzen 20-40 euro worden makkelijk gehaald.
zonnemunten heeft er ook wat in de aanbieding in deze prijsrange.
en je hebt ze zelf ook verkocht voor goeie prijzen op eBay Smiley

Jeroen,

Je vertelde dat je tante ze ergens in huis had gevonden, maar nu blijkt dus, dat ze ze in Indonesië
heeft gekocht voor een paar gulden, achteraf toch een goeie belegging.
zet ze maar op eBay of MP , maakt ze toch een mooi rendement Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: