Ik ga beginnen met te antwoorden aan Boschboom :
Bronsrot is dus zoals je het begrepen hebt een verandering van de samenstelling van de legering koper + tin. Ik ken de verschillende stadia niet waarbij zich de eerste fase van het bronsrot zich manifesteert, maar ik vermoed, dat ook aan het oppervlakte sporen moeten te bespeuren zijn. Enkel labo onderzoek zou kunnen bevestigen waar en in hoever er plekken bronsrot ontstaan zijn. Voorzichtigheidshalve en indachtig aan de moeder van de porselein, zou ik een penning zoals die van Frans II ook even in een badje gedistilleerd water laten rusten. Baat het niet, schaden doet het ook niet. Alleszins zijn barstjes in een penning toch een teken aan de wand dat er onderaan "iets" aan het gebeuren is. Langs die barstjes kunen minuscule insijpelingen gebeuren van allerlei stoffen tot en met in de lucht rondzwevende zure particules die vroeg of laat toch een impact kunnen hebben. Het gedistileerd water heeft dan de mogelijkheid om beginnende ongunstige chemische reakties af te remmen en zelfs helemaal te stoppen. Uiteraard moet nadien de penning bewaard worden in optimale kondities van temperatuur en vochtigheid.
Dus volgens mij is een bezoekje bij een apotheek of een grootwarenhuis waar gedistilleerd water kan bekomen worden een eerste stap ... en nadien het badje. Zeer nauwlettend gade slaan welke de reakties zijn na het badje is natuurlijk een must. Een sterk vergrotend vergrootglas is daarbij geen luxe.
Even nog dit, puriteinen gaan gedistilleerd water kopen die bekomen is door opwarming in een glazen kolf en niet in een metalen kolf waar nog altijd vreemde ionen kunnen in rondzwerven. Ik zou het zo ver niet drijven !

Om onze vriend Navona nu te beantwoorden, zou ik zeggen : gebruik geen tandenboorstel. Een tandenborstel is even te hard. Wanneer je een munt of penning even wil opfrissen, gebruik dan gewoon een droge katoenen doek om de waas die er somtijds op een stuk kan voorkomen weg te doen.. . Respecteer uiteraard de patina bij het schoonmaken van een munt...dus dat moet er allemaal zachtjes aan toe gaan zoals bij een babybil

(of een ander bil, ik wil geen billen uitsluiten ...

).
Wanneer er echter vreemd materiaal op een munt kleeft, is het eerst aan te raden om even na te gaan over wat het eigenlijk gaat. Is het kunststof of is het een gewoon natuurlijke stof( aarde, vet, kalk afkomstig van zand of dergelijke ...). Volgens hetgeen het vreemd materiaal is moete er uiteraard eenoplossing gevonden worden zonder de rest van de munt tebeschadigen. Ligt dat niet onmiddellijk voor de hand, dan zou ik het zo laten totdat je genoeg ervaring hebt om in teschatten welke de juiste oplossing is. Als men met een hobby begint moet men ook het geduld hebben van ervaring op te doen. Vragen stellen is een goede optie, maar die vragen beantwoorden zonder inzicht over wat het precies gaat is niet altijd even gemakkelijk. Dus, dat komt wel ... zo heb ik het ook geleerd (en door een paar stommiteiten te doen..dat geef ik toe !)
Nog even dit, wil je experimenteren, doe het dan op metaal of oude munten die anders goed zijn voor de schroothoop, maar nooit onmiddellijk op een mooi stuk.
Michel